Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

spara i jpeg-dassiga färger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att jag redigerat bilderna i ps och sedan sparat bildern i formatet jpeg, så blir inte färgerna alls som jag redigerat dom till att vara, inte heller kontrasten. Bilderna blir mycket mer "mjukare och färglösa" efter att ha sparat i jpeg. Jag provade att spara i png istället och då blev bilderna precis som jag ville ha dem.

Någon som vet vad det beror på?

det beror på att du har en hög kompremeringsgrad, det bör gå att ställa in någonstans. Men eftersom jag inte använt photoshop själv på många år kan jag inte säga exakt var.

Tror ej de gäller graden av komprimering här. Det är ganska svårt att "spara fel" i JPEG rutan i PS då den är relativt enkel att förstå (högre nummer = bättre kvalité). Jag tror med andra ord de kan vara så att du sparar den i fel ICC profil. Prova spara den i sRGB istället, om inte annat så prova konvertera den till sRGB från den profilen bilden ursprungligen har (Edit --> Convert to profile) och spara sedan den.
Detta är bara en gissning, för jag tror ej att du valt särskilt hög komprimeringsgrad. Högre grad av JPEG komprimering skulle nog inte märkas alltför mycket på färgerna heller.
Anledningen till att det ej syns i PNG är för att PS (CS4 och senare?) ej läser PNG's ICC profil utan använder standard färgrymden du valt i PS.

Vilket program använder du när du ser de dassiga färgerna? Samma som när du visar i png? Det kan ju vara så att det inte är något fel på filen du sparat men att du öppnar i ett "dassigt program".

Vilket program använder du när du ser de dassiga färgerna? Samma som när du visar i png? Det kan ju vara så att det inte är något fel på filen du sparat men att du öppnar i ett "dassigt program".

jag öppnar med "förhandsgranskaren" i windows. Det blir tydlig skilnad på de olika formaten i det programet, även när man laddar upp bilden på internet, det blir "dassigt" med jpeg och precis som jag vill ha med png.

Det låter som ett klassiskt profilproblem, bilder med färgrymden Adobe RGB blir dassiga om de visas utan korrekt profil. Den färgrymd som rekommenderas av detta skäl är sRGB, då den ser ganska ok ut på normala skärmar även utan en korrekt profil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar