Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Äntligen kameran presenterad.

24 megapixel
14 bit/pixel
6 fps i högsta upplösning
Ingen blixt
Ny ISO Hot Shoe
ISO upp till 25600
Möjlighet att ta stillbilder under videosekvenser
Optimerad för video

Ska bli intressant att se bildkvaliten och ISO-prestandan

Mycket bra kontroller med Super Quick Navi och 1/2/3 MR och främre extra kontrollhjulet

Lite lägre spec än jag hade väntat mig och inte så mycket haktappande överraskningar, men ändå en mycket bra kamera.

/Mats

Det verkar som om 3e parts gluggar inte är lika intressanta längre då det verkar krävas lite extra teknik i gluggarna (eller huset som FW) för att fungera med "focal plane phase-detection AF".

Tråkigt för oss med fina 3e parts gluggar och även för de med gamla Minolta glas.

Sonys pressrealise om SLT-A99 mm

.
Jag tycker nog att den nya A99:an verkat vara betydligt intressantare än vad du gör, Mats.

Och du, som velat att den ska komma att ha hög bildhastighet vid serietagning, varför utelämnade du att den klarar 10 b/s i cropläge?

.
Jag tycker faktiskt att det verkar att finnas en hel del nytänkande och nya funktioner i A99:an med potential för att kunna vara väldigt värdefulla vid praktisk fotografering.

Sedan har ju ryktena hela tiden varit att det skulle finnas 102 AF-punkter totalt. Det var tydligen fel, det finns 19 "vanliga AF"-punkter, varav elva är korslagda (layouten är snarlik den på A77). Utöver dessa finns sedab 102 AF-punkter på sensorn. Således 121 totalt. De båda systemen ska tydligen kunna samarbeta på något smart sätt. Världens första "Dual AF system" (alltså där båda är PDAF-system). Om jag förstår Googlianskan rätt så ska detta göra det lättare för AF att följa "virriga" objekt. Det finns ju en mystisk knapp märkt AF Range. Man kan ju spekulera i att det skulle kunna vara möjligt att stänga in motivet inom en 3D-box med en främre och en bakre gräns, eller rättare sagt, AF-tillåtes bara att söka inom det området.

Sedan finns det ett AF-D läge också, som tydligen ska göra det lättare att hålla kvar fokus på sånt som flyger runt över hela bildrutan (återigen reservationer för Googles tämligen mediokra spåkbegåning).

De förklarar en massa fördelar om de olika grejer de packat in i A99:an, men Googles automatöversättningprogram har dålig kapacitet när det gäller att göra begripligt vad det är som menas.

Det har ju sedan läng gått rykten om ett FF Zeiss Planar T* ZA 50/1,4 SSM skulle komma till Alpha, vilket nu bekräftades. Är planerat att komma under våren 2013.
En hel del hade hellre velat ha 50/1,2 men jag tror att det här är det allra bäsa (åtminstone till att börja med). Ett 1:1,2 objektiv skulle ha blivit större, tyngre, dyrare och kanppast kunna ge lika bra bildkvalitet tvärs hela registret. Tror att det skulle bli bara en begränsad försäljning av dessa.

Här är en link till Sonys pressrelease idag 120912 från Japan om sina nya fotoprodukter:
http://www.sony.jp/CorporateCruise/Press/201209/12-0912B/

Samma sida men automatöversatt av Google. Mycket svårare att förstå än samsunianska...
http://translate.google.com/transla...ony.jp/CorporateCruise/Press/201209/12-0912B/

Här är en link till en 1:40 mm:ss lång videonutt som det går att mjölka viss information ur, även om den har en "artistisk" slagsida, inte en teknisk.
http://www.youtube.com/embed/8DoPnCwmUCc?rel=0
.

Senast ändrad:
Det verkar som om 3e parts gluggar inte är lika intressanta längre då det verkar krävas lite extra teknik i gluggarna (eller huset som FW) för att fungera med "focal plane phase-detection AF".

Tråkigt för oss med fina 3e parts gluggar och även för de med gamla Minolta glas.
Det kan man inte veta någonting om ännu, men för min del anser jag det vara osannolikt. Skulle tro att de gamla gluggarna fortfarande kommer att gå alldeles utmärkt att använda på samma sätt som hittills, Ävn om de då ev. kanske enbart kan använda de traditionella 19 AF-punkterna. Men det har de ju gjort hittills, så...
.

Det kan man inte veta någonting om ännu, men för min del anser jag det vara osannolikt. Skulle tror att de gamla gluggarna kommer att gå alldeles utmärkt att använda på samma sätt som tidigare, genom att enbart använda de traditionella 19 AF-punkterna .
.

Visst men det förlorar en hel del av nyheterna och exaktheten då avskaffandet av manuella AF justeringar till förmån för den dubbla AF mekanismen. Men man kan förutsätta att det kommer mer stöd via nya FW samtidigt som man kan räkna bort Sigmas gluggar antar jag då dessa ej går att identifiera med säkerhet.

Ja det är verkligen trist....tvivlar på att Sony via FW kommer stoppa in stöd för tredjepartsobjektiven vilket gör att man med tredjepartsobjektiv inte kommer att kunna dra nytta av AF-D

Visst men det förlorar en hel del av nyheterna och exaktheten då avskaffandet av manuella AF justeringar till förmån för den dubbla AF mekanismen. Men man kan förutsätta att det kommer mer stöd via nya FW samtidigt som man kan räkna bort Sigmas gluggar antar jag då dessa ej går att identifiera med säkerhet.
Nu har jag bara läst några stickprov här och där ännu så länge, men syftar du på att de har tagit bort mikro-AF-justeringen, eftrsom den inte längre skulle behövas när det finns AF-punkter direkt på sensorn?
.

Och det finns en kontaktrad i blixtskons framkant. Verkar vara ett ganska smart sätt att lösa det probemet, man vill nog ha lite fler kontakter för att kunna implementera framtida mer eller mindre smarta funktioner.

Sedan kommer det förstås adaptrar både för att använda de hittillsvarande iISO-blixtarna på de kommande kamerorna, och för att använda en av de nya blixtarna på tidigare Alpha-hus med iISO-blixtsko.
.

Kan du utveckla och ge någon referens?
Jag förstår inte riktigt vad AF-D är för något och microjustering finns väl visst precis som förut?

Menar du att gamla eler tredjeparts objektiv inte kommer att fungera fullt ut eller vara handikappade på något sätt?

/Mats

Jag förstår inte riktigt vad AF-D är för något och microjustering finns väl visst precis som förut?

Menar du att gamla eler tredjeparts objektiv inte kommer att fungera fullt ut eller vara handikappade på något sätt?

/Mats

Om jag inte missat helt så är microjustering borttaget i förmån för on-sensor AF. Och eftersom endast ett fåtal gluggar(kamera FW) stödjer detta och som vi vet så går det inte korrekt identifiera Sigma gluggar på Sonys kamera. Så alla gluggar som ej har stöd i FW kommer endast kunna använda den vanliga AF sensorn.

/Mats

AF-D är ju en av dom stora grejorna med det nya AF-systemet där man dra full/maximal nytta av alla fokuspunkter vid AF-C....med tredjepartsobjektiv så kommer man troligtvis/med all säkerhet gå miste om detta o endast kunna använda sig av 19 AF-punkter.

För att kunna dra nytta av/full nytta av det nya AF-systemets funktioner som focal plane phase-detection AF, AF-D och AF Range Control så måste det finnas stöd för objektivet i kameran...från start är det följande objektiv som har stöd/fullt stöd för det nya AF-systemet:

50 mm F1.4, 24-70mm F2.8 ZA, 28-75mm F2.8, 70-400mm F4-5.6 G, 500mm F4, och det nya 300mm F2.8

Sony kommer via FW lägga till stöd för fler objektiv men det lär inte/knappast vara troligt att dom kommer lägga in stöd för tredjepartsobjektiv...skulle blir mycket förvånad om dom gör det.

Senast ändrad:
Mycket bra speccar, här tror jag att Sony har valt att göra en "färdig" kamera med det mesta uttänkt i detalj =) Den har ju så mjuka linjer så att den ser kvadratisk ut, har inte riktigt hunnit vänja mig vid det än. Tillsammans med Zeiss nya 50/1.4 blir det nog en riktigt trevlig kombination för stillbilder (jag är inte intresserad av sportfoto) =)

Då är det alltså bara för att kunna utnyttja den nya AF-D finessen som det är begränsat till några speciella objektiv. Tycker inte det är något som minskar funktionen med andra objektiv eller tredjeparts på något sätt.

Man får väl gå och handla sig ett SAL300F28G2 då så man kan testa ;-)

/Mats

Då är det alltså bara för att kunna utnyttja den nya AF-D finessen som det är begränsat till några speciella objektiv. Tycker inte det är något som minskar funktionen med andra objektiv eller tredjeparts på något sätt.

/Mats

Jag håller inte med, har man ett Sigma 70-200 HSM II så tappar man fördelen med en snabb glugg om den inte får den goa följande AF som man kunde ha haft.

Som jag ser det är det kanske dags för Sigma att hoppa på tåget och köpa unika glugg ID från Sony.

Angående seriebildtagningshastigheten som det spekulerats om tidigare, så hittade jag ett foto där det tydligt gick att se att det på Programratten stog 10 på första rutan i serietagningssymbolen, och ett T framför. Var alltså som jag trodde.

Sammanfattar:

Nås direkt via PASM-ratten (dock får man först i någon meny välja vilken av dessa båda hastigheter man vill köra med för tillfället, antar jag).
Tele-zoom Continuous Advance Priority AE:
10 b/s - 4,6 Mp
8 b/s - 10 Mp

Nås via Drive-knappen - Continuous shooting Hi:
6 b/s - 24 Mp FF
7 b/s - 10 b/s APS-C

Nås via Drive-knappen - Continuous shooting Lo:
2,5 b/s - 24 Mp FF
2,5 b/s - 10 b/s APS-C

Högsta seriebildshastigheten vid 24 Mp är alltså 6 b/s, och vid reducerad upplösning 10 b/s.

Beroende på hur noggranna de specar jag tittat på är förstås. Allt fanns inte på samma ställe, så jag fick plocka lite här och lite där.
.

Senast ändrad:

/Mats

Inte....har du läst vad funktionerna(focal plane phase-detection AF, AF-D och AF Range Control) gör/är bra för?? Skulle säga att man gå miste om hela poängen med det nya systemet vilket inte är så lite....inget stöd för objektivet innebär att man aldrig kan dra nytta av funktioner och prestanda som dom 102 extra AF-punkterna ger utan man kan "bara" använda sig av dom 19 primära AF-punkterna.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar