afe
Aktiv medlem
Sonys nya FE-objektiv
Idag blev fyra nya FE-objektiv från Sony officiella; något som säkert inte kommer som en överraskning för de som följer rykessajten SAR. Objektiven är följande:
FE 24-240 mm F/3,5-6,3 OSS
FE 28 mm f2 med FE Ultrawide Converter (ger 21 mm F/2,8) och FE Fisheye Converter (som ger 16 mm Fisheye F/3,5)
FE 35 mm f/1,4 ZA
FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS
Alla är gjorda för att teckna ut fullformat och är stora tunga och tämligen dyra, förutom 28:an som är ganska lätt och inte allt för dyr.
Superzoomen 24-240 är i sitt kortaste läge faktiskt något längre än Nikon 28-300/3,5-5,6 för tjockkameror, men kortare i teleläget. Framför allt går den från 24 mm vilket jag personligen tycker är viktigare än längre tele och den sammanlagda längden på A7 blir ändå kortare tack vare det korta registeravståndet. På en A7 II känns den som ett smidigt reseobjektiv trots sin storlek. Zoomringen på det objektiv jag testade var synnerligen trög, men jag vet inte om det var ett förserieobjektiv. Objektivet börjar säljas i mars för ungefär 1000 Euro.
28 mm f/2 är det objektiv jag tyckte var mest intressant. Utan konverterar är det varken stort eller tungt, och känns välbyggt. Konvertrarna bygger förstås på en del, men framför allt den mer användbara vidvinkelkonvertern som förvandlar den till 21/2,8 känns vettig. Konvertrarna monteras med bajonettfattning med god passform, och torde inte försämra bildkvaliteten nämnvärt eftersom många vanliga vidvinklar har ungefär samma optiska konstruktion (till tjockkameror). Säljstart i maj för Euro 450 tillsammans med vidvinkeladaptern för Euro 250 och Fisheye för 350.
35/1,4 ZA (designad av Sony och Zeiss och tillverkas av Sony som alla deras ZA-objektiv) är en rejält stor, tung och dyr klump. Som första FE-objektiv är det försett med bländarring som kan ställas in för klicklöst läge. Redaktör Fröderbergs första reaktion var att Sony lyckats missa låsmöjlighet för bländarringen, så det är fullt möjligt att tro att man har bländaren på auto men om man råkat komma åt den är den i själva verket på f/22 (eller vice versa). Känns som ett mycket bra objektiv, men i den här storleksklassen tappar man en del av vitsen med de små kamerorna. Objektivet är vädertätat och ska börja säljas i april för Euro 1600.
Också Makroobjektivet 90/2,8 är stort. Ungefär samma storlek och vikt som motsvarande objektiv från Canon och Nikon (och tyvärr ett par tusenlappar dyrare). Objektiv har omkopplare för att stänga av stabilisering och begränsa fokusområde, och ställs enkelt om mellan AF och MF genom att skuta på fokusringen. Fokusringen är för övrigt också försedd med avståndsskala om man föredrar att ställa skärpan genom att mäta (fokuseringen görs trots det elektriskt). Priset blir 1200 Euro och säljstart i juli (så eventuella spekulanter missar vårblommorna).
Jag har ingen uppgift om svenska priser, eller om objektiven kommer finnas på marknaden samtidigt här, men det bör de göra.
De bilder vi fick se från de olika objektiven såg mycket bra ut, men något annat är förstås inte att vänta
De objektiv jag spontant vill ha själv är 28/2 och 90/2,8 (trots att jag inte har någon fullformatare). 28:an blir en utmärkt normal och 90 mm makro är aldrig fel.
Idag blev fyra nya FE-objektiv från Sony officiella; något som säkert inte kommer som en överraskning för de som följer rykessajten SAR. Objektiven är följande:
FE 24-240 mm F/3,5-6,3 OSS
FE 28 mm f2 med FE Ultrawide Converter (ger 21 mm F/2,8) och FE Fisheye Converter (som ger 16 mm Fisheye F/3,5)
FE 35 mm f/1,4 ZA
FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS
Alla är gjorda för att teckna ut fullformat och är stora tunga och tämligen dyra, förutom 28:an som är ganska lätt och inte allt för dyr.
Superzoomen 24-240 är i sitt kortaste läge faktiskt något längre än Nikon 28-300/3,5-5,6 för tjockkameror, men kortare i teleläget. Framför allt går den från 24 mm vilket jag personligen tycker är viktigare än längre tele och den sammanlagda längden på A7 blir ändå kortare tack vare det korta registeravståndet. På en A7 II känns den som ett smidigt reseobjektiv trots sin storlek. Zoomringen på det objektiv jag testade var synnerligen trög, men jag vet inte om det var ett förserieobjektiv. Objektivet börjar säljas i mars för ungefär 1000 Euro.
28 mm f/2 är det objektiv jag tyckte var mest intressant. Utan konverterar är det varken stort eller tungt, och känns välbyggt. Konvertrarna bygger förstås på en del, men framför allt den mer användbara vidvinkelkonvertern som förvandlar den till 21/2,8 känns vettig. Konvertrarna monteras med bajonettfattning med god passform, och torde inte försämra bildkvaliteten nämnvärt eftersom många vanliga vidvinklar har ungefär samma optiska konstruktion (till tjockkameror). Säljstart i maj för Euro 450 tillsammans med vidvinkeladaptern för Euro 250 och Fisheye för 350.
35/1,4 ZA (designad av Sony och Zeiss och tillverkas av Sony som alla deras ZA-objektiv) är en rejält stor, tung och dyr klump. Som första FE-objektiv är det försett med bländarring som kan ställas in för klicklöst läge. Redaktör Fröderbergs första reaktion var att Sony lyckats missa låsmöjlighet för bländarringen, så det är fullt möjligt att tro att man har bländaren på auto men om man råkat komma åt den är den i själva verket på f/22 (eller vice versa). Känns som ett mycket bra objektiv, men i den här storleksklassen tappar man en del av vitsen med de små kamerorna. Objektivet är vädertätat och ska börja säljas i april för Euro 1600.
Också Makroobjektivet 90/2,8 är stort. Ungefär samma storlek och vikt som motsvarande objektiv från Canon och Nikon (och tyvärr ett par tusenlappar dyrare). Objektiv har omkopplare för att stänga av stabilisering och begränsa fokusområde, och ställs enkelt om mellan AF och MF genom att skuta på fokusringen. Fokusringen är för övrigt också försedd med avståndsskala om man föredrar att ställa skärpan genom att mäta (fokuseringen görs trots det elektriskt). Priset blir 1200 Euro och säljstart i juli (så eventuella spekulanter missar vårblommorna).
Jag har ingen uppgift om svenska priser, eller om objektiven kommer finnas på marknaden samtidigt här, men det bör de göra.
De bilder vi fick se från de olika objektiven såg mycket bra ut, men något annat är förstås inte att vänta
De objektiv jag spontant vill ha själv är 28/2 och 90/2,8 (trots att jag inte har någon fullformatare). 28:an blir en utmärkt normal och 90 mm makro är aldrig fel.
Senast ändrad: