Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara bilder utan på bärbar hårddisk utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ta med sig minneskort på resan är väl som att ta med sig filmrullar förr i tiden? Och det var väl helt OK? Dessutom har väl minneskorten kommit ner i samma pris per exponering som film, så jag kan inte riktigt se problemet.

Gammel-Per.

exakt håller med. När minneskorten var dyrare hade jag en mellan lagrings enhet o den var av ett bra märke men pajade bara rakt av utan orsak på ett jobb. Som tur var hade jag inte raderat korten med bilderna. Idag när minneskorten är billiga så tycker jag inte det finns någon anledning till mellanlagrings disk. Om jag är på ett jobb o inte behöver förbereda bilderna då kör jag bara minneskort annars kör jag macboom med en extern hårddisk av märket lacie rugged.
Oftast har jag bilderna på datan o lacie disken samt på minneskorten. Jag har över 100gb i kort o det brukar räcka för jobben.

exakt håller med. När minneskorten var dyrare hade jag en mellan lagrings enhet o den var av ett bra märke men pajade bara rakt av utan orsak på ett jobb. Som tur var hade jag inte raderat korten med bilderna. Idag när minneskorten är billiga så tycker jag inte det finns någon anledning till mellanlagrings disk. Om jag är på ett jobb o inte behöver förbereda bilderna då kör jag bara minneskort annars kör jag macboom med en extern hårddisk av märket lacie rugged.
Oftast har jag bilderna på datan o lacie disken samt på minneskorten. Jag har över 100gb i kort o det brukar räcka för jobben.

ska vara borta 3 veckor, Då måste jag ju köpa en helhög med minneskort om jag inte går igenom korten på kvällen på kameran o raderar, Annars kolla jag på en sån här

http://www.dustin.se/pd_5010375057.aspx

det är bara att slå till. har själv en netbook, perfekt på resan, duger utmärkt till mina behov, ladda ner kort, surfa

Vad jag inte fattar är det här med batteritiden. Måste man ladda den i en dator? Då är ju inte vitsen speciellt stor ...?

"Batteriet räcker enligt tillverkaren till åtminstone 4 x 4GB bildöverföring. Medan du laddar över bilderna till datorn laddas även batteriet i hårddisken."

står ju såhär
Uppladdningsbart lithiumjon-batteri, laddare och USB-kabel medföljer.

Så man laddar väll den i vägg uttaget

Vad jag inte fattar är det här med batteritiden. Måste man ladda den i en dator? Då är ju inte vitsen speciellt stor ...?

"Batteriet räcker enligt tillverkaren till åtminstone 4 x 4GB bildöverföring. Medan du laddar över bilderna till datorn laddas även batteriet i hårddisken."

Du läste nog inte tillräckligt långt

Uppladdningsbart lithiumjon-batteri, laddare och USB-kabel medföljer.

Man KAN ladda den via USB-porten på en dator. (Fem spänn på att den laddare som följer med är något i stil med http://www.kjell.com/content/templa...4&path=97000000,119000000,149500000,156000000 )

ska vara borta 3 veckor, Då måste jag ju köpa en helhög med minneskort om jag inte går igenom korten på kvällen på kameran o raderar, Annars kolla jag på en sån här

http://www.dustin.se/pd_5010375057.aspx

om du köper en dator så blir du ändå tvungen att ha backup på den ifall den rasar. Visserligen kostar tex en lacie rugged bara en tusenlapp så det är inga stora pengar. Om jag åker privat o vill resa lätt då kör jag med minneskort. Ett 8gb av bra märke (sandisk) kostar runt 600 kr idag. På min D700 motsvarar det 365 bilder om jag kör raw o stora jpg. Alltså 10 st 36 kort filmrullar på ett kort. Om det var på filmtiden hur många rullar skulle du tagit med dig? Om jag kör ett utlands jobb som består av att fota hotell samt miljö bilder så gör tar jag max 40 gb på två veckor skulle jag köra privat skulle jag säkerligen klara mig på 20 gb i minneskort.

mitt råd är att kanske sålla bilderna direkt efter du tagit dom släng bort alla som är likadana o på något sätt inte bra. När jag började fota digitalt så försökte jag köra som på mellanformats tiden att tänka efter innan eftersom filmen/framkallning var dyr en 6x7 bild kund kosta upp till 10 kr st så bara att trycka av funkar inte då. Visst digitalt kostar (inget) men det kostar tid att gå igen mängder med bilder. Ska du vara riktigt safe med bilderna så är en dator+en extern hårddisk bra. Glöm inte att ha dom på olika platser ifall det blir inbrott etc. Jag själv har alltid bilderna på två ställen tex på hotellrummet samt med mig.

Nej, det måste man inte, men precis som med mobiltelefoner och mp3-spelare så laddas batterierna automatiskt när man kopplar den till datorn. Man kan väl säga att det är till fördel så batterierna inte dör medan man tankar över till datorn, till skillnad från tex filöverföring från kamera till dator så kameransbatteri även förbrukas.

/Stefan

Tror inte du läste den texten helt rätt. Medföljer laddare och usbkabel står det och den laddar vid överföring till dator. Men eftersom laddare följer med så kan du ju ladda batterierna när du vill...

Edit: Var för sen med att skicka mitt inlägg.

Jag kör med 2 st Lexar Professional UDMA 300x 16GB som jag växlar mellan http://reviews.photographyreview.com/files/2008/09/cf_16gb_pro_300x.jpg

Och en Asus Eee PC 1000H som jag för över till, från hotell rum med ström etc. http://www.joshcanhelp.com/images/blog/eee/eee07_sm.jpg

Datorn får jag även plats i kameraväskan om man behöver ha med mig den ut och väger knappt något. Jag mins inte antal GB den levererades med men uppgraderade ganska direkt med 160GB samt minnet och till Windows Vista.

Mer lagring än så har jag än så länge inte haft nytta av och kanske bara förbrukat max 30-40 GB under 5-6 månaders resor. För billder alltså för sen har jag haft filmer och musik på några GB. Samt förståss lite olika program för både bilder och annat.

Senast ändrad:
Billigast

blir det nog med Thecus Yes nano N1050.
Köpte min för ca 2 år sen, kostade ca 350-400 spänn.
Sen behöver man 2 st R6 batterier och en 2,5" HD.
Kompakt och smidigt, bara att ladda ner från kameran.

Nackdelen är att det bara går att formatera HDn till 30Gb partitioner.
Men datorer finns lite här och där så man kan lägga över filer till
dom andra partitionera, om inte det går över till övriga automatiskt?

http://www.thecus.com/products_over.php?cid=25&pid=7&set_language=english

Går nog inte att köpa i Sverige nu, men:
http://www.scan.co.uk/Products/Thec...orage-with-OTG-(On-The-Go)-USB-and-AA-Battery

11£ plus frakt och en 2,5" Hitachi 250Gb för 450:- på Komplett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar