Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spärra medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har diagnosticerats med hyperpsoriasis, både kutant och mentalt. Borde egentligen aldrig blivit född, det hade varit bäst för allmänheten. Om det inte går att spärra mig på internet så borde jag nog låsas in åtminstone.
I mitt nästa liv vill jag återfödas som en porrbild, då får jag åtminstone några som försvarar mig.

"Förstår inte hur man kan yttra sig på ett sådant här meningslöst sätt. Graal tillför ingenting i sak, skriver illa och har ett obehagligt skriftspråk. Jag tycker att Graal skall läsa ett par böcker i ämnet, studera ett antal betydelsefulla och skickliga författare och komma tillbaka när han lärt sig elementa i språk och formuleringskonst. Till dess, var tyst, eller nöj dig att tala med barn eller dumma vuxna"

Med den här bildkritik-parafrasen vill jag förstås bara illustrera hur det kan vara befogat att blockera en recensent, och menar i verkligheten inte ett ord av vad jag skriver.

Men om så vore, så kunde det ju vara skönt för Graal att slippa se mig, utan att vara tvungen att anmäla mig ?

Om du skriver så upprepade gånger och inte håller dig till sak, utan istället raljerar över mitt skriftspråk etc, då tror jag nog att det skulle var ganska enkelt att ge dig varningar eller helt enkelt stänga av dig som medlem på fotosidan av redaktionen redan med nuvarande regler. Detta ifall jag eller någon annan anmälde dig vill säga. Fast nu är jag inte mycket för att anmäla över huvud taget, jag tycker du är i din fulla rätt att skriva så om du tycker det. Jag ska i vart fall inte kunna hindra dig från att göra det utifrån mitt egena godtycke eller smak. Jag vill inte censurera dig varken i kommetarer på bloggen eller under bilderna. Om du vill utmärka dig själv genom att skriva om mitt sätt att uttrycka mig, istället för att framföra något angående mina bilder eller det jag tar upp i bloggen, så är det upp till dig. Jag ska inte hindra dig.

Om du skriver så upprepade gånger och inte håller dig till sak, utan istället raljerar över mitt skriftspråk etc, då tror jag nog att det skulle var ganska enkelt att ge dig varningar eller helt enkelt stänga av dig som medlem på fotosidan av redaktionen redan med nuvarande regler. Detta ifall jag eller någon annan anmälde dig vill säga. Fast nu är jag inte mycket för att anmäla över huvud taget, jag tycker du är i din fulla rätt att skriva så om du tycker det. Jag ska i vart fall inte kunna hindra dig från att göra det utifrån mitt egena godtycke eller smak. Jag vill inte censurera dig varken i kommetarer på bloggen eller under bilderna. Om du vill utmärka dig själv genom att skriva om mitt sätt att uttrycka mig, istället för att framföra något angående mina bilder eller det jag tar upp i bloggen, så är det upp till dig. Jag ska inte hindra dig.

Jag å andra sidan tror inte att redaktionen ganska enkelt skulle kunna motivera en avstängning från FS utifrån det Anders Svensson skrev.
Det skulle gå att skriva det hela på ett annat sätt som inte direkt blir lika stötande men ändå skulle få dig att ta illa vid dig eller få dig att tycka att det blir jobbigt.

Jag tror inte heller att du kommer att sitta framför din skärm och gilla läget om det skulle inträffa att någon vid ett eller flera tillfällen skriver så till dig...!

Oavsett vad du skriver här så vill jag tro att du med all säkerhet försöker få ett slut på denna typ av påhopp på dig som medlem.

Och skulle du kunna klicka på en knapp för att stoppa det så vill jag också tro att du kommer att nyttja den möjligheten oavsett vad du har skrivit här tidigare om din tolkning av censur.

Jag å andra sidan tror inte att redaktionen ganska enkelt skulle kunna motivera en avstängning från FS utifrån det Anders Svensson skrev.
Det skulle gå att skriva det hela på ett annat sätt som inte direkt blir lika stötande men ändå skulle få dig att ta illa vid dig eller få dig att tycka att det blir jobbigt.

Jag tror inte heller att du kommer att sitta framför din skärm och gilla läget om det skulle inträffa att någon vid ett eller flera tillfällen skriver så till dig...!

Oavsett vad du skriver här så vill jag tro att du med all säkerhet försöker få ett slut på denna typ av påhopp på dig som medlem.

Och skulle du kunna klicka på en knapp för att stoppa det så vill jag också tro att du kommer att nyttja den möjligheten oavsett vad du har skrivit här tidigare om din tolkning av censur.

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Vars och ens rätt att kommentera bilder och bloggar här på fotosidan är så grundläggande för mig att jag absolut inte skulle vilja använda en sån eventuell möjlighet. Jag ser det som en typ av censur att jag helt godtyckligt ska kunna bestämma över vad andra får läsa eller inte läsa under mina bilder och blogginlägg. Och som jag skrev tidigare så vill jag inte delta i den typen av sajter, utan kommer i så fall att lämna fotosidan som aktiv medlem men ha kvar portfolion.

Och sen står det ju klart och tydligt (om jag inte läst fel) i fotosidans regler, som jag för tillfället inte hittar pga den nya designen, att t.ex kommentarer och annat ska handla om sak och inte person. Då spelar det ju inte någon roll om jag gör det välformuerat eller mer ohövligt. Det blir ju inte mindre regelbrott för det, och kan leda till avstängning enligt det som gäller.

Känner bara att jag vill gå in och säga att jag instinktivt håller med Nils. Idén att varje medlem ska ha ett censurinstrument i sin hand går liksom emot min tanke om ett sådant här forum, särskilt när vi också är betalande medlemmar. För mig blir det en distinktion gentemot ett löst sammanhållet gratisforum. Om jag spärras godtyckligt från att kommentera många bilder utan att redaktionen har synpunkter på att jag bryter forumets etiska regler, skulle jag få en del av avgiften tillbaka?

Sedan skulle det säkert inte bli några större problem med en censurknapp i praktiken, i alla fall inte för alla oss snälla och välmenande typer, men principen... FS ägs och drivs ju av ett AB som jag tycker ska styra förutsättningarna för att medverka här,

Jag förstår att de ni vill spärra är illvilliga typer som vill få utlopp för sina personliga frustrationer genom att skriva skit till andra i bildkommentarerna, men det blir ju också en svår gränsdragning om man nu har respekt för det fria ordet. Många forumdiskussioner är t ex mycket mer aggressiva och med osnygga personangrepp värre än Anders´exempel här i tråden, men vill vi kunna spärra av även dessa forumdiskussioner också? Det har ju ofta löst sig och trådarna har haft mer att ge sakmässigt.

Inte riktigt samma sak som bildkommentarer, jag vet, men princiiiipen Helge...

Jag har av diverse anledningar hållt mig borta från Fotosidans forum (liksom andra fotoforum) under ett antal månadera, och det är rätt kul att komma tillbaks och se att allt är precis som vanligt :)

Att en medlem ska kunna stoppa kommentarer från en annan medlem känns för mig precis lika främmande som om man skulle kunna göra samma sak med bilder. Jag postade en bild av min halvnakna son för några år sedan (kraftigt inspirerad av Sally Mann), och några tyckte det var barnporr.

I det här fallet är det en medlem som postar bilder av lättklädda damer, och man kan tycka vad man vill om såna bilder, men det är inte emot de regler som är uppsatta för sidan. Det gör också att det är upp till vem som helst att tycka hur illa som helst om bilderna.

Jag har postat en bild av min egna nakna rumpa här, och vare sig bilden eller rumpan är särskilt vacker, men den bör inte censureras så länge den inte bryter mot några lagar. I just det sammanhang den publicerades var det för övrigt ganska kul ... Däremot är det förstås ganska troligt att den röstas bort från eventuellt deltagande i tävlingar, eller från publicering i Galleri FS.

Alla gillar inte bilder av lättklädda människor (även om de lättklädda är vackrare än jag), och de får förstås tycka illa om såna bilder - deras kommentarer av bilderna är dock lika mycket värda som de som gillar bilderna skriver (tycker jag). Står man inte ut med att få skit för sina bilder ska man nog visa dem på annat håll ...

/afe

Poängen var väl att man skulle få publicera den bild man önskar, men kunna blockera en eller flera bestämda recensenter.

Yttrandefrihet är ju inte samma sak som yttranderätt, och på något sätt känns det väl som den resandes ensak om man önskar att hålla vissa kommentatorer borta från sina bilder?

Ur vinkeln "Jag vill publicera vilka bilder jag vill" kan ju en "Jag vill slippa kommentarer från X"- funktion också göra att man (som i afe:s fall) kan stänga av moralpanikister och andra som stör sig på bilder av nakna barn eller rumpor. Vill de klaga (det kan ju vara befogat någon gång) finns ju Fotosidans webmasters att tillgå.

Det är roligt att vissa tycker det är okej att blockera någon om det görs av FS men inte om det görs av en medlem, även om det sker av samma anledning. Det säger ju en hel del :)

En hemsida på Internet är för övrigt inte samma plats som en publik bit mark ute i en av Sveriges skogar.

jag är uppriktigt sagt förvånad över att ingen har föreslagit ett kudos system istället.

Slashdot har ett väldigt praktiskt system för självreglerande av kommentarer till artiklar som publiceras på sidan.

Lite förenklat är det baserat på en användares karma och styrd slump.
användare tilldelar karma till varandra och lite då och då blir man "slumpvis" utvald med moderators status. Ju högre karma man har desto troligare är det att man får mod status. Det hade kunnat hjälpa FS redaktionen med att reglera alla anmälda inlägg och bilder som jag antar blir en hel del varje vecka.

Här är en bra start för den som vill lära sig mer om det.
http://slashdot.org/faq/com-mod.shtml#cm520

Det är mitt förslag till en vettig lösning istället för att ge mig in i den gammla vanliga FS flamewar över censur. =P

Ett Flamewar som pågått sedan tidernas begynnelse och som kommer att förtsätta och överleva långt efter att mänskligheten flyttat till alpha centauri... =D

Det hade kunnat hjälpa FS redaktionen med att reglera alla anmälda inlägg och bilder som jag antar blir en hel del varje vecka.
Nej, det rapporteras inte alls speciellt mycket alls och speciellt inte på bildkommentarer. Vi har, förhoppningsvis, tydliga regler på vad som är OK att skriva i kritik tex och upplyser också om att man skall rapportera till oss vid överträdelser. En del personer tar vi då i örat, och upprepade överträdelser leder till avstängning.

Om man skall döma av rapportmängden att döma är detta dock ett litet problem. Vi fick en (1) rapporterad bildkommentar förra veckan, och den åtgärdade vi direkt.

Jag tror en sådan här funktion skulle missbrukas. Man rapporterar inte för att man kanske tycker det inte var tillräckligt mycket överträdelse, men är det då OK att sätta upp någon på en spärrlista istället?

I detta forum finns faktiskt en blockfunktion som funkar så att man kan slippa se inlägg från vissa personer man sätter upp på en egen lista - tanken är väl att man skall undvika att retas upp av personer man stör sig på. Jag är tveksam till dess effektivitet, men det kanske kan testas. Vi har valt att inte lyfta fram den fn.

Man blir allt lite trött när det hela tiden "uppstår" konflikter på forum! Vi är väl medkännande och sociala medmänniskor allihop??

Jag skrev en kommentar nyligen här på FS och upphovsmannen bliv sur! Vd hade jag kommenterat? (tyvärr hittade jag inte konverasionen så det blir direkt från mitt minne) En sk. "fine art" bild, som var rätt ok men hade en del detaljer som jag som betraktare hängde upp mig på. Jag skrev om dessa små detaljer men fotografen blev sur! Varför? Jag har ju på inget sätt varit nedlåtande eller elak!!

Så det är viktigt att man tar ansvar för både vad man skriver och även hur man "uppfattar" kommentarerna.

Skärp till er så blir det bättre!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto