ANNONS
Annons

Sony RX100 eller Panasonic LX7

Produkter
(logga in för att koppla)
Och?
Hur vet du, att optiken på Panasonic LX-7 är bättre än på Sony RX100?
Tänker du köpa enbart optiken, som reservdel till en Panasonic LX-7, användas till vadå?

Bildresultatet är väl viktigare, det hänger samman med optik-bildsensor-signalbehandling?
Ljusstyrkan, största bländaren, på vidvinkelläget, då är upplösningen ändå inte den bästa på Panasonic LX-7, gäller även Sony RX100, för övrigt generellt all optik, 1 till 2 steg nerbländat ger bästa resultat .

Men herregud. Det är klart att det ahr betydelse som enskilt komponent. Skillnad mellan bild på f: 4.9 och f: 2.3

Men herregud. Det är klart att det ahr betydelse som enskilt komponent. Skillnad mellan bild på f: 4.9 och f: 2.3

Nja visst LX7an har bättre ljusstyrka men i praktiken är det inte till någon direkt fördel i detta fallet eftersom RX100 har betydligt större sensor med bättre DR och SNR än LX7:an.

LX7 omfång och ljusstyrka motsvarar i FF(24x36) 24-90mm och F7,1-11,7
RX100 omfång och ljusstyrka motsvarar i FF(24x36) 28-100mm och F4,9-13,4

Nja visst LX7an har bättre ljusstyrka men i praktiken är det inte till någon direkt fördel i detta fallet eftersom RX100 har betydligt större sensor.

LX7 omfång och ljusstyrka motsvarar i FF(24x36) 24-90mm och F7,1-11,7
RX100 omfång och ljusstyrka motsvarar i FF(24x36) 28-100mm och F4,9-13,4

ok. förstår inte helt. betyder det att om jag har en f. 1.4 glugg på en dx och en 2.8 glugg på fx att det i praktiken är bättre (ljusstarkare) med gluggen på fx. förklara gärna mer ingående hur du resonerar.

Jag tänker investera i en kompaktkamera att ha med när jag är på resande fot och vill filma, och står och väger mellan Sony RX100 och Panasonic LX7, två kameror med ganska lika specs. Båda har fått väldigt bra recensioner och av vad jag läst så är det största som skiljer att Panasonics har bättre ergonomi och bättre optik, medan Sonys har nästan dubbelt så stor sensor. Båda spelar in 1080p i 50fps vilket är ett krav och anledningen att jag hamnat mellan just dessa två.
Är det någon av er på forumet som äger en av dessa och skulle vilja ge lite synpunkter?
Priset spelar inte så stor roll (Sonys är ca 1 000 kr dyrare).

Om du inte redan läst: http://www.dslrmagazine.com/pruebas/pruebas-tecnicas/panasonic-lx7-vs-sony-rx100.html

visseligen på spanska, blir tyvärr delvis obegripligt med google translate men du kanske kan få ut något av texten ändå.

Jisses. Jag orkar inte.
Jo, Borgkvist fick tuppjuck tidigare i Sony RX100-tråden när jag hade synpunkter på optiken. Han var övertygad om att det var fel på min kamera. Jag blev fullständigt omyndigförklarad! Det verkar vara så bland Sony-människor, minsta kritik leder till partiell hjärninfarkt! :)

Jo, Borgkvist fick tuppjuck tidigare i Sony RX100-tråden när jag hade synpunkter på optiken. Han var övertygad om att det var fel på min kamera. Jag blev fullständigt omyndigförklarad! Det verkar vara så bland Sony-människor, minsta kritik leder till partiell hjärninfarkt! :)

Förstår... ;)

Rickard, jag är helimpad över din filmkomposition! Och det visar också hur långt man kan komma med dagens moderna kompaktkameror. Har själv nu också beställt en RX100. Fråga, vilket bild/film behandlingsprogram använder du för att klippa/klistra och hur lägger man på en ny ljudfil?

/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar