ANNONS
Annons

Sony Nex-5N

Produkter
(logga in för att koppla)

vargie

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa en Sony Nex-5N, Verkar vara en toppenkamera till ett vettigt pris
MEN denna gången så tänkte jag utforska macro världen lite mer,

Någon som är ägare till en Sony Nex kamera med Sony E 30/3,5 Macro objektiv och vet hur den presterar osv?
Vill ju helst inte ha något som katten släpat in,
Ägde en D700 så lite kräsen är man väl allt,
Men vad det verkar så ser bilderna toppen ut med en Nex kamera, Men kan dock inte hitta några bilder med macro gluggen.

/Vargen

Tack för att du hittade, Tycker dom kändes en smula suddiga, eller är det bara jag?
Kanske min datorskärm som är piss.

Sådan beslutsångest just nu

Jag hade kvar den här fliken kvar i min webläsare sedan igår:
http://www.mikekobal.com/blog/?p=2363

Första hälften handlar om lågbudgetobjektivet Industar 28mm, andra halvan om Sonys 30mm makroobjektiv. Jag tycker att bilderna ser bra ut, men är inte 30mm lite snålt?

Håller med dig, såg bra ut, Men är objektivet värt 2500:- då undrar jag, Visst en piss summa för många, men jag tänkte mer att kanske finns något objektiv som passar kameran som är bättre tillochmed för dom pengarna.

Jag skulle vilja se en 30 eller 35mm pankaka och ett makroobjektiv på ca 60 eller 90mm. Det sägs ju att Sony ska komma med nya objektiv för den fattningen, men när?

Jag har varit rätt sugen på en Voigtländer 35mm/2.5 color skopar, som med adapter blir rätt liten och fin, men jag har fortfarande hål i plånboken efter kameran. :)

Som det ser ut nu på hemsidan så får man nog nöja sig med detta macro objektiv, Eller så väntar man, men jag är helt kameralös nu, Iof har ju min HTC Sensation, men jag ger inte ett skit för mobil kameror, Och jag hade behövt en kamera relativt snart, Med tanke på jul och nyår, dålig timing å sälja sin D700 :p

NEX 5 N med adapter?

Jag har precis beställt en NEX-5N med 18-55 glugg. Jag vill ha en mer ljuskänslig fast glugg. Jag har läst en del om adaptrar och sånt. Vart hittar man såna? Och vad rekomenderar ni andra för objektiv till denna kamera?(i olika situationer). Voigtländer 35mm/2.5 är ett objektiv jag gärna skulle använda, men hur f.n får jag fast det på kameran? vilken adapter?

Nu när jag har läst lite mer är jag mer sugen på den (naturligtvis) dyrare Voigtländer 35mm/1.4 som bara verkar vara 6mm längre än 35/2.5, men som jag är mer sugen på just nu. Båda har Leicas M-fattning.

Adaptrar som gör att man kan använda objektiv från andra system har jag sett på t ex eBay och Tradera. Jag har beställt adaptrar från eBay som jag hoppas kommer. De var billiga iaf. :)

Här finns lite info om adaptrar:
http://www.flickr.com/groups/alpha-nex/discuss/72157625958414867/

En högst personlig reflektion...

Hur Sony lyckas sälja en jättebra kamerahusfamilj (NEX) utan att erbjuda vettiga objektiv till vettiga priser är för mig en gåta. Den marknadsavdelningen borde belönas med Nobelpriset.

Jag har inte hittat en NEX-tråd där jag inte läser om adapters hit, adapters dit, gamla manuella FF-objektiv utan all tänkbar automatik, andra adapters och andra FF-objektiv som gör att systemet ändå väger 1,5 kilo och inte får plats i fickan. Och dyrt som f-n blir det.

Om 5 år kanske NEX-systemet är värd en seriös tanke/omvärdering, men inte idag

En högst personlig reflektion...

Hur Sony lyckas sälja en jättebra kamerahusfamilj (NEX) utan att erbjuda vettiga objektiv till vettiga priser är för mig en gåta. Den marknadsavdelningen borde belönas med Nobelpriset.

Jag har inte hittat en NEX-tråd där jag inte läser om adapters hit, adapters dit, gamla manuella FF-objektiv utan all tänkbar automatik, andra adapters och andra FF-objektiv som gör att systemet ändå väger 1,5 kilo och inte får plats i fickan. Och dyrt som f-n blir det.

Om 5 år kanske NEX-systemet är värd en seriös tanke/omvärdering, men inte idag

Men sluta, det är adaptrarna som gör hela prylen så himla kul. Jag har inte rört min 5d Mk II på två månader och ikväll ska jag låna ut den till en kompis några veckor. Allt fotointresse kretsar kring min Nex-5n med Oled-sökaren och en Novoflex Canon FD-Nex adapter och en Konica AR-Nex adapter. Voigtländer, Leitz och Zeiss i all ära, men även de gamla japanerna har gjort en del del fint som ger makalöst resultat, tex Hexanon 57/1.2 eller Canon fd 85/1.2. De kostar dessutom inget i nuläget, men är väl på väg upp, särskilt Canon FD. Sen kan jag ju hålla med om att Sony inte fått fram så många objektiv än, men det är deras problem och är ett icke-problem mtp att jag helt plötsligt kan använda gamla toppobjektiv igen.

Ett exempel, en gammal Konica FC-1 från 1980 med Hexanon 40/1.8 pannkaksobjektiv. 135 kr på myrornas i Stockholm. Objektivet, som förstås blir lite längre med adapter, är nedbländad minst ett steg bland det skarpaste och kontrastrikaste jag sett, otroligt. Samma sak gäller för t ex Canon FD 50/1.4, men i princip alla gamla fasta gluggar är super. Sonys fokushjälp funkar väldigt bra, men tar lite mer tid än autofokus, inget för sportfotografen. Det enda dåliga med gamla objektiv som jag har märkt är att gamla ljusstarka telen har fruktansvärd CA, lila kanter kring allt, om man inte bländar ner minst ett steg. Tack för att det finns UD- och ED-glas numera.

Senast ändrad:
Jag gillar kameran och jag tycker det är roligt att det finns något i en vettig prisklass för de som vill återanvända allsköns gamla objektiv, men precis som du säger är det bra konstigt!

Jag har bara kit-zoomen och den är helt ok, men att det inte finns en liten "normal" med AF är bara skumt. "Det kommer" är ju en klen tröst just nu.

Men sluta, det är adaptrarna som gör hela prylen så himla kul. Jag har inte rört min 5d Mk II på två månader och ikväll ska jag låna ut den till en kompis några veckor. Allt fotointresse kretsar kring min Nex-5n med Oled-sökaren och en Novoflex Canon FD-Nex adapter och en Konica AR-Nex adapter. Voigtländer, Leitz och Zeiss i all ära, men även de gamla japanerna har gjort en del del fint som ger makalöst resultat, tex Hexanon 57/1.2 eller Canon fd 85/1.2. De kostar dessutom inget i nuläget, men är väl på väg upp, särskilt Canon FD. Sen kan jag ju hålla med om att Sony inte fått fram så många objektiv än, men det är deras problem och är ett icke-problem för mtp att jag helt plötsligt kan använda gamla toppobjektiv igen.

Har du en länk till ett Hexanon objektiv? Lät intressant.

Visst är det kul med teknik, prylar och nostalgi.

Min första egna systemkamera var en Konica FC-1 med fantastiska Hexanon AR 24/2.8, 50/1.7, 100/2.8 (min favorit -- snygga tjejer på avstånd), 35-70/3.5 och en hemsk och oanvändbar Vivitar 70-210/katastrof.

Fotoklubb och mörkrum. Svartvit film på metervara i plåtburk. Tonår. Finnar. Olycklig kärlek.

Min Konica hängde med i 30 år innan jag dumt nog sålde av den väskan -- just innan NEX-boomen. Kanske därför jag ogillar NEX ;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar