Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara bilder utan på bärbar hårddisk utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

spiggo

Ny medlem
Hej, jag gillar att fota. På semestern brukar vi åka till olika ställen i Sverige, då har jag med mig kameran. Men eftersom jag har ett 4 gigs minneskort och vill fota i RAW så får jag platts med ca 200-300 bilder. Så för att kunna fota mer så tar jag med mig min dator, och de e ganska jobbigt för att den tar en del platts i väskan å så. Så jag undrar om de finns nån slags portabel hårddisk som man kan föra över bilderna direkt från minneskortet utan en dator?

Vet ni var det finns sådana så skriv gärna ett inlägg här.
Tack för din hjälp!
W

Hej, jag gillar att fota. På semestern brukar vi åka till olika ställen i Sverige, då har jag med mig kameran. Men eftersom jag har ett 4 gigs minneskort och vill fota i RAW så får jag platts med ca 200-300 bilder. Så för att kunna fota mer så tar jag med mig min dator, och de e ganska jobbigt för att den tar en del platts i väskan å så. Så jag undrar om de finns nån slags portabel hårddisk som man kan föra över bilderna direkt från minneskortet utan en dator?

Vet ni var det finns sådana så skriv gärna ett inlägg här.
Tack för din hjälp!
W

Det kallas mellanlagring, finns här tex: http://www.cyberphoto.se/pri_minnes...eIDGroup=397,38&sortera=&prislistan=&onshelf=

Var också intresserad av den lösningen men la den åt sidan för man får många minneskort för priset av en portabel hårddisk. Ett annat argument mot portabel hårddisk är kompatibiliteten, det är lite si och så med det när det gäller RAW-filer. Lagra går alltid men se på RAW-bilderna på skärmen är inte självklart att det funkar. Kolla att apparaten är kompatibel med dina RAW-filer innan du köper.

Var också intresserad av den lösningen men la den åt sidan för man får många minneskort för priset av en portabel hårddisk.

Det är inte bara minneskort du får för pengarna motsvarande en portabel hårddisk.

Du får faktiskt en modern liten dator och då kan du ju faktiskt ha nårgra små enkla kattalog-/redigeringsprogram. Dessutom kan du koppla in en portabel USB-hårddisk.

Dator: 3.000:- Hårddisk: 1.000:-

Var också intresserad av den lösningen men la den åt sidan för man får många minneskort för priset av en portabel hårddisk. Ett annat argument mot portabel hårddisk är kompatibiliteten, det är lite si och så med det när det gäller RAW-filer. Lagra går alltid men se på RAW-bilderna på skärmen är inte självklart att det funkar. Kolla att apparaten är kompatibel med dina RAW-filer innan du köper.

En sak är värd att poängtera: det är inte alla modeller som har en skärm där man kan titta på bilderna. GigaONE jobo, exempelvis, har bara en enkel skärm för att styra enheten, vilket å andra sidan gör att man inte behöver bry sig om kompatibilitet eftersom den bara gör en rå kopia av innehållet på minneskortet.

En annan detalj, dessa enheter fungerar även ofta som kortläsare.

Fördelen med många minneskort är ju att man klarar sig utan ström.

Dyr, stor och strömlös mellanlagring är lite surt om man står i djungeln med ett fullt kort.

/Mats

Dustinhome kallar det portabel lagring..
http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?groupSet=1&mgroup=24&group=1487&action=expand&lgroup=5812
Där hyperdrive verkar vara rätt prisvärd..
http://www.dustinhome.se/pd_5010116142.aspx

Fast dom flesta av lösningarna har väldigt dålig info om hur mycket man kan använda dom.
Så man kan stå där med en lösning som inte fungerar eftersom man inte har ström till grejjerna.

Med tanke på priset på CF kort Där man kan få ett 8Gb kort för 425kr ink moms..
http://www.dustinhome.se/pd_5010072829.aspx

Då skulle iaf jag gå på minneskorts lösningen.

Är jag riktigt paranoid så skulle jag kanske köra båda lösnignarna och en låda i bly (ifall semestern var i tjernobyl) =)

Jag kör på minneskorts lösningen...
Enklare och smidigare och tar mindre plats.

Och blylåda i Tjernobyl e nog det dummaste jag hört

Jag kör en lös disk med läsare från dustin utan annan display än navigering. Den tar som tidigare sagt råkopia av kortet till en katalog.

Då jag kommer hem pluggar jag i den i datorn, kör BreezeSys downloader pro som silar dubletter o laddar ner till datorn i en katalog per datum. Smidigt om du kommer hem mer 1500-2000 bilder tagna under 4 dar.

Har tillräckligt med minneskort, men tar backup varje gång jag passerar hotellet. Rderar korten först då jag har bilderna på datorn hemma och på backupdiskar hemma.

Den lösa disken:
Det ger dels backup, men även säkrar datat ifall nått blir stulet eller fröstört (du tappar kameran eller väskan i vatten eller nått), har alltid minneskorten med mig o disken på hotellet.

Sen kan faktiskt minneskorten falera, så använder inte upp dem helt, utan byter då det känns som här vill jag säkra saker.

Så har 14 st 2GB o 6st 8GB kort. Det kommer man långt på, men vad hjälper det om man försöker få stora kort fulla. De stora 8GB har jag till 5D då dess RAW filer blir feta.
2GB passar bra till 1Dmk2.

Dyra lösningar ovan, den billigaste jag såg var "HYPERDRIVE SPACE HDS-000" för 825:- utan HD. Komplett.se har en för ca 400:- som tar 2,5" HD. Om man sen har en HD liggande...

Men använder man den dagligen så kan man ju kosta på sig...

Med tanke på priset på CF kort Där man kan få ett 8Gb kort för 425kr ink moms..
http://www.dustinhome.se/pd_5010072829.aspx

Då skulle iaf jag gå på minneskorts lösningen.

Vem vill ha så långsamma kort idag till sin kamera? Vem vill sitta och vænta på att bilderna laddas øver till datorn i slow motion?

Du får ju jæmføra med kort som spelar i samma division! http://www.dustinhome.se/pd_5010097305.aspx

Jag anvænder Sandisc Extreme IV och en Travel Disk II från Amitech den tar 60GB bilder och har USB 2 interface samt kortlæsare før de flesta typer av kort. Att den dessutom ær batteridriven gør att man kan ha den ute i fælt. Laddas æven i bilen med en 5volts laddare. Din gamla Mobiltelefonladdare till Nokia 6110 t.ex.

Att ta med sig minneskort på resan är väl som att ta med sig filmrullar förr i tiden? Och det var väl helt OK? Dessutom har väl minneskorten kommit ner i samma pris per exponering som film, så jag kan inte riktigt se problemet.

Gammel-Per.

Hittade en netbook för 2222 kr på mediamarkt ,

Den borde ju funka utmärkt att lagra bilder på hotell rummet,

160 gb var det på den

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar