Även jag tycker det är förvånande att kompaktkameran DSC-H20 skulle klara större kontrastomfång än din D3100. OK, jämfört med de andra kompakterna kan det mycket väl vara så, men att den skulle klara detta bättre än D3100, som ju har en betydligt större sensor är väldigt förvånande. Som redan sagts så klarar en större sensor av ett större kontrastomfång än en mindre sensor, FÖRUTSATT att man jämför samma sensorgenerationer, och att även alla andra förhållanden är lika.
Nu är i och för sig Sony f.n. ledande när det gäller sensorer, men å andra sidan sitter det Sony-sensorer i de flesta (dock inte alla) av Nikons kameror. Fast även när så är fallet, så kan nyare och bättre sensorer göra skillnad, liksom bättre utvecklade exponeringsalgoritmer. Eftersom HX20 är tre år nyare an D3100, skulle detta kunna vara en del av förklaringen, men inte hela (IMO). Min erfarenhet av Nikons kameror är att de exponerar bra, även om jag i och för sig enbart har använt Nikons "bättre" kameror. OK, jag har fotat under åtskilliga decennier, så det kan möjligen också vara så att jag genast känner igen ev. problem och kanske korrigerar dessa i stort sett utan att märka det själv... När det gäller Sony så har jag lång erfarenhet av deras "tjockkameror", lite mindre av deras "spegelfria" (NEX) och minst av deras kompaktkameror (dock har jag inte haft just din modell), och alla har exponerat bra.
Men generellt - ju större sensor, ju större kontrastomfång klarar den. Vilket, som du säkert redan märkt av de tidigare svaren, är vad vi alla förväntar oss (vid jämförelse av samma sensorgenerationer, som sagt).
En viktig sak är alltså att varje kamerageneration, oavsett märke, normalt exponerar bättre och har större dynamiskt omfång än den föregående. Mitt subjektiva intryck är dock att Sonypå senare tid verkar "springa fortare" här, dvs att förbättringarna tenderar att vara lite större mellan varje kamerageneration än för de andra märkena, som vanligen går fram lite mera "försiktigt".
Det finns som sagt två primära möjligheter att enkelt utöka kontrastomfånget. Den ena är det som Nikon kallar Active D-lighting och Sony DRO (Dynamic Range Optimization). Dessa funktioner har en snarlik funktion (men är inte helt identiska). Vad de gör är att lyfta upp skuggpartierna (men ger då som sagt också lite mera brus där). Men funktionen kan å andra sidan användas även för rörliga motiv eftersom bara en enda bild tas. Hur mycket skuggpartierna ska lyftas kan man antinge låta kameran välja automatiskt, eller också kan man manuellt evälja hur mycket (åtminstone på Sonys systemkameror, och jag förmodar att det är samma på din D3100, men du får kolla detta).
Den andra metoden är HDR (High Dynamic Range). Detta kan alltid göras manuellt genom att man tar en serie bilder där man själv ändrar exponeringen för varje exponering, och sedan "aligna", ton-mappa och sammanlagra bilderna (vilket de flesta sällan eller aldrig gör eftersom det är ganska tidsödande). Vissa kameramodeller klarar att göra detta direkt i kameran. Då tas (vanligen) tre bilder i snabb följd, en "underexponerad" (som fångar högdagrarna men sotar igen skuggorna), en normalexponerad och en "överexponerad" (som fräter ut högdagrarna men får fram mer detaljer i skuggpartierna än en normalexponerad bild kan ge). Därefter "alignas" dessa, dvs de tre bilderna justeras på pixelbasis så att bilderna ligger precis "rakt över varandra". Detta gäller för HDR-funktionen i alla Sony-kameror, men faktiskt inte i en del andra har jag märkt (och i sådana fall behöver man använda stativ för att det ska bli bra). Därefter sker en "tone-mapping" (sker i alla kameror med HDR-funktion), vilket innebär att i den underexponerade bilden så behålls enbart högdagrarna, medan mellantoner och skuggpartier maskas bort. I den normalexponerade bilden behålls mellandagrarna medan mörka och ljusa partier maskas bort, och i den överexponerade bilden bibehålls följaktligen skuggpartierna medan mellan- och högdagrar maskas bort. Till slut sammanlagras dessa tre nu "fläckvisa" bilder, varvid man får tillbaka en komplett bild men nu med ett större kontrastomfång än sensorn klarar att lagra med en enda exponering.
Hoppas att jag inte har skrämt bort dig nu bara... Ska därför avsluta med ett handfast praktiskt råd. Jag föreslår att du inte lägger ner så mycket energi på dina andra kompakter. Sonys HX20 är en av de allra mest uppskattade kompaktkamerorna överhuvdtaget på marknaden, och ifall dina andra kompakter är lite äldre så tror jag inte att du kan räkna med att få lika bra resultat som med Sonyn.
Men!
Däremot ska du absolut gå vidare när det gäller din D3100. Även om den är äldre din HX20, så borde det gå att få bättre resultat ur den än med en aldrig så bra kompaktkamera, eftersom dess sensorarea är många gånger större än alla vanliga kompaktkamerors (det finns några undantag). Jag äger / har genom livet ägt kameror från alla tänkbara och otänkbara fabrikat, och jag har i och för sig visserligen funnit vissa skillnader mellan olika märken och modeller även för samma kameragenerationer, men SÅ stor skillnad att en digital kompaktkamera med sin lilla sensor skulle ge bättre bildresultat än en systemkamera med sin mycket större sensor har jag dock aldrig stött på.
Kolla dina inställningar och läs lite i bruksanvisningen, så kommer du förhoppningsvis att kunna få betydligt bättre bilder med din D3100 än du hittills har fått!
Ett sätt att få ut större dynamiskt omfång ur dina bilder är förstås att använda RAW, som tidigare sagts, men speciellt ifall du inte är så erfaren så föreslår jag att du kör med JPEG. Det gör säkert alla dina kompaktkameror inkl. din HX20, och din D3100 SKA kunna ge bättre bilder även med JPEG än dessa kompaktkameror.
Skulle du efter råden här på Fotosidan inte lyckas med att få ordning på din D3100, så är jag rädd att det är dags att lämna in den till reparation. Förutsatt att du har garanti kvar - om inte brukar det tyvärr inte löna sig att reparera, eftersom detta är mycket mera personalintensivt (dvs kostnadskrävande) än att mer eller mindre automatiskt massproducera nya kameror.
Skulle inget lyckas får du väl helt enkelt göra så att du skaffar dig en Sony-systemkamera istället.
Disponerar för tillfället en Sony A77, och den exponerar bättre och klarar större dynamiskt omfång än någon annan kamera jag har / har haft. Bor du i närheten av Göteborg är du välkommen att komma hit med din D3100, så kanske jag kan hjälpa dig att spåra roten till dina problem. Och så kan jag ju förstås visa dig A77:an också...
Och nej, inte heller jag säljer Sony-kameror - har bara ringt Sony en enda gång i mitt liv. Men för varje ny generation av kameror de kommer ut med, så gillar jag dessa bättre och bättre (gäller förstås vanligen kameror av alla märken)...
Som avslutning, det borde absolut vara möjligt för dig att få fullt tillfredsställande resultat med din D3100. Ifall den nu inte är defekt på något sätt, förstås, men den vanligaste orsaken brukar dock vara att man inte har lärt sig att hantera sin digitalkamera, så det finns gott hopp om att det ska fixa sig för dig!
Ja, det här blev en väldigt lång drapa. Den bara växte och växte...
.