Annons

Sony RX100 eller Panasonic LX7

Produkter
(logga in för att koppla)

estberg

Aktiv medlem
Jag tänker investera i en kompaktkamera att ha med när jag är på resande fot och vill filma, och står och väger mellan Sony RX100 och Panasonic LX7, två kameror med ganska lika specs. Båda har fått väldigt bra recensioner och av vad jag läst så är det största som skiljer att Panasonics har bättre ergonomi och bättre optik, medan Sonys har nästan dubbelt så stor sensor. Båda spelar in 1080p i 50fps vilket är ett krav och anledningen att jag hamnat mellan just dessa två.
Är det någon av er på forumet som äger en av dessa och skulle vilja ge lite synpunkter?
Priset spelar inte så stor roll (Sonys är ca 1 000 kr dyrare).

Har liknande funderingar. Jag har tidigare haft en LX 3 som jag gillade skarpt. Har känt på Sony i butik och insett att det aldrig blir ett köp för mig. Visst bildfilerna (särskilt på högre iso) är bättre än LX-7 men vad hjälper det när man inte trivs med kameran i handen. Optiken på lx 7är bättre också. Jag tror jag avvaktar med köp eller slår till på en lx-7.

Sök på kameramodellerna på YouTube. Finns nog lite filmer där. Jag har RX100 men tar i princip bara bilder. Grymt nöjd med den funktionen.

Jag har filmat en del med min RX100 och det blir mycket bra med vidvinkel och stor bländare, då det går att få till kort skärpedjup, sannolikt kortare skärpedjup än vad LX7 kan prestera pga skillnader i sensorstorlek. Å andra sidan saknar RX100 ND-filter, vilket tydligen LX7 har, och jag har stött på flera situationer i sommar då det inte gått att filma med 1/100s och stor bländare pga avsaknaden av ND-filter.

Vad gäller ergonomin, så har jag satt på ett litet handgrepp på min RX100 som förbättrade ergonomin avsevärt.

Kör med PC dslr grip och en evf när tillfälle ges.......hänger detta i en blackrapid sling så märker man inte kameran ens;)

8012609705_22473edd6e_b.jpg

Tack för alla tips! Tror jag helt enkelt får kliva in till närmaste kamerabutik och klämma lite på båda två innan jag tar något beslut, men just nu lutar det mer åt LX7 pga ergonomin.

Rickard Andersson: Intressant! Vart köpte du den?

Har liknande funderingar. Jag har tidigare haft en LX 3 som jag gillade skarpt. Har känt på Sony i butik och insett att det aldrig blir ett köp för mig. Visst bildfilerna (särskilt på högre iso) är bättre än LX-7 men vad hjälper det när man inte trivs med kameran i handen. Optiken på lx 7är bättre också. Jag tror jag avvaktar med köp eller slår till på en lx-7.

Skulle Panasonic LX-7 ha en bättre optik än Sony RX100?
Det är märkligt, när det färdiga bildresultatet i JPEG är "hästlängder" före i RX100!

Se lab.test, t.ex. vid ISO 800, en bra koll på de två kamerornas prestanda, skillnaden är STOR!
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Hela linan är viktig, - optik-bildsensor-signalbehandling, större sensor brukar ge bättre resultat än en mindre, här är det en relativt stor skillnad på sensor storlek.

Valet bör vara givet!
RX100:n är mycket smidig, alla funktioner nås lätt, även när kameran ligger i sin lilla original väska, väskan ger ett perfekt grepp.

Skulle Panasonic LX-7 ha en bättre optik än Sony RX100?
Det är märkligt, när det färdiga bildresultatet i JPEG är "hästlängder" före i RX100!

Se lab.test, t.ex. vid ISO 800, en bra koll på de två kamerornas prestanda, skillnaden är STOR!
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Hela linan är viktig, - optik-bildsensor-signalbehandling, större sensor brukar ge bättre resultat än en mindre, här är det en relativt stor skillnad på sensor storlek.

Valet bör vara givet!
RX100:n är mycket smidig, alla funktioner nås lätt, även när kameran ligger i sin lilla original väska, väskan ger ett perfekt grepp.

Om du jämför ljustyrkan mellan de båda då?

Lars Borgkvist: När jag pratar om optik så pratar jag inte om sensor eller signalbehandling utan om just, optik.

Rickard Andersson: Tack för länkarna, riktigt bra priser på de där tillbehören!

Lars Borgkvist: När jag pratar om optik så pratar jag inte om sensor eller signalbehandling utan om just, optik.

Rickard Andersson: Tack för länkarna, riktigt bra priser på de där tillbehören!

Och?
Hur vet du, att optiken på Panasonic LX-7 är bättre än på Sony RX100?
Tänker du köpa enbart optiken, som reservdel till en Panasonic LX-7, användas till vadå?

Bildresultatet är väl viktigare, det hänger samman med optik-bildsensor-signalbehandling?
Ljusstyrkan, största bländaren, på vidvinkelläget, då är upplösningen ändå inte den bästa på Panasonic LX-7, gäller även Sony RX100, för övrigt generellt all optik, 1 till 2 steg nerbländat ger bästa resultat .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar