Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara i tiff för att behålla kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Vad jag förstår kan man spara filen i formatet tiff innan man behandlar den i Photoshop för att inte förlora i kvalitet.

Vad jag inte har förstått än är hur man gör för att fixa det?

Jag sparar först fotona i "Mina bilder" och öppnar sedan upp dem i Photoshop Elements 3.

//Rickard
 
Efter att du öppnat bilden i Elements så tar du "Save as" eller "spara som" och väljer tiff i rullmenyn i rutan som dyker upp. Välj "Save" och sen är det klart - nu har du en kopia i tiff format som inte förlorar kvalité varje gång du sparar om den.

Jobba endast med den nya filen och spara undan orginalet så ett säkert ställe.
/Johan
 
Tänk på att välja bästa möjliga kvalité redan i kameran för att få så bra förutsättningar som möjligt.

Helst raw och Adobe RGB om du har möjlighet.
/Johan
 
Rickie77 skrev:
Vad jag förstår kan man spara filen i formatet tiff innan man behandlar den i Photoshop för att inte förlora i kvalitet.

Hej, Rickard!

Jag använder också Elements 3.
För tydlighets skull bara, det spelar ingen roll vilket format bilden är sparad i INNAN den behandlas i Photoshop, såvida du inte kan välja olika format i kameran.

Det är när du redigerat en bild och ska spara om den som du måste välja ett ickeförstörande format, t ex tif eller psd, för att inte tappa i kvalitet.

Om du kan välja t ex tif istället för jpg redan i kameran så ger det bättre kvalitet, men tar större plats.

Om kameran bara kan spara i jpg, välj största möjliga bildstorlek och minsta möjliga komprimering för bästa kvalitet, om du har plats för det.

Själv låter jag jpg-bilder som jag inte redigerar förbli i jpg-format i Elements katalog. Det finns inget att vinna på att spara om dessa bilder i ett annat format. Det tar bara avsevärt mycket större plats på hårddisken men ger inte någon förbättrad bildkvalitet jämfört med jpg-originalet.

De bilder jag redigerar sparar jag alltid i psd. Jag vet inte om det ger bättre resultat än tif, men eftersom psd är Photoshops eget format borde det av flera skäl vara det bästa att spara dem i.
Nackdelen är att psd kan ta mycket stor plats, hur stor beror bl a på hur den är redigerad, men jag har gott om plats, så jag väljer psd.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.