Annons

Sony RX100 III

Produkter
(logga in för att koppla)

42195

Medlem
Vet någon om man kan sätta en längsta tid i inställningar? detta saknar jag i RX100 II.
I stället för att att gå upp i ISO går den ner i 1/30.
Jag vill kunna sätta typ 1/80 som längsta och sedan får ISO jobba istället.

Du kan sätta den i manuellt (t ex 1/80 bl 2.8) så kör den Auto-Iso. (tror inte den har tidsgräns i autolägena). Även exp.kompensation lär fungera i manuella läget (men har inte hunnit prova)

Jag har en RX100 första versionen, men det här ska fungera likadant enligt vad jag kunnat läsa mig till. Kameran ska justera tiden automatiskt i förhållande till vilken brännvidd du kör. Tyvärr så har jag samma erfarenhet som dig att 1/30 s är för lång tid på kortaste brännvidden. Borde inte vara så svårt att fixa det här i mjukvaran.

Bäst work-around för mig är att köra i S-läget och manuellt ställa tiden på något lämpligt (nackdelen är att jag ibland glömmer att ändra inställningar och får utbrända bilder om de yttre förutsättningarna ändras, t ex om jag rör mig från inomhus till utomhus). Scen-läget "high-iso" fungerar också oftast bra om man vill köra lite mer "auto".

Detta tycker jag är en av få nackdelar med den här kamera-serien.

En av nyheterna med III som inte finns i I-II är möjligheten att köra EV+- i manuella läget och auto-ISO. Från Dpreview: "The RX100 III's Auto ISO system is essentially the same as that found on previous models: you can set the upper and lower ISO limits that it will use, but there's no option for specifying the threshold at which it changes. As such, the camera will increase the ISO based on the focal length you're shooting at, with the camera using a minimum shutter speed of 1/30th of a seconds at wide-angle and 1/80th at full zoom.

However, one significant change is that you can now use Auto ISO when in Manual mode - effectively creating a Pentax-esque 'Shutter and Aperture Priority' mode. This is a fully functioning exposure mode in its own right, since it's possible to apply exposure compensation. To do this it's necessary to customize the front dial or one of the customizable buttons to control exposure comp - but it is possible."

http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3/5

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto