Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-7 eller Fujifilm X-E1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har problem med val av spegellös kamera och skulle behöva lite tips och råd.

Nu har jag en 7d som jag använder för sällan då den är för stor att ta med sig. Jag vill dock gärna ha den kvar då jag filmar mycket med den. Objektiven jag oftast använder är OM Zuiko 50mm 1.4 och 35mm 2.0.

Jag undrar därför om en Sony NEX-7 kan ersätta 7d när det gäller att filma eller om det är stor skillnad på dessa två. Eftersom NEX-7 kan ta 50fps är ju det också ett + för mig.

Den andra jag kikat på är nya Fuji X-E1 som ser trevlig ut. Är det någon som har provkört båda dessa kameror och vill dela med sig av upplevelsen? Eller om någon har någon av dem och även kört 7D´n?

Jag fotar inte sport eller fåglar så har inte så stort behov av snabb autofokus som 7d har.
 
Nu äger jag ingen av dessa man har stått och jämfört i många timmar på Mediamarkt :) Jag kan säga att jag blev grymt imponerad av Nex 7:an. Allting bara stämde, snabb autofocus, ingen direkt märkbar fördröjning i den elektroniska sökaren och den låg mycket bra i handen. Tvärtemot X-E1:an som inte hade några av dessa för mig självklara attribut.
 
Jag har en NEX-7, och valde mellan den och X-Pro1. Fujin föll då bort p.g.a. det högre priset och slö autofokus (och besvärlig manuell fokusering). Nu är tydligen autofokusen i viss mån åtgärdad, men manuell fokusering är fortfarande inte jättekul. Fujin har fått till sensorn mycket bra och den kan nog i upplösning mäta sig med Sonys, trots att den har 16 MP mot Sonys 24. Objektiven till Fujikameran tycker jag är mycket bra, men råkonverteringen från den är inte lika kul p.g.a. det udda färgfiltret.

Jag tror att Sonyn är betydligt mer anpassad för filmning än vad Fujikamerorna är, så om du vill hålla på med det är nog Sony ett klart bättre val. NEX-6 är nog också värd att titta på - den har fasdetekterande AF på sensorn, så autofokusen på den är troligen snabbare än på NEX-7. Många tycker också bättre om den 16 MP-sensorn (som är samma som sitter i Fuji, fast med vanligt färgfilter) än den som sitter i NEX-7.
 
Tack för svar!

Vad kör du för objektiv till din NEX? Har även kikat lite på OM-Dn som jag nog gillar mest men tycker det känns lite jobbigt m43 om man ska använda "vanliga objektiv"
 
Tack för svar!

Vad kör du för objektiv till din NEX? Har även kikat lite på OM-Dn som jag nog gillar mest men tycker det känns lite jobbigt m43 om man ska använda "vanliga objektiv"

Jag har, förutom kitzoomen som jag nästan aldrig använder, Sigma 19 och 30 mm samt Sony 50/1,8 OSS. Dessutom använder jag ibland (med adapter) Nikon 105/2,5 Ais och Canon FDn 200/2,8 med gott resultat.
 
Hur funkar det med bländare på fujin om man använder objektiv från andra tillverkare med en adapter? Fujis egna objektiv har ju bländarring....
 
Hur funkar det med bländare på fujin om man använder objektiv från andra tillverkare med en adapter? Fujis egna objektiv har ju bländarring....

Likadant som på alla andra kameror antar jag, men man kan förstås inte köra med programautomatik eller slutarförval (och det kan man inte på Sony eller MFT heller). Sony har inte bländarring på sina objektiv, men jag förstår inte hur du menar att det skulle påverka.

Till Fuji finns väl än så länge inte fullt så många adaptrar som det gör till MFT och NEX såvitt jag sett.
 
Jag själv har adapters till M42, M39, C/Y samt OM, men det finns alla olika typer som gör det möjligt att använda till Fuji. Till vissa typer av objektiv har adaptern en egen bländarring, tex till Canons ef/efs fattning.
När det gäller filmning så är Sony ett bättre val, och när det gäller stillbilder så är Fuji bättre.
 
Jag själv har adapters till M42, M39, C/Y samt OM, men det finns alla olika typer som gör det möjligt att använda till Fuji.
När det gäller filmning så är Sony ett bättre val, och när det gäller stillbilder så är Fuji bättre.

Ah, visste inte att det kommit så många adaptrar till Fuji nu. Jag håller nog med om att Fuji är mer fokuserad på stillbildsfotografering, men den är inte alltid nödvändigtvis bättre. Det jag gillar med NEX är focus peaking vid manuell fokusering, som Fuji av någon anledning inte stoppat i sina kameror. Jag skulle dock gärna ha ergonomin och kontrollerna på Fuji, och hybridsökaren i X-Pro1 (som dock inte egentligen är inblandad i den här diskussionen). Fuji är klart snyggare också :)
 
Jag har också seriösa tankar på endera sony eller fuji.

Men för min del står det isåfall mellan nex 6 och x-e1. Med de erfarenheter och later man lagt sig till med i form av ljusstarka primes till FF så lutar det starkt åt fujin pga de väldigt fina objektiven.

Men jag har betänkligheter i första hand mtp af hastighet och filmmöjligheter, som verkar vara bättre i sonyn. Å andra sidan är bildkvalitet det primära och jag fotar mycket befintligt ljus i krävande miljöer som inomhus på vinter etc...eftersom min fotografering i första hand handlar om familjedokument....
Och där verkar ju Fujin vara bättre. Är också smått allergisk mot allt för mycket möjligheter, som iof är bra men som ofta gör att man inte ser skogen för alla träden och Sonyn verkar ju vara ett tekniskt monster med appar och dyligt.

Vet inte vad jag ville ha sagt med det...men det hjälpte mig lite i bearbetningen av tankarna iallafall. :)
Tycker också fujin är snyggare! :)
 
NEX-7 har inga appar - det kom först i 5R och 6, men jag förstår vad du menar. Menyträsket i NEX är inte kul att klafsa genom, men när man väl ställt in den som man vill ha den slipper man tillbringa så mycket tid där. Jag använder i stort sett aldrig bjäfset som finns utan kör i M- eller A-läge och råformat hela tiden.

Det främsta argumentet för Fuji tycker jag heter 35/1,4 - det är ett makalöst bra objektiv till ett hyfsat lågt pris för ljusstyrkan. Nu har Sony släppt sitt 35/1,8 OSS, vilket nog kan uppväga den något lägre ljusstyrkan med stabiliseringen, men jag har svårt att tro att det skulle vara bättre optiskt än Fujis (eller ens mitt Sigma 30/2,8).
 
60 "makrot" ser också riktigt riktigt bra ut tycker jag. men kanske viktigare än det är roadmappen som lovar 23/1.4 och 56/1.4 under kommande år om jag inte läst fel? De två och 35:an och så en sigma 85/1.4 hade suttit fint! :)
Den sista då utan af tyvärr... :|

Men det får mig tillbaka till den springande punkten. Är af oduglig i fujin eller vad pratar vi om här egentligen? Har en 5D2 idag...
 
Absolut inte oduglig!
Men klart sämre än i min 7D, med 18-55'an så är AF riktigt bra i ok ljus. 35an har lite svårt att hitta fokus ibland på största bländare i dåligt ljus.
Båda objektiven kan jaga lite i dåligt ljus men å andra sidan gör min 7D det också.
Och 35an låter lite men 18-55 är totalt tyst, faktiskt tystare än Canon 70-200 f4 IS.
 
Jag tränger mig in här eftersom NEX 6/7 alt. XE-1 är intressanta.
Men som ovanstående och en del andra så har jag Canonoptik och då blir ju EOS M högintressant.
EOS M med 2/22mm och adapter för EF-optik så är man hemma när det handlar om bildkvalitet.
Betänkligheten är då långsam AF (inga större problem för oss som även kör med tjockkamera).
Betänkligt också är avsaknaden av vinklingsbar display och sökare.
 
60 "makrot" ser också riktigt riktigt bra ut tycker jag. men kanske viktigare än det är roadmappen som lovar 23/1.4 och 56/1.4 under kommande år om jag inte läst fel? De två och 35:an och så en sigma 85/1.4 hade suttit fint! :)
Den sista då utan af tyvärr... :|

Men det får mig tillbaka till den springande punkten. Är af oduglig i fujin eller vad pratar vi om här egentligen? Har en 5D2 idag...

Nej, den är inte alls oduglig, men inte i närheten av din 5D2. Jag har dock ägt och använt en X100 och tyckte den var bra, så jag är kanske inte så kräsen :)

Jag skulle rekommendera att du letar rätt på en butik som har den hemma och låter dig testa den lite. AF i NEX-7:an är ärligt talat inte jättesnabb den heller, och ibland sätter den fokus fel (och i de lägena funkar inte focus peaking heller utan man måste förstora bilden och verifiera att det verkligen blir rätt) - det gäller nog dock alla kameror som kör kontrastavkänning för fokusering, och där kan NEX-6 ha en poäng med sina fasdetekterande sensorer på huvudsensorn.
 
Jag tränger mig in här eftersom NEX 6/7 alt. XE-1 är intressanta.
Men som ovanstående och en del andra så har jag Canonoptik och då blir ju EOS M högintressant.
EOS M med 2/22mm och adapter för EF-optik så är man hemma när det handlar om bildkvalitet.
Betänkligheten är då långsam AF (inga större problem för oss som även kör med tjockkamera).
Betänkligt också är avsaknaden av vinklingsbar display och sökare.

EOS M är funktions- och hanteringsmässigt snarast att jämföra med de billigaste NEX-modellerna tycker jag, men kostar mycket mer. Den enda fördelen jag ser med den är möjlighet att använda EF-objektiv med adapter, men det kan man ju göra också på NEX och MFT.
 
EOS M är funktions- och hanteringsmässigt snarast att jämföra med de billigaste NEX-modellerna tycker jag, men kostar mycket mer. Den enda fördelen jag ser med den är möjlighet att använda EF-objektiv med adapter, men det kan man ju göra också på NEX och MFT.

Jodå.
EOS M med 2/22mm , EF-adapter och blixt kostar ca 9000 kr vilket är mycket.
Men om man redan har fina EF-gluggar så kanske totalekonomin ändå är vettig.
T.ex så är ett paket med EF 2/22mm, 2/35mm, 1,4/50mm, 2/100mm och även en relativt kompakt zoom 2,8/18-50mm tillsammans inte fy skam i sammanhanget.
Om man hänger på dessa gluggar på en NEX så tappar man väl AF.

Men jag ska inte sabba tråden det blir gärna ett sidospår.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.