Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara objektivets namn i bildens kameradata

Produkter
(logga in för att koppla)

thomas.palm

Ny medlem
När jag använder Pentax Photo Browser visas namnet på objektivet tillsammans med alla andra kameradata som bländare, exponeringstid, bränvidd m.m. om jag använder ett nyare Pentaxobjektiv (FA, DA). I bilder tagna med ett Sigma eller Tamron visas inget namn.
Detta är ganska trevligt att ha så man kan bedömma bilden utifrån vilket objektiv man använt. Men jag har två funderingar om detta som jag inte hittar något svar på.
1) Jag hittar inte denna information i Adobe Photoshop Elements 5.0. Nästan alla andra kameradata syns men inte objektivnamnet.
2) Mitt nyinköpta SMC-DA 35 Macro Limited sparar inte sitt namn i bildfilen. Eftersom alla andra Pentaxobjektiv gör så så misstänker jag att det är ett fel i just mitt exemplar.
Är det någon som vet hur detta hänger ihop?
AC-Foto i Tyskland, där jag har köpt objektivet, verkar inte ens förstå min fråga och när jag försöker förklara igen så slutar dom att svara på mailen.

Namnet på objektivet sparas inte i datan, utan det är bara en numrerisk kod som gör det. Det är också förklaringen till varför inte Pentax Photo Browser inte känner igen ditt nya DA 35/2.8 macro Limitied. Objektivet är helt enkelt nyare än vad programvaran är och därför finns inte objektivet med i lista av objektiv som programmet känner igen. Dock bör det vara med vid nästa uppdatering av programvaran.

När jag kollade en del bildfiler med PhotoME så såg jag att mitt Tamron dök upp med namn, dock ser jag inte den infon i Photo Browser, så det verkar finns mer info i EXIF än vad PB läser...?

När jag kollade en del bildfiler med PhotoME så såg jag att mitt Tamron dök upp med namn, dock ser jag inte den infon i Photo Browser, så det verkar finns mer info i EXIF än vad PB läser...?

Alla autofokus objektiv måste ha en numerisk kod inom Pentax-systemet, det är en del av den information som kameran läser och därför förutsätter att det finns. Så även tredjepartstillverkarnas objektiv har den här koden, annars skulle de inte fungera på kameran.
Pentax PhotoBrowser identifierar endast Pentax-objektiv.
Nu är ju flertalet av tredjepartstillverkarnas koder felaktiga, alltså de är mer "dummy" koder än riktiga koder. Detta gäller särskilt Sigma-objektiv. Flera Sigma objektiv har samma koder som Pentax objektiv (därför kan PhotoBrowser lista Sigma objektiv som Pentax objektiv), och flera Sigma objektiv har dessutom samma kod! Sigma har bara stoppat in ett värde för att det ska vara ett så objektivet kan fungera på kameran.

Sen så kan självfallet mjukvaran göra kvalificerade gissningar.
Mjukvaran läser ju av brännvidder och bländare.
Om mjukvaran läser ett 28-75 f/2.8 objektiv, vilket objektiv kan detta vara?
Tamron! För Tamron är det enda som har ett 28-75 f/2.8 objektiv.
Därför kan Photoshop m fl gissa sig till vilka tredjepartsobjektiv som det är frågan om. Fast ibland blir det fel objektiv som visas...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar