Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony W1 eller V1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle-Hansson

Ny medlem
Hej!

Får man en bättre kamera för den dryga tusenlappen upp som V1:an kostar mot den nyare W1:an. I och med att W1 är en nyare kamera så är den bla lite snabbare, har usb 2.0 (tror inte att V1 har det), större skärm osv. Men sen är den ju en budget variant med mindre manuella inst. mm. Men bildkvallitén? Båda har Carl Zeiss specade optik, Zeiss Vario Tessar för W1 och Vario sonnar för den dyrare V1. Vet inte hurvida det är samma CCD, men samma storlek iaf på båda.
Nån som har någon erfarenhet eller tanke kring dessa båda kameror?

- Mvh Kalle

Jag har kollat på testbilder från båda de kamerorna och läst testerna...båda ger bra bildkvalitet.

V1 har mer vidvinkel, 34mm istället för 38mm (som knappt är någon vidvinkel alls), V1 har även mer tele och ljusstarkare, 136mm mot 114mm, f/4.0 mot f/5.2

V1 har blixtsko och är en mer påkostad kamera.

W1 väger dryga 100 gram mindre..kan kanske vara avgörande.

Senast ändrad:
Förutom de saker Kim nämner har V1 ett autofokussystem där (i svagt ljus) en laser ritar ett mönster på motivet och därmed låter kameran fokusera även på kontrastfattiga motiv, medan W1 kör med en lampa. Lasern drar också också garanterat uppmärksamhet på sociala tillställningar, som MFS möten ;)

V1 har också Nightshot och Nightframing som låter dig dels fotografera med IR i mörker och, mer användbart, ger dig en IR bild som låter dig komponera bilden i mörker men sedan tar en normal bild med blixt när du trycker ner avtryckaren.

V1ans display är dock väldigt liten (1,5 tum jämfört med W1ans 2,5 tum) och batteritiden är inte det bästa samtidigt som ett nytt batteri kostar ca 600kr (medan W1 använder AA-batterier som troligen räcker längre och är billigare).

Jag köpte V1 pga blixtskon, att den är hyfsat snabb och att den fungerar i alla ljusförhållanden.

Senast ändrad:
V1 har fler manuella inställningar, medans W1 är snabbare på on/off och vid zoomning. W1 är mer en point and shoot.

Jag är kanon nöjd med min V1:a.

Läste samma typ av inlägg på www.dpreview.com sony forum, kan vara värt att läsa lite där oxå..

/Joakim

Jo, vikten skiljer ju rätt mycket. Jag hade glömt att kolla den punkten, tack för tipset.
Ljusstyrkan känns ju lite besvärande för W1 men det lutar nog mot att det blir den ändå. Den känns som en smidig och användbar kamera. Sen hade man ju inte tackat nej till Nightframing och V1´s fokussystem med lasermönstret som Will nämner...men priset sätter väl sina gränser där.

Jo,jag köpte kameran främst för blixtskon. Om jag inte velat ha den hade det nog blivit en enklare modell av något märke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar