Annons

Spara för webben i Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)
thegerstrom skrev:
ska försöka vara klar här. Du kan jobba med en bild i AdobeRGB. AdobeRGB ser likadan ut på mac som pc. Om du öppnar en bild som har AdobeRGB inbäddad i en webbläsare så kommer inte webbläsaren förstå vad AdobeRGB är för något och därför visa konstiga färger. Detta gäller oavsett och du öppnar bilden på en mac eller på en pc. Samma sak händer om du sparar en bild utan någon inbäddad profil. Det viktiga är, om bilden ska visas på webben, är att du först, i photoshop konverterar bilden till sRGB. Sedan när du sparar för web ser du till att ha rutan ICC ikryssad för att webbläsaren (på mac eller pc) ska kunna läsa in färgerna rätt.

Nja... det är väl egentligen ingen större poäng med att slänga med färgprofilen om man ändå har konverterat till sRGB eftersom dagens web-läsare automatiskt tolkar bilder som just sRGB om de inte hittar någon annan profil eller om de inte kan hantera profiler. Så vitt jag vet finns det bara en läsare, och den är till mac (kan som Christian nämner vara Safari), som klarar av att läsa profiler, vilken det är kommer jag inte ihåg.
 
Ni har rätt i det. Jag var lite för trött igår kväll för att diskutera färgprofiler i forumet. :)

de flesta program kommer att läsa in bildens färger motsvarande sRGB hur man än gör. Vill man slänga med icc-profil så kan man ju göra det, men bilden blir 4kb större.
sorry om jag skapade förvirring. hehe.
 
thegerstrom skrev:
Bilden blir inte 10x större, snarare 2x större.
Ville bara påpeka det så att folk inte blir skrämda av att jobba i 16bitars läge då det är absolut bäst. Men som sagt plåtar man jpeg så går det ju inte och tyvärr så envisas folk att plåta jpeg fortfarande. :(

.NEF(RAW) = 5,50 MB
.TIF 16 bit= 34,45 MB
.TIF 8 bit= 17,24 MB
.JPG 8 bit= 3,88 MB

Vad jag menade är att c:a 10X3,88= 38,0MB inte långt från 34,45 MB.
Du har också rätt om att 34,45 = 2X17,24 MB
/Fred
 
Clouseau skrev:
...Så vitt jag vet finns det bara en läsare, och den är till mac (kan som Christian nämner vara Safari), som klarar av att läsa profiler, vilken det är kommer jag inte ihåg.
Internet Explorer läser också profiler, men bara i Mac och det kräver att användaren aktiverar funktionen i inställningar...
 
PapaC skrev:
Då har vi en kryssruta kvar, progressive, som sitter ovanför icc i spara för web dialogen. Vad gör den och skall man kryssa för den med? Jag gjorde det och det ser bra ut men man vill gärna veta vad den gör./c

Progressive= Progressive scan
Innebär att bilden laddas streck för streck, när den hämtas, annars hämtas hela först och visas sen.
 
mipert skrev:
Internet Explorer läser också profiler, men bara i Mac och det kräver att användaren aktiverar funktionen i inställningar...

Se där, man lär sig något varje dag tills man... tja... blir fullärd eller kilar runt hörnet.

Tack för infon!

Är det förresten någon här som vet var man väljer att KONVERTERA (inte "ändra till") till en annan färgrymd (t ex från adobeRGB till sRGB) i PS CS för Mac? En kompis frågade och tydligen ser det inte likadant ut på PC och Mac!?
 
Clouseau skrev:
Se där, man lär sig något varje dag tills man... tja... blir fullärd eller kilar runt hörnet.

Tack för infon!

Är det förresten någon här som vet var man väljer att KONVERTERA (inte "ändra till") till en annan färgrymd (t ex från adobeRGB till sRGB) i PS CS för Mac? En kompis frågade och tydligen ser det inte likadant ut på PC och Mac!?

Det gör du i edit->convert to profile...

/c
 
tänkte jag skulle kunna slänga in en fråga nu när det verkar som alla förstått :)


Jag arbetar oxå i AdobeRGB, fast jag tar bilder i RAW ist för jpg-argb,

men mitt problem blir då jag konverterar bilden till sRGB, bilden ser bra ut i PS men i webbrowser blir den aldeles för röd.

jag kom på att om jag istället för att konvera den till sRGB så konvererar jag den till min skärmprofil (som i detta fallet heter [email protected]) (Jag har en spyder2)

är det så man skall göra ? tycker själv det verkar skumt att jag skall konverera min bild till skärm-profilen för att få rätt färger i webbrowsern..
 
Oj... nu hamnade frågeställningen helt plötsligt på Stefan Ohlsson-nivå... :eek:P

Själv tycker jag det låter lite konstigt... blir det rött på andra skärmar också? Jag vet att Christel Eldrim skrev något om att hon fick för röda bilder när hon gjorde något liknande... har jag för mig... men att hon hade en lösning på det... i en annan tråd... far, far away...
 
Att konvertera till skärmprofilen är inte en bra lösning.

Om du bara skall se bilderna i webbläsaren på din egen dator är det den bästa lösningen men absolut inte om andra skall se bilden på sina skärmar (som knappast har samma färgåtergivning som din skärm).
 
jag har flera datorer och skärmar här hemma, och jag provat att konvertera från AdobeRGB till sRGB och då är inte slutresultatet nästan i närheten av vad det ser ut som på min skärm i PS, men konvererar jag bilden till min skärmprofil så ser bilden identisk ut på min skärm i PS och i IE, och även helt ok på en okalibrerad skärm.

men jag har oxå hört att det är inte så man skall göra, men då undrar jag, hur skall jag göra för att ni ska se bilden så nära som möjligt som jag gör det i PS?

dessutom så vill endå jag på min kalibrerade skärm så skall bilden vara identisk i PS och i IE.. annars är det juh ingen större vits att jag redigerar den ..
 
PapaC skrev:
Det gör du i edit->convert to profile...

/c

hon hittade det tillslut men då under "bild/läge/konvertera till profil". Kanske för att hon inte kör CS2?!


-Daniel

Vad gäller konvertering från aRGB till sRGB så bör bilderna bli i princip identiska såvida du inte går utanför sRGBs färgrymd. Om jag inte missminner mig helt så är sRGB ganska klent i blått och grönt.

Kör du Mac eller PC?
 
Kör PC med windows, skräm kalibrerad till 6500k gamma 2.2 med en Spyder2.

När jag i PS konvererar en bild från aRGB till sRGB så ändras inte resultatet i PS. men öppnar jag bilden i IE så ser den alldeles för röd ut.

Bilden ser inte bara konstig ut på min skärm utan även för röd på andra (okalibrerade) datorer här.

Konverterar jag bilden till min skärmprofil ist för sRGB så ser bilden lika dan ut i IE som i PS, den ser dessutom korrekt ut på okalibrerade datorer.


ingen aning varför det är på detta viset, känns som om att bilden jag ser i PS inte är rätt, utan att det ligger nån profil mellan PS och min skärm eller nåt..



Tar jag en screenshot på en bild i IE och lägger in i PS så blir färgerna aldeles för grälla oxå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.