Jag gjorde mitt spec-arbete förra året. Och jag kan bara varna dig för att lägga ner för mycket tid på bilderna, för de flesta lärare fattar ändå inte vilket arbete som ligger bakom.
Om du inte läser nån medie eller fotoinriktad linje förståss.
På min skola (Hässlö,flyteknisk) bodde alla elever i studenthem alldeles intill skolan. Från första dan på den skolan hade jag ALLTID kameran med mig, fotoväskan var som min "skolväska". Jag visste redan i början av tvåan vad mitt arbete skulle handla om, Livet på Hässlö hette det och handlade om hur eleverna levde i studenthemmen och i skolan.
Mestadels bilder och intervjuer men även en del fritext. Bilder på allt från när vi meckade flygplan, till festerna och en jävla massa sanningar som rektorn tydligen inte ville veta.
Själva arbetstiden jag la ner, i labbet, till scanning och bildredigering, textskrivning mm uppskattar jag till 100-150 timmar. Alldeles på tok för mycket för ett specialarbete alltså.
Då har jag inte räknat med alla tusentals timmar jag släpat med kameran i skolan och fritiden under de två år jag höll på.
53sidor med epson premium gloss fotopapper innehöll arbetet, kan du ju räkna ut vad det kostar inkusive bläcket. För att inte tala om alla hundratals filmrullar som gått åt!
Betyget blev ett streck, kom alltså inte ens upp till Icke Godkänt.
När jag fick tillbaka arbetet fnyste snubben nåt om att det såg ju estetisk bra ut, men att han tyvärr inte kunde godkänna det eftersom det kom en dag för sent. Skulle vara inne kl 16.00 onsdag, jag lämnade det 08.30 torsdag, anledningen till förseningen vara att vaktmästaren som kunde använda skolans inbindningmaskin inte var där den eftermiddagen arbetet skulle lämnas in, och det visste läraren mycket väl, flera andra elever fick förlängt en dag för detta.
Vad jag vill ha sagt är att det är totalt meningslöst att lägga ner tid på att få bra bilder om den som rättar inte vet något om fotografi. För en okunnig lärare ser det ut som du knäppt 2 rullar snapshots med en kompaktkamera och lämnat in för förstoring, hur du än gör.
Men jag har iallafall samlat min gymnasietid i en enligt mig bra bok som jag kan ha glädje av resten av livet. Ca 25-30 elever ville även köpa boken för 100kr/st på en cd, vilket för mig betyder mycket mer än nån siffra hit eller dit på ett betyg, även om detta gjorde att jag gick ut utan slutbetyg.
Så jag tycker du gör ett arbete om vad du vill, och komplettera med några bilder du tagit. Basera inte arbetet på bilderna om du inte vet att det är någon fotokunnig som ska rätta.
Ni kan föressten titta på några av de svartvita bilderna från mitt arbete, på ett album jag lagt upp som heter, "svarta och vita minnen av gymnasiet"