Annons

Sony vidvinkelobjektiv????

Produkter
(logga in för att koppla)

sellin

Medlem
Tjena!
Jag funderar på att köpa ett vidvinkel objektiv till min sony a 100. Kollade på cyberphoto och såg Sony AF DT 11-18/4,5-5,6 för omkring 7000:-. Är det någon som har testat detta objektiv?Funkar det br`? Tittade även på ett fischeye för tror det var 10 000:- men det var bara på 16 mm brännvid och det verkar som att det var fast till 16 mm. Får jag mer vidvinkeleffekt på zoom objektivet 11-18 mm än me fishey?
/Henrik

Det beror på vad du menar med vidvinkeleffekt, Sony/Minolta 16/2.8 är ett 180-graders fisheye, Sony/Minolta/Tamron 11-18 är raktecknande, det går inte att jämföra.

Det finns även 10-20mmm 12-24mm och 14mm raktecknande från Sigma och 8mm och 15mm fisheye från Sigma.

snackade med scandinavian photo
tidigare i veckan och de ska få
in SIGMA 10-20-objektivet den 14/11.
Hoppas det stämmer. 4700 kr.
Tänker nog med all sannolikhet slå till.
Just det omfånget skulle passa mig perfekt, 10-20mm alltså.

Jo jag såg det objektivet också, det verkar ruggit intressant. Billigare än Sonys motsvarighet som låg på runt 7000. Funderar också på att slå till.

ja, om de nu verkligen får hem det.
Vidvinkelobjektiv och Minolta/Sony verkar vara en ren förbannelse. Alltså, vad beträffar möjligheten att få tag på ett.

Jagade Sigma 10 - 20mm i september och lyckades få tag i ett till slut, fanns dock varken i Stockholm, New York eller Vegas. Verkar som om Sigma lagt ner produktionen av KM objektiv när KM dog och nu har lite laggtid på att återuppta den för Sonys revival av fästet.

FILM) (Anddje skrev:
Cyberphoto har ju Tamron 11-18 i lager, samma som Sonyn, förutom på ytan, men kostar 5500kr.
Den är ljussvagare, har ett mindre omfång och är dyrare än Sigman. Man måste nog behöva en vidvinkel ganska desperat för att köpa 11-18 och jag skulle i alla fall känna mig blåst sedan när Sigmorna kommer i lager igen.

Tur för Sony och Tamron att Sigma inte kan leverera dock, kanske den goda tillgången på Tamron-objektiv just nu beror på att de samlade damm i lagret under tiden som KM levde och folk köpte Sigman istället.

wsaar skrev:
Den är ljussvagare, har ett mindre omfång och är dyrare än Sigman. Man måste nog behöva en vidvinkel ganska desperat för att köpa 11-18 och jag skulle i alla fall känna mig blåst sedan när Sigmorna kommer i lager igen.
Ljusstyrka och omfång är inte det enda som gör skillnad vet du ;)
Läste nåt test där testaren iaf tyckte Tamronen var bättre än Sigman.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar