** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara nyckelord i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Tänkte ta mig i kragen och försöka katalogisera mina bilder med hjälp av nyckelord i Brigde.
Dessa nyckelord skapar jag själv enligt mina mallar så att säga.

Hur kan man spara dessa nyckelord så att säga?
Jag antar att nyckelorden i sig sparas tillsammans med respektive bildfil när de tilldelas till en bild men själva nyckleordsuppsättningen i Bridge, hur sparar man den så man kan säkerhetskopiera eller föra över uppsättningen till en annan dator?

Hej!
Tyvärr finns det ingen exportfunktion för nyckelorden i Bridge.

Bridge läser dock informationen om nyckelord från en fil som enkelt kan uppdateras med det man vill ha.
Sedan kan denna givetvis flyttas till en annan dator.

Filen heter Keywords.xml och finns på följande ställe. Observera att du måste ha Bridge version 1.03 för att det ska fungera. Efter ändring i denna fil krävs omstart av Bridge.

Mac:
(user)/Library/Application Support/Adobe/Bridge/

Windows:
C:\Documents and Settings\(username)\Application Data\Adobe\Bridge

Mvh,
Andreas

Hej,

Tack för ditt svar.
Jag har såklart ver1.01

Jag hittade en fil strings.txt som innehåller
default nyckelorden. Jag skapade några egna nyckelord och satrade om Brigde men kunde inte hitta någon fil som innehöll mina egna ord. De borde ju sparas nånstans även i 1.01

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar