Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony zv-e10 raw jpeg kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

kloakmunk

Medlem
hej
Jag har på RAW som filformat men kan ändå välja JPEG-kvalitet? vad gör JPEG kvalitet om jag ändå tar RAW bilder? och även JPEG bildstorlek? i inställningar.
ha en grym helg hörreni

Hej,

Jag har inte samma kamera så du får den generella beskrivningen här:

När du tagit en bild kan den sparas som RAW, JPG eller HEIF (ibland). Ibland kan man välja RAW plus JPG eller någon annan kombo. När du väljer enbart RAW så kan du trycka på Play-knappen och se bilden du tagit.

Hur då? En serie siffror som utgör en RAW kan ju inte visas som något begripligt. Kameran har allstå sparat en liten JPG utöver den stora RAW-filen. Dessa ryms båda inom din ARW-fil. Som du ser är dina ARW-filer lite olika stora. Det beror på hur stor den inbäddde JPG-filen är. En JPG har ju olika storlek beroende på komprimering _och_hur motivet ser ut. Det är lättare att komprimera en bild av ett vitt A4-ark än en bild av en taggig buske.

Min gissning är att JPG-inställningarna påverkar den lilla inbäddade bilden i ARW-filen och förmodligen också sökarbilden (om den har nån sökare) och LCD-bilden. kameran gör ju en konversion från RAW vare sig du sparar en separat stor JPG eller inte.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto