Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara D60's filer som tiff i PS, varför försvinner delar av exponeringsdatan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
När jag sparar de jpeg filer som kommer direkt ur D60:an som tiff i photoshop, försvinner stora delar av den exponeringsdata som finns att läsa i jpeg-filerna. Vad beror detta på och går det att åtgärda så att hela infon finns kvar även när bilderna sparas om som tiff?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

EXIF är det du saknar, infon om bilderna.

Det har kommit en uppgradering till 7:an som fixar en del, men inte allt.
Canon har även lagt till eget data om jag ser rätt.

Roine

Vart hittar man denna uppgradering?

Appropå BreezeBrowser, är det ett bra program? Funkar den som en databas där man kan lägga in sökord och kategorier och sedan söka rätt på bilder? Kan man ha bilder sparade på CD skivor men ändå se tumnaglar när skivan inte sitter i?

Uppgraderingen finns på Adobes hemsida. OBS dock att de spärrat vissa serienummer som kommit på avdrift.

Breezebrowser är en ren konverterare från rå till TIFF/JPG med lite andra finesser som HTML sidegenerator. Min hemsida är gjord med den (undersidorna).

Jag rekommenderar Tumbsplus för arkivering.

Slutligen rekommenderar att du tar dig tid och går igenom länkarna längst ner till vänster på min hemsida, mitt arbetsflöde. Det är bra och enkla produkter och actions jag rekommenderar där.

Roine

www.roine.nu

Hej Roine,

Tack för alla tips och länkar!

Har laddat ner Thumbsplus för att prova, det verkar bra. Kollar igenom dina länkar imorgon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar