Annons

Spara som psd eller tif?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder LR 5 pch pS CS 5. Jag brukar öppna bilder i PS via LR.

Efter senaste uppdatering av LR sparas bildfilen alltid som tif när jag öppnar den i PS.
Finns det några nackdelar med det som jag har missat?

Fördelarna jag ser är att filen i framtiden kan öppnas utifrån andra program i fall man inte använder PS längre (det blir väl så någon gång om man inte drar med CC-hetsen).
Jag var rädd att smarta objekt kanske inte funkar när man har sparat som tif och öppnar igen men även det verkar gå. Jag får ett smart objekt igen.

Har jag missat nåt viktigt varför det kan vara en nackdel med att spara i tif?

Undrar samma sak

Fick du någon klarhet i din fråga?

Hej!
Jag använder LR 5 pch pS CS 5. Jag brukar öppna bilder i PS via LR.

Efter senaste uppdatering av LR sparas bildfilen alltid som tif när jag öppnar den i PS.
Finns det några nackdelar med det som jag har missat?

Fördelarna jag ser är att filen i framtiden kan öppnas utifrån andra program i fall man inte använder PS längre (det blir väl så någon gång om man inte drar med CC-hetsen).
Jag var rädd att smarta objekt kanske inte funkar när man har sparat som tif och öppnar igen men även det verkar gå. Jag får ett smart objekt igen.

Har jag missat nåt viktigt varför det kan vara en nackdel med att spara i tif?

Personligen brukar jag föredra psd-filer framför tiff-filer. Jag upplever att psd-filer är lite kvickare att använda i andra program, men det är inget jag testat noggrant och dessutom använder jag mest Adobes program och då är det kanske inte konstigt om psd-filer fungerar bättre pga det.

Om du jobbar med stora filer och många lager har tif en stor fördel, de har en maxgräns på 4 gb per fil. Psd har en maxgräns på 2 gb. Och jag har slagit i maxgränsen för psd-filer många gånger och det är frustrerande för mig.

Det finns dock psb också tror jag, som har högre tak än 2gb....vad skillnaden är för övrigt vet jag dock inte.

Nu kör jag iofs inte senaste Photoshop-versionen, så jag kan inte svara på ifall maxstorleken ändrats på nyare versioner.

En annan skillnad är att tiff kan hantera 32-bitarsfiler (eller var det t om 64?), något som psd-formatet inte klarar.

Så egentligen har jag svårt att se något negativt med att välja tiff framför psd av det lilla jag vet. Men jag upplever som sagt att tiff segar ned InDesign.

En tiff-fil kan i princip hantera allt som en psd-fil kan, så ska man välja är det bättre att spara som tiff eftersom det är ett öppet format och många fler program kan öppna dem jämfört med psd. Undantaget är om man uteslutande jobbar med Adobe applikationer typ InDesign, det finns ett fåtal funktioner som bara fungerar med psd-filer, men kör man bara LR och PS skulle jag hellre välja tiff-format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar