** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Spara nyckelord i Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har just börjat testa Lightroom 4 och vet att nyckelordsfunktionen ska vara väldigt smidig. Jag har importerat ett testalbum som jag har på min hårddisk och har lagt till nyckelord eftersom dessa saknades tidigare. Det verkar som att nyckelorden är sparade i Lightroom men de finns inte när jag sedan tittar i Adobe Bridge, alltså har de inte sparats på de riktiga bildfilerna utan bara sparats i Lightroom. Korrekt?

Hur gör jag om jag vill ha kvar nyckelorden utanför Lightroom? Tack på förhand!

Korrekt. Allt du gör i LR sparas i LR's databas, inte i själva bildfilerna. Men, om du vill, så kan du välja att spara det mesta (men inte allt) även till bildfilerna för att göra det tillgängligt även utanför LR. Antingen markerar du de bilder du vill och trycker Ctrl-S (save to file), eller så låter du LR alltid spara till fil genom att gå in i inställningarna och kryssa för det alternativet ("automatically write metadata to file" eller nåt liknande). Att spara till originalfilen innebär dock att du förändrar dina filer, samt att det tar viss tid/kraft (beroende på hur bra dator du har), särskilt om du väljer att alltid skriva metadata till fil. Och när du skriver till originalfilerna så förändras de, alltså måste du göra ny backup på dem hela tiden. Det slipper du om du bara skriver till databasen (då är det bara den som kräver ständiga backuper, men det gör den ändå eftersom du ändå inte kan spara allt till filerna). Det finns för och nackdelar med allt......

Fungerade fint, tack för båda svaren! Lightroom sägs vara perfekt för databashantering. Nu gäller det bara att jag lär mig programmet.

Om man konverterar filerna till DNG, så sparas väl också allt i filen, eller har jag missförstått?

Med DNG och JPG (kanske även TIFF?) så sparas metadata i själva bildfilen, om du väljer att spara till fil (manuellt eller automatiskt). Andra filformat (typiskt tillverkarspecifika råformat som NEF, CR2, PEF m.m.) vill LR inte skriva till, så där skapas en separat XMP-fil brevid originalbilden, om du väljer att spara till fil (manuellt eller automatiskt).

Om du inte väljer att spara till fil så sparas det endast till LR's databas, oavsett filformat på originalbilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar