Annons

Specialarbete

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Madelaine, jag har ett lite annorlunda förslag till ditt specialarbete.

Berätta/Informera om fotosidan.se!

På 20 timmar gör du ett bra referat om vad det är, (definitivt handlar det om foto) och med hjälp av sökfunktionen i nåt ämne (kanske hästar, pröva vetja) så får du nog upp tillräckligt med information för din "uppsats". Vill du ha med foton så finns det ju massor i arkivet/galleriet som du säkert får lov att använda bara du ber ägarna om lov. Då slipper du tidsåtgången för fotografering osv...:)
Hur du än gör, så lycka till, du lyckas säkert bra med vad du än gör, ditt intresse verkar äkta!

Bo
 
På gymnasienivå är det bäst att inte dyka för djupt i djungeln. Jag föreslår att du läser på lite om hur kameran fungerar, såsom slutartider, bländare, blixtar, filmer, objektiv och hur allt påverkas av dina val av dessa. Då har du mycket att skriva om! För att illustera ditt alster tar du mängder med foton för exeplifiera din text. Syftet skulle kunna vara, en liten fotoskola för en läsare som inte kan särskilt mycket om foto (för de flesta alltså), och målsättningen borde vara att få läsaren (läraren) intresserad, så att du kan få ett högt betyg.
 
Det är roligt att det går att göra specialarbeten i foto nuförtiden. I princip kan man göra om vad som helst. Hovslagaren låter intressant. Fundera på om det ska vara bilder rakt upp och ned eller en känsla i dem. Det går till exempel att ta dokumentärbilder med mycket känsla i eller som ett mer som ett registrerande av vad som händer.
Oavsett vad du tar för bilder så titta på bilder, gärna dokumentära och fundera på vad det är som förmedlas i bilden. Varför tog fotografen just den bilden. Man lär sig mycket genom att fundera över andras bilder.

På min hemsida finns det ett gästfoto-galleri. Där har en tjej just nu bilder som hon gjorde till sitt specialarbete. Idéen var att skildra klädernas roll för oss människor och det är samma tjej på alla bilder. Den tjejen skrev inte alls mycket. En liten redogörelse för hur bilderna var tagna, en kort inledande text om kläder och dikt som finns i galleriet.
Adressen är http://hem.passagen.se/ptille/ Gå in under gästfotograf.
 
Jag skulle nog gjort en studie av hästarnas rörelse och hastighet. Genom att använda långa slutartider så kommer du få se hästen röra sig över en ströcka som du sedan kan mäta upp hur lång den är. Och eftersom man som fotograf alltid är noga med att skriva upp slutartiden(ironi) så kan man räkna fram hästens hastiget.

Allternativt kan man väl använda en stroboskopblixt om man har tillgång till en sådan. Det gör det hela lite lättare att mäta.

Men att göra det på två och en halv dag låter körigt.

Mvh
Maverick
 
Hej hej...

Gjorde själv mitt gymasiespecialarbete inom foto.
Jag tog svartvita porträtt på människor. Gjorde själv en stor svart mapp och satte in dom i...en på varje sida...Skrev lite om varje bild.
Skrev självklart hur jag hade gått tillväga men även vad jag kände för bilden osv...
Det jag tycker är viktigt är att få något slags sammanhang mellan bilderna...Antingen en serie med bilder, typ porträtt, eller hästar eller vad du nu vill fota. Ska du ha med olika saker är ju ett tips att tänka på att tex ha en vit ram runt alla bilder och att de är i samma storlek etc...För att få det hela mer enheltligt...
Lycka till iallafall!!
Ps) Jag fick högsta betyg...hahaha...(var bara tvungen att skryta...ehe...)
 
NestFreemark skrev:
Håller på med mitt specialarbete just nu. Jag ska göra ett om ämnet vänskap med hjälp av foton. Så jag fotar min vän. Fotar henne och oxå små detaljer av henne som jag älskar. Och skriver om dom oxå. Det ska typ bli en liten fotobok om min och min väns vänskap...

peace and love
//Jenny
Kan du inte berätta mer om ditt arbete? det lät intressant!!
 
Jag gjorde mitt spec-arbete förra året. Och jag kan bara varna dig för att lägga ner för mycket tid på bilderna, för de flesta lärare fattar ändå inte vilket arbete som ligger bakom.
Om du inte läser nån medie eller fotoinriktad linje förståss.

På min skola (Hässlö,flyteknisk) bodde alla elever i studenthem alldeles intill skolan. Från första dan på den skolan hade jag ALLTID kameran med mig, fotoväskan var som min "skolväska". Jag visste redan i början av tvåan vad mitt arbete skulle handla om, Livet på Hässlö hette det och handlade om hur eleverna levde i studenthemmen och i skolan.
Mestadels bilder och intervjuer men även en del fritext. Bilder på allt från när vi meckade flygplan, till festerna och en jävla massa sanningar som rektorn tydligen inte ville veta.

Själva arbetstiden jag la ner, i labbet, till scanning och bildredigering, textskrivning mm uppskattar jag till 100-150 timmar. Alldeles på tok för mycket för ett specialarbete alltså.
Då har jag inte räknat med alla tusentals timmar jag släpat med kameran i skolan och fritiden under de två år jag höll på.

53sidor med epson premium gloss fotopapper innehöll arbetet, kan du ju räkna ut vad det kostar inkusive bläcket. För att inte tala om alla hundratals filmrullar som gått åt!

Betyget blev ett streck, kom alltså inte ens upp till Icke Godkänt.
När jag fick tillbaka arbetet fnyste snubben nåt om att det såg ju estetisk bra ut, men att han tyvärr inte kunde godkänna det eftersom det kom en dag för sent. Skulle vara inne kl 16.00 onsdag, jag lämnade det 08.30 torsdag, anledningen till förseningen vara att vaktmästaren som kunde använda skolans inbindningmaskin inte var där den eftermiddagen arbetet skulle lämnas in, och det visste läraren mycket väl, flera andra elever fick förlängt en dag för detta.

Vad jag vill ha sagt är att det är totalt meningslöst att lägga ner tid på att få bra bilder om den som rättar inte vet något om fotografi. För en okunnig lärare ser det ut som du knäppt 2 rullar snapshots med en kompaktkamera och lämnat in för förstoring, hur du än gör.

Men jag har iallafall samlat min gymnasietid i en enligt mig bra bok som jag kan ha glädje av resten av livet. Ca 25-30 elever ville även köpa boken för 100kr/st på en cd, vilket för mig betyder mycket mer än nån siffra hit eller dit på ett betyg, även om detta gjorde att jag gick ut utan slutbetyg.

Så jag tycker du gör ett arbete om vad du vill, och komplettera med några bilder du tagit. Basera inte arbetet på bilderna om du inte vet att det är någon fotokunnig som ska rätta.

Ni kan föressten titta på några av de svartvita bilderna från mitt arbete, på ett album jag lagt upp som heter, "svarta och vita minnen av gymnasiet"
 
Jag gör mitt specialarbete som en fotobok om Smögen, med en gammal mellanformatkamera som min farfar hade, syftet var att dokumentera historiskt viktiga platser med gammal teknik och avgränsningen var att välja platser som min släkt har någon relation till.
Min analys gör jag genom att jämföra s/v och färg och se vilket som ger bäst resultat för mitt syfte (har eg. redan bestämt mig för s/v men man måste ju ha en analys) Jag ska inte ha någon text i själva boken som är resultatet, utan gör en separat rapport med tillvägagångssätt osv..

Detta kommer ju naturligtvis att ta mycket mer är 20 timmar men om man är intresserad så är det ju inget problem :)

Lycka till!

/Tess

ps. be om att en fotolärare bedömer arbetet tillsammans med din handledare så får du nog ett mer rättvist betyg :)
 
En fråga bara, den där termen "specialarbete", är det något som alla gymnasieelever går igenom oavsett... program heter det va? Är det aldrig knutet till ett ämne?
 
Alla på gymnasiet oavsett program måste göra ett fördjupande specialarbete på mellan 20 och 30 gymnasiepoäng. Ska vara anknutet till program eller inriktning. Så om man läser ekonomi bör man göra ngn typ av marknadsundersökning eller liknande..

/ Tess
 
Vi får välja ämnen utifrån det som finns i skolan. Dvs matte,fysik, samhällskunskap, religion, svenska, engelska, design, filmkunskap, historia etc.
Min skola är inte stor med endast två program (natur och sam) och därför har inte vi så mycket att välja på. Vi får inte heller välja något praktiskt som jag skrivit tidigare; fotografering är därför uteslutet... men inte fysikens lagar...
 
Nja, det är inte helt sant. Det skiljer sig väldigt mycket från olika skolor. Även fast alla går efter samma läroplan så gör nog de flesta skolor sina egna regler om vad man får göra och inte göra. Vi fick välja och vraka hur vi ville, behövde inte vara anknutet till nåt ämne överhuvudtaget.

Däremot var dom tydligen väldigt hårda på att hålla en deadline för när arbetet skulle vara inne (för vissa elever?)

Som ni kunde läsa i mitt tidigare inlägg fick jag ju streck, med motivering att jag lämnade in en dag för sent. Efter att ha pratat med läraren och rektorn ringde jag skolverket om detta, för att få veta vad som gäller.

"om skolan satt upp en deadline så kan det vägas in i betyget om man inte hållit den. Dock ska inte ett enda kriterie kunna sätta ner ett arbete till Icke Godkänt, om alla andra kriterier är vg-eller mvg t.ex" sa dom på skolverket.

Jag berättade att jag fått streck och på vilka grunder, och som svar fick jag att skolan gjort fel."Ett streck skall inte kunna ges om arbetet lämnats in, även om du lämnat in ett blankt papper en vecka för sent har du ändå lämnat in arbetet och då kan du som lägst få IG, men aldrig streck. Dessutom är skolan skyldig att hjälpa till att göra om arbetet om man inte klarat Godkänt" fick jag veta av skolverket.

Jag påpekade detta för min rektor som nästan blev förbannad och sa att då kan ju skolverket rätta!

Det roliga med det hela är att mitt arbete handlar mycket om just sånt här strul från denna skola, som andra elever sagt i intervjuerna, altså inget jag hittat på själv. Det var antagligen därför så många elever gillade boken eftersom den tog upp allt skit som bl.a skolledningen höll på med.

Ska dock tilläggas att det inte på något sätt är en bok "mot" skolan, utan den tar upp både positva och negativa saker och händelser mm. En verklighetsskildring som baserats på intervjuer av elever på flera olika program och även av lärare.

Så olika skolor kan tydligen hitta på vilka regler dom vill oberoende av vad som står i läroplan. Ha de//micke
 
Hej!

Jag kan komma med ett förslag.

Hans Alenius har skrivit en bok.
Den idérike fotografen.

Det verkar som du har svårt att hitta motiv,
I den boken rekomenderas att göra en associationskarta.
Gör en sådan karta om Hästar och vad du associerar till. Kanske Hovslagare,sadel tömmar stall,havre.mm ja det finns massor att plåta lyckliga dig,
Lycka till.
 
qlicken skrev:
Hans Alenius har skrivit en bok.
Den idérike fotografen.

I den boken rekomenderas att göra en associationskarta.


underbart bra bok. hittade den i min fars gömmor, och associationskartor verkar vara ett väldigt e ffektivt sätt att få bildidéer på. jag har som en del av mitt nyårslöfte att göra en associationskarta varje dag och spara i en pärm, för senare inspiration... :)
 
har kommit lite frågor om min handledare. jag ka upplysa om att jag har gått en kurs i fotografisk bild under hösten, så jag har lärt mej grunderna i svart-vit fotografering och framkallning. Min lärare har jobbat som fotograf, är även konstnär. och det är han jag har som hendledare för specialarbetet! Och jag går faktiskt natur, men hos oss är det inget krav på att göra nåt inom sitt program! Så jag har i alla fall ganska bra förutsättningar, bara att komma på nåt å sätta igång nu!
 
qlicken skrev:
Hej!

Jag kan komma med ett förslag.

Hans Alenius har skrivit en bok.
Den idérike fotografen.

Det verkar som du har svårt att hitta motiv,
I den boken rekomenderas att göra en associationskarta.
Gör en sådan karta om Hästar och vad du associerar till. Kanske Hovslagare,sadel tömmar stall,havre.mm ja det finns massor att plåta lyckliga dig,
Lycka till.


Vanlig mindmapping då? :)
 
therese skrev:
Alla på gymnasiet oavsett program måste göra ett fördjupande specialarbete på mellan 20 och 30 gymnasiepoäng. Ska vara anknutet till program eller inriktning. Så om man läser ekonomi bör man göra ngn typ av marknadsundersökning eller liknande..

/ Tess

När jag gjorde mitt specialarbete så fick vi välja precis vilket ämne vi ville. Jag gick tekniskt yrkesförberedande men hade kunnat få skriva om vilka smärtor en kvinna har när hon föder barn tex.
Jag skrev om ledarskap i en stor organisation, och om jag också ska skryta lite, så fanns det ingen på min skola som kunde bedömma det utan jag fick gå till högskolan för att hitta en som kunde bedömma innehållet. Fick MVG, mitt enda :)
Och glöm 20 timmar, det är dom timmarna man kan få i skolan, resten får man göra hemma på fritiden och de flesta skolor betalar inget, dom kan inte ens plocka fram böcker utan man får be att biblan tar hem, till hemska pengar.

Lycka Till
MVH
Greve Nickon
 
therese skrev:
Alla på gymnasiet oavsett program måste göra ett fördjupande specialarbete på mellan 20 och 30 gymnasiepoäng. Ska vara anknutet till program eller inriktning. Så om man läser ekonomi bör man göra ngn typ av marknadsundersökning eller liknande..

/ Tess

Från och med nästa år kommer specialarbeterna bli sk projektarbeten... då kommer alla få 100p garanterat i skolan och man får göra precis det man vill bara det faller under ett ämne. DVS att man kan göra allt ifrån en fotobok till ett företag som gör möbler eller skriva ett arbete om atomer laddning. Vilket ämne man har valt tror jag står längst ner på betyget (som innan?!)
 
En reportageidé kanske skulle kunna vara att helt enkelt dokumentera en av dina egna dagar. plåta dej själv morrontrött i spegeln, vad du käkar till frukost, bussen till skolan, den trista tyskalektionen, kneget i stallet etc...
Lycka till!
 
Jag skulle nog valt att skildra en plats vid olika tidpunkter eller olika dagar.
T.ex. Systembolaget på tisdag förmiddag jämfört med fredag eftermiddag, för att ta ett övertydligt exempel.

Eller så kan man skildra effekterna av att visa upp en kamera. Ställ dig vid en korsning med signal-ljus, notera hur många gul- och rödljuskörningar som sker under loppet av t.ex. en halvtimme, häng på dig en stor synlig kamera gärna med lång lins och notera hur många bilar som nu kör mot rött/gult.

Det är nog vad jag skulle hitta på....hmm snälla kalla mig inte tråkig nu ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.