Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spärra medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Jag kanske har missat någon funktion här på FS...men jag skulle i alla fall vilja ha möjligheten att spärra vissa medlemmar från att kommentera mina bilder.

Jag tycker det vore ett utomordentligt sätt att slippa reta upp sig vid upprepade tillfällen då man loggar in på sidan. Jag är ju i första hand medlem här för MIN egen skull och därför borde jag ju få välja själv om det är någon som man inte önskar få kommentarer från.

Mvh,
Tompa

Oavsett vilka dina motiv är så tycker jag det är principiellt fel att en medlem ska kunna spärra t.ex bildkommentarer från andra. Fotosidan ska vara öppen för alla medlemmar, och är det så att man tycker kommentarerna inte är hövliga, om dom är orättvisa, provocerande eller kränkande, så går det bra att anmäla till redaktionen. Detta ska inte vara enskilda medlemmars sak att avgöra som jag ser det. Enskild censur är jag inte för.

Sila kommentarerna

Självfallet är det ju ingen höjdare ifall du känner att vissa personer ger dåliga kommentarer. Kommentarer skall ju vara konstruktiva och informativa...inte mästrande.

Det är nog så att du vet ganska bra vilka kommentarer som är bra för dej och ta åt dej av dem och strunta i de andra.

Jag tycker det är väldigt synd ifall du känner så men hoppas att du fortsätter att ladda upp bilder och själv är ute och kommenterar.

Förstår precis vad du menar.

Den funktionen finns nog ej pga av FS "policy".
Jag efterfrågade själv en sådan för ett par år sedan,
Det förekommer att vissa medlemmar pga agg, ideoligi, eller ren skär stupidity spammar utavlda medlammar bara för att irritera och bråka.

Jag tröttnade på detta för något år sen och lämnade därför FS vad beträffar just bildkritik. Jag tror att det är fler som väljer att avstå från att publicera sina alster på FS därför att en sådan funktion saknas.

Kika gärna på större engelskspråkiga fotoforum. Där har jag aldrig stött på den problematiken. Skulle det förekomma så är moderatorerna på hugget och tar genast "spammaren" i örat eller blockera denne.

PS. Du är riktigt duktig i din genre.

Hej !

Kollade lite på ett antal av dina bilder, de flesta är kanon !
En vilja att ständigt förflytta, förändra, förnya och förbättra sej.
----------
Varför låter du dej bli illa berörd av sura kommentarer ?
Tillåt inte det.
---------
Visst är det härligt att vara hyllad,
omgiven av andra som tycker likadant,
men det är inte säkert att ja-sägarna är de riktiga vännerna,
de som för en frammåt och visar de vägar som man inte trodde fanns.

//MW

Att spärra någon person från att komentera bilder låter drastiskt.
Var går då gränsen? Vem ska sätta den gränsen? Vem kan ta bort spärren? Hur länge ska den vara aktiv? Vem tar konsekvenserna av de klagomål som kommer att komma? Ska spärren även gälla "kontakta medlem"?

Jag tycker att det vore enklare att anmäla komentaren till FS så att de kan plocka bort den.

En liten sammanfattning så här långt...

Givetvis skall ingen kunna förhindra någon annan att säga vad man tycker. Solklart! Och om man har problem med någon som kanske skriver riktigt dumt och håller på med personangrepp o.dyl.
Rapportera till FS, så löser de ditt problem. Men ofta så är det inte så enkelt och jag kan förstå din önskan att själv vilja plocka bort någon.

jag vill påstå att jag är rätt insatt i ärendet, då jag varit utsatt för diverse påhopp, och har deltagit i många olika forum. Ibland är det befogade påhopp, men oftast är det någon som missuppfatttat något men som tyvärr inte själv har förmåga att vika sig.

(Har du något exempel på vad du inte gillar för kommentarer?)

Iom att vi på fotosidan har den gemensamma nämnaren att alla försöker visa saker på sitt sätt och givetvis anser sig ha rätt i sin uppfattning om hur saker skall beskrivas och hur tekniken skall hanteras.

Mycket svammell, nattinatt!

Men att förbjuda andra medlemmar att kommentera känns som en ytterst korkad ide!

Jag förstår inte helt aversionen mot att en medlem på FS ska kunna välja om en icke önskvärd individ ska kunna kommentera på ens bild/er...

Har själv klarat mig från att någon gett dryga, nedsättande eller på annat vis tråkiga kommentarer. Däremot har jag sett det på andras bilder och funnit det väldigt trist.

Har vid något tillfälle påpekat detta för FS utan att ha sett någon reaktion mot denne person.

Vid ett sådant tillfälle hade det ju varit alldeles ypperligt om medlemmen själv kunnat välja att ta emot kommentarer från denne individ eller ej...

Kan klart se en fördel med att ha ett sådant val.

Att spärra någon person från att komentera bilder låter drastiskt.
Var går då gränsen?
Gränsen för vad??
Vem ska sätta den gränsen?
Vilken gräns?

Vem kan ta bort spärren? Hur länge ska den vara aktiv?
Det trodde jag du förstod. Detta är upp till varje medlem.

Vem tar konsekvenserna av de klagomål som kommer att komma?
Klagomål?? Vaddå för klagomål? "-Nisse är så duuum, jag kan inte skriva att jag tycker hans bild är skit. Det är sååå orättvist. FS, gör något...!

Jag tycker att det vore enklare att anmäla komentaren till FS så att de kan plocka bort den.
Enklare? Det är ju precis det de inte är. Långsamt och arbetekrävande för FS som ibland inte kan förstå mottagaren av kommentarerna.

Ett system med att medlemmen själv bestämmer vilka som får kommentera dennes bilder, blogginlägg, foruminlägg etc, är ingenting jag vill ha på fotosidan. Här tycker jag det ska vara öppna kort och ett fritt förhållningssätt i kommunikationen. Ingen godtycklig censur efter vad olika medlemmar tycker om andra medlemmar och deras kommentarer/inlägg. Det skulle aldrig fungera och det tror jag fotosidans redaktion också inser. Vill man ha detta inskränkta/låsta/odemokratiska sätt att kommunicera så lämnar jag fotosidan med omedelbar verkan, den dagen det träder i kraft.

Det här en större fråga än att bara hylla yttrandefriheten.

Det finns trista exempel på att yttrandefrihet på forum missbrukas och blir förföljelse, och att spärra kommentarer från bestämda användare är ju i princip inget annat än att säga till en obehaglig granne att "han är inte välkommen hem till mej".

Sannolikt är det här bara i undantagsfall som det skulle behövas. Den enkla lösningen är att göra påhopp till ett fall för forumvärdarna och forumledningen, och dit bör man ju kunna anmäla flagranta övertramp. Baksidan är ju att elak bildkritik inte kan mildras av att alternativa åsikter kommer fram, som brukar bli fallet då någon spårar ur i forumdiskussioner.

Det finns också exempel på de som absolut inte kan ta någon form av kritik utan att se det som ett angrepp på hela deras existens, och de människorna har ändå inget att hämta på ett forum. Men att ha en "ignore"-funktion kan ju ändå vara bra.

Ett system med att medlemmen själv bestämmer vilka som får kommentera dennes bilder, blogginlägg, foruminlägg etc, är ingenting jag vill ha på fotosidan. Här tycker jag det ska vara öppna kort och ett fritt förhållningssätt i kommunikationen. Ingen godtycklig censur efter vad olika medlemmar tycker om andra medlemmar och deras kommentarer/inlägg. Det skulle aldrig fungera och det tror jag fotosidans redaktion också inser. Vill man ha detta inskränkta/låsta/odemokratiska sätt att kommunicera så lämnar jag fotosidan med omedelbar verkan, den dagen det träder i kraft.

Man kan ha en "ignorefunktion" som inte hindrar att man yttrar sig, bara att den som väljer "Ignore" slipper se "elaka" kommentarer.

Det här en större fråga än att bara hylla yttrandefriheten.

Det finns trista exempel på att yttrandefrihet på forum missbrukas och blir förföljelse, och att spärra kommentarer från bestämda användare är ju i princip inget annat än att säga till en obehaglig granne att "han är inte välkommen hem till mej".

Sannolikt är det här bara i undantagsfall som det skulle behövas. Den enkla lösningen är att göra påhopp till ett fall för forumvärdarna och forumledningen, och dit bör man ju kunna anmäla flagranta övertramp. Baksidan är ju att elak bildkritik inte kan mildras av att alternativa åsikter kommer fram, som brukar bli fallet då någon spårar ur i forumdiskussioner.

Det finns också exempel på de som absolut inte kan ta någon form av kritik utan att se det som ett angrepp på hela deras existens, och de människorna har ändå inget att hämta på ett forum. Men att ha en "ignore"-funktion kan ju ändå vara bra.

Kan i princip hålla med dig om att yttrandefriheten kan misbrukas. Men ska då den enskilde medlemmen bestämma vad som är missbruk själv, eller någon mera opartisk? Ett system där olika parter i ett mål ska bestämma vem som ska synas eller höras, istället för en "domare" som utgår från ett fast regelverk, vill inte jag ha. Det är djupt odemokratiskt och anarkistiskt/godtyckligt, och kommer leda till så stora konflikter och problem att det nog aldrig ens är något att diskutera för den här sajtens ägare?

Ett sådant system skulle med all säkerhet inte påverka dig alls varför jag får svårt att förstå din upprördhet...
Undrar självfallet också varför en sådan funktion inte skulle fungera...! Är det bara för att du anser att demokratin fallerar?

Om jag inte tar helt fel så är inte FS en öppen demokratisk sammanslutning sett ur ett demokratiskt sammanhang utan ett forum som handlar om foto. Och kan inte vissa medlemmar ge kommentarer som inte är av sorten personangrepp, nedvärderande eller liknande så är min absoluta åsikt att dessa medlemmar skall vägras möjligheten att kommentera andras bilder.

Skulle du exempelvis ge mig kommentarer som jag anser vara direkt förolämpande skulle jag absolut neka dig möjligheten att kommentera mina bilder framledes om möjligheten fanns. Skulle dessutom inte skämmas eller anse att demokratin satts ur spel.

Att sedan snacka om att lämna FS bara för att en sådan funktion kanske skulle dyka upp tycker jag är lite löjligt (ursäkta om jag är för rak).

Vilka fördelar skulle en sådan 'ignore-funktion' ha jämfört med dagens rapportera/anmälnings-system för att hantera kommentarer/inlägg som går över gränsen för vad som är tillåtet enligt regler för bilkommentarer/foruminlägg?

Dagens system där man rapporterar in översteg till redaktionen har ju den dubbla fördelen att inte bara tas kommentarer som kliver över gränsen bort utan dessutom blir redaktionen medveten om situationen och kan vidta åtgärder/öppna upp en konversation i de fall det behövs.

/Maria

Ett sådant system skulle med all säkerhet inte påverka dig alls varför jag får svårt att förstå din upprördhet...
Undrar självfallet också varför en sådan funktion inte skulle fungera...! Är det bara för att du anser att demokratin fallerar?

Om jag inte tar helt fel så är inte FS en öppen demokratisk sammanslutning sett ur ett demokratiskt sammanhang utan ett forum som handlar om foto. Och kan inte vissa medlemmar ge kommentarer som inte är av sorten personangrepp, nedvärderande eller liknande så är min absoluta åsikt att dessa medlemmar skall vägras möjligheten att kommentera andras bilder.

Skulle du exempelvis ge mig kommentarer som jag anser vara direkt förolämpande skulle jag absolut neka dig möjligheten att kommentera mina bilder framledes om möjligheten fanns. Skulle dessutom inte skämmas eller anse att demokratin satts ur spel.

Att sedan snacka om att lämna FS bara för att en sådan funktion kanske skulle dyka upp tycker jag är lite löjligt (ursäkta om jag är för rak).

Jag tycker inte det är löjligt att man inte vill vara med på en sajt där det är den enskilde medlemmen som betsämmer själv vilka som ska kunna kommentera dennes bilder, foriminlägg, blog.poster etc. Du måste väl ändå inse att ett sånt system medför ganska stora problem? Om kommentarer och dylikt är direkt förolämpande, personangepp eller dylikt, så kommer de att tas bort redan med det som gäller idag, och medlemmen ev att avstängas helt. Så sker om man anmäler det och det upprepas. Detta ska ju inte avgöras av den enskilde, utan av fotosidans redaktion. Om den esnilde helt godtyckligt skulle kunna spärra möjligheten för andra medlemmar att kommentera dennes bilder, inlägg, blogg etc, så blir det ju ren anarki. Man skulle ju då kunna spärra någon av helt omotiverade anledningar som inte är brott mot regelverket här. Jag är istället för den principen som alltid gällt i demokratier, dvs att yttrandefriheten går först och att det i efterhand (om det skulle visa sig vara kränkning, personangrepp el. dyl) kan bli fråga om spärrning, avstängning etc. Förhandscensur av rätten att uttrycka sig är jag inte för, det hör hemma i Nordkorea, Kina, Iran, m.fl ökända diktaturer.

...Om jag inte tar helt fel så är inte FS en öppen demokratisk sammanslutning sett ur ett demokratiskt sammanhang... QUOTE]

Nej det har du alldeles rätt i. Det är ägarna till företaget fotosidan.se som bestämmer. Vi har ingen rösträtt här. Däremot tror jag att ägarna är så pass kloka och demokratiskt sinnade, att de inte vill göra fotosidan till ett slutet forum, där enskilt godtycke tar över "makten" över vilka som får uttrycka sig om olika bilder, bloggar eller forumtrådar. Man har ett regelverk som bygger på denna öppenhet och demokratiska anda, och jag tror inte man vill rucka på den principen? Förhandscensur, där enskilda medlemmar bestämmer över vad som får komma fram eller inte, passar inte in i det tänkandet.

Förhandscensur, där enskilda medlemmar bestämmer över vad som får komma fram eller inte, passar inte in i det tänkandet.

Det handlar ju inte om förhandscensur...!
Grundfrågan är att ett oönskat element, i det här fallet att en annan medlem ska kunna förhindras att ge kommentarer till trådskaparen. Om detta nu förhindrar att en opassande kommentar ser dagens ljus så lär ju varken du eller jag lida av det då vi dessutom är ovetande om detta.

Visst vill man hårddra det så skulle det kunna kallas förhandscensur om du hemskt gärna önskar det.

Givna kommentarer kanske inte alltid kommer att klassas som personangrepp, nedvärderande eller på annat sätt olämpliga enligt FS men mottagaren tar väldigt illa vid sig... Vad sker då?

Jo den som ger dessa kommentarer kan då fortsätta att göra det utan att bli varnad, blockerad eller få annan åtgärd vidtagen mot sig. Detta innebär då att mottagaren fortsättningsvis kommer att ta illa vid sig från samma givare av kommentar.

Detta tycker jag då är mer illa än att kunna klicka på en knapp för att slippa ta emot den typen av kommentarer.

Tror inte heller att funktionen skulle missbrukas så till den milda grad att alla som frekventerar FS skulle se det som ett problem.

Jag är så besviken

Med den nya versionen av fotosidan hade jag hoppats på funktionen "rulla i tjära och fjädrar" som man kan använda på vadhelst som inte passar mitt tycke och smak.

Nu får jag nog se mig om efter en bättre fotosite som har den funktionen, eller som har medlemmar som tycker rätt, som jag gör.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto