Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony, hutlösa priser.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg att när Sony började lansera sin objektivpark så upprördes jag av deras något ostrategiska prissättning. Upplevde att deras objektiv var sanslöst dyra, speciellt med tanke på deras position som underdogs. Nu får man väl ändå hävda att de är rätt etablerade och utgör ett visst hot mot de marknadsledande Canon och Nikon.

Efter viss överblick på deras nuvarande priser kan jag konstatera att de fortfarande känns ologiskt dyra men att gluggarna ändå kommit ner på en mer jordnära nivå.

Därför blev jag väldigt förvånad när jag såg priserna på deras telekonvertrar. På Cyberphoto kostar en Sony 1,4X konverter 6445 kr och 2X kostar 7000 kr. En så urbota dum och korkad prissättning är skäl nog för mig att bojkotta Sony för all evighet o framtid. Nu är jag ingen spekulant på Sony, men kände ändå att jag behövde skriva av mig. tycker synd om Sonyägare som skaffat sig redan superdyra 70-200 2,8 och nu suktar efter en 1,4X eller 2X konverter.

Håller med om att priserna är på tok för höga på objektiv och konvertrar.
Detta gör ju också att potentiella kunder som kanske kollar upp saker lite mer istället väljer Canon eller Nikon. Det blir ju en betydligt billigare totallösning.

Vi andra som trots allt har köpt ett Sony hus köper istället begagnade Minoltaobjektiv av varandra.

Sen vad det gäller konverter till Sonys 70-200/2.8 objektiv så är jag tveksam till om jag skulle sätta en konverter på ett sådant. Det lär ju vara riktigt skarpt, så då borde man kunna ordna till förstoringen i datorn. Men det är min personliga uppfattning.

jinnarparen skrev:
Håller med om att priserna är på tok för höga på objektiv och konvertrar.
Detta gör ju också att potentiella kunder som kanske kollar upp saker lite mer istället väljer Canon eller Nikon. Det blir ju en betydligt billigare totallösning.

Vi andra som trots allt har köpt ett Sony hus köper istället begagnade Minoltaobjektiv av varandra.

Sen vad det gäller konverter till Sonys 70-200/2.8 objektiv så är jag tveksam till om jag skulle sätta en konverter på ett sådant. Det lär ju vara riktigt skarpt, så då borde man kunna ordna till förstoringen i datorn. Men det är min personliga uppfattning.
Som jag förstått det så kan du inte ersätta den brännviddsförlängningen genom att efterbeskära. Det funkar säkert i många fall, men lirar objektiv och konverter bra ihop så tjänar du på att använda konvertern sett till upplösning. Men det blir onekligen billigare att efterbeskära.

paul innergård skrev:
Som jag förstått det så kan du inte ersätta den brännviddsförlängningen genom att efterbeskära. Det funkar säkert i många fall, men lirar objektiv och konverter bra ihop så tjänar du på att använda konvertern sett till upplösning. Men det blir onekligen billigare att efterbeskära.

Är inte riktigt säker på vad som egentligen är skillnaden mellan att ha konverter resp efterbeskärningen. Båda metoderna flyttar ju motivet närmre betraktaren.
Jag får helt enkelt testa det någon gång.

Beskär du blir det mindre pixlar kvar. Med konverter har du kvar 100% av pixlarna. Dock kanske med aningen mindre skärpa. Lite olika, ibland försumbar försämring, ibland märkbar.

Bojkotta ett märke för all evighet o framtid pgr av deras prissättning på deras konvertrar låter väldigt drastiskt...finns väl prisvärda "pirater" till Sony som säkert är princip lika bra som orginalarna om man nu är i så stort behov av en konverter.

Men visst Sony har en högre prissättning på vissa objektiv,tillbehör o på konvertrana men jag tror/hoppas priserna kommer att ändras med tiden pgr av andra tillverkares priser mm.

SixBySix skrev:
Beskär du blir det mindre pixlar kvar. Med konverter har du kvar 100% av pixlarna. Dock kanske med aningen mindre skärpa. Lite olika, ibland försumbar försämring, ibland märkbar.

Jo, det är sant.
Men om vi bortser från det (jag har ju 12Mpixlar så det blir nog en del över) samt att jag inte skall ha upp bilden på en A3 eller större utskrift.
Då borde det inte bli någon skillnad, eller...

hmm, känns som om denna tråden håller på att bli kapad. Vilket inte var min mening.

pet skrev:

Men visst Sony har en högre prissättning på vissa objektiv,tillbehör o på konvertrana men jag tror/hoppas priserna kommer att ändras med tiden pgr av andra tillverkares priser mm.

Vi håller tummarna för det.

Det måste, trots allt, ligga i Sonys intresse att kunna presentera en totallösning till ett konkurrenskraftigt pris.

paul innergård skrev:
Jag kommer ihåg att när Sony började lansera sin objektivpark så upprördes jag av deras något ostrategiska prissättning. Upplevde att deras objektiv var sanslöst dyra, speciellt med tanke på deras position som underdogs. Nu får man väl ändå hävda att de är rätt etablerade och utgör ett visst hot mot de marknadsledande Canon och Nikon.

Efter viss överblick på deras nuvarande priser kan jag konstatera att de fortfarande känns ologiskt dyra men att gluggarna ändå kommit ner på en mer jordnära nivå.

Därför blev jag väldigt förvånad när jag såg priserna på deras telekonvertrar. På Cyberphoto kostar en Sony 1,4X konverter 6445 kr och 2X kostar 7000 kr. En så urbota dum och korkad prissättning är skäl nog för mig att bojkotta Sony för all evighet o framtid. Nu är jag ingen spekulant på Sony, men kände ändå att jag behövde skriva av mig. tycker synd om Sonyägare som skaffat sig redan superdyra 70-200 2,8 och nu suktar efter en 1,4X eller 2X konverter.
Jag tycker sonys objektiv är billiga, min 28:a kostar 29000 och det är också billigt med tanke på kvaliteten. Man får som regel det man betalar för.

paul innergård skrev:

Men det finns ju fullgoda komplement från exv. Kenko för 1/3 av priset. Om alla köper Kenkoförlängare så fattar säkert Sony till sist. Tillgång och efterfrågan. Det finns tyvärr inte komplement till allt men där det finns kan man agera och sätta press på Sony och tala om varför man inte köper deras grejor. Tre ggr dyrare är helt enkelt inte OK trots att de är vita (förmodligen den enda unika "selling pointen").

Dessutom saknar samtliga Minolta/Sony-objektiv IS/SSS eller vad man vill kalla det. Det finns i kameran, men objektiven borde ju vara billigare att tillverka än objektiv med IS, men ändå tar man betydligt mer betalt än ex. Canon med IS.

Canon 300 2.8 IS USM: 46 995:-
Sony 300 2.8 G: 71 995:-

Eller är Sony's 300 så mycket bättre än Canons?

Gutenisse skrev:
Dessutom saknar samtliga Minolta/Sony-objektiv IS/SSS eller vad man vill kalla det. Det finns i kameran, men objektiven borde ju vara billigare att tillverka än objektiv med IS, men ändå tar man betydligt mer betalt än ex. Canon med IS.

Canon 300 2.8 IS USM: 46 995:-
Sony 300 2.8 G: 71 995:-

Eller är Sony's 300 så mycket bättre än Canons?
--------------------------------------------------

Kommer nog blir ändring på dom priserna också tillslut...Nikons fasta telen har också legat en bra bit över canons priser förr o då hade dom verken vr i gluggen eller huset.
Som alt kan man ju köpa sigmas 300 eller 500 till sony o ofår då sss på dom.

pet skrev:

Kommer nog blir ändring på dom priserna också tillslut...Nikons fasta telen har också legat en bra bit över canons priser förr o då hade dom verken vr i gluggen eller huset.
Som alt kan man ju köpa sigmas 300 eller 500 till sony o ofår då sss på dom.
Det får du på Sonys åxå

paul innergård skrev:
Cyberphoto e inte billigast med dom,,,, går att få på scandinavian photo under 5000:-

Om man nu verkligen vill utmana Nikon och Canon så är det iofs kanske bra att ta sig själv på allvar, och sätta priserna på en adekvat nivå. men priserna för deras konvertrar 1,4X och 2X tycker jag är fullständigt idiotiska. Även när de introducerade deras 70-200 2,8 som kanske är en ansiktslyft Minoltaoptik tyckte jag att de tog sanslöst bra betalt för den. har för mig att priset landade på ca 25000 kr. Det finns gott om avancerade amatörer som tittar på olika modeller, ex A700, D200, D300, K20D, 40D, E3. Om jag var i deras situation och skulle välja system så skulle ex priset på en 70-200 eller priser på konvertrar och kringutrustning kunna avgöra vilket märke det blir.

Nikon och canon ligger något högre än övriga tillverkare (bortsett från Sony) och det med rätta som jag ser det. De två erbjuder kunderna de största systemen och har professionella lösningar för i stort sett allt. Övriga tillverkare är rätt långt efter Canon och Nikon sett till bredd. Nu skall erkännas att Sony helt klart verkar vara på gång, jag väntar med spänning in en DSLR med ett hus som bygger på analoga Minolta Dynax 9. Tror det tillsammans med Nikon F6 är det grymmaste kamerahus jag klämt på.

vaktis100 skrev:
Det får du på Sonys åxå
Får va då också på Sonys???

Menade att Sigmas 300 och 500 är ett mycket bra alt till Sonys egna 300.I och med att man har dom två modellerna från Sigma att välja på till Sony så är det ju "billiga" fasta telen med bildstabilisering.

Ska man köpa samma/liknade optik med bildstabilisering till Nikon eller Canon måste man ju välja orginal optik o då blir det helt plösligt dyrare än Sony eftersom Sigma inte erbjuder bildstabilisering i dessa objektiv(kanske kommer nån gång)...visst Sigmorna saknar HSM men det kommer förhoppningsvis när dom uppdateras nästa gång.

paul innergård skrev:
Om man nu verkligen vill utmana Nikon och Canon så är det iofs kanske bra att ta sig själv på allvar, och sätta priserna på en adekvat nivå. men priserna för deras konvertrar 1,4X och 2X tycker jag är fullständigt idiotiska. Även när de introducerade deras 70-200 2,8 som kanske är en ansiktslyft Minoltaoptik tyckte jag att de tog sanslöst bra betalt för den. har för mig att priset landade på ca 25000 kr. Det finns gott om avancerade amatörer som tittar på olika modeller, ex A700, D200, D300, K20D, 40D, E3. Om jag var i deras situation och skulle välja system så skulle ex priset på en 70-200 eller priser på konvertrar och kringutrustning kunna avgöra vilket märke det blir.

Nikon och canon ligger något högre än övriga tillverkare (bortsett från Sony) och det med rätta som jag ser det. De två erbjuder kunderna de största systemen och har professionella lösningar för i stort sett allt. Övriga tillverkare är rätt långt efter Canon och Nikon sett till bredd. Nu skall erkännas att Sony helt klart verkar vara på gång, jag väntar med spänning in en DSLR med ett hus som bygger på analoga Minolta Dynax 9. Tror det tillsammans med Nikon F6 är det grymmaste kamerahus jag klämt på.

Håller med dig i mycket Paul men i och med att Sony(och Pentax mfl) erbjuder inbyggd bildstabilisering så behöver man ju inte alltid stirra sig blind på orginalutbudet...visst orginalprylarna håller högre byggkvalite mm om man jämför med tex nikons o canons toppmodeller men det finns ju som sagt mycket bra alt från "piraterna" av dom flesta objektivmodellerna....tex Tamrones kommande 70-200..ska tydligen vara riktigt bra optiskt och tillsammans med Sony får man ju även bildstabilisering på den och genast har man en ruskigt billig stabiliserad 70-200/2,8 om man jämför med Canon o Nikons stabiliserade alt med f2,8.

Visst för vissa kanske behöver vädertätning,den höga byggkvaliten som orginaloptiken i den högre prisklassen erbjuder o då känns ju Sonys alt kanske lite väl dyrt mot andras motsvarigheter av orginaloptiken.

En annan konstig sak med Sonys prissättning är deras paketpris kontra rent kamerahus. Om man tar priserna på Cyberphoto (visserligen sätter inte Sony Cyberphotos priser men gissar att utpriset på något sätt speglar inpriset) så ser det ut så här.

Sony DSLR-A200 + AF 18-70/3,5-5,6 5890 kr
Sony DSLR-A200 kamerahus 5790 kr
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 6750 kr
Sony DSLR-A300 kamerahus Nyhet 6250 kr
Sony DSLR-A350 + AF 18-70/3,5-5,6 8495 kr
Sony DSLR-A350 kamerahus 7695 kr

Sony DSLR-A700 + AF 18-70/3,5-5,6 13980 kr
Sony DSLR-A700 kamerahus 13690 kr

Dvs merpriset för ett paket med 18-70 är för
A200 100 kr
A300 500 kr
A350 800 kr
A700 190 kr

Zebulah skrev:
En annan konstig sak med Sonys prissättning är deras paketpris kontra rent kamerahus. Om man tar priserna på Cyberphoto (visserligen sätter inte Sony Cyberphotos priser men gissar att utpriset på något sätt speglar inpriset) så ser det ut så här.

Sony DSLR-A200 + AF 18-70/3,5-5,6 5890 kr
Sony DSLR-A200 kamerahus 5790 kr
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 6750 kr
Sony DSLR-A300 kamerahus Nyhet 6250 kr
Sony DSLR-A350 + AF 18-70/3,5-5,6 8495 kr
Sony DSLR-A350 kamerahus 7695 kr

Sony DSLR-A700 + AF 18-70/3,5-5,6 13980 kr
Sony DSLR-A700 kamerahus 13690 kr

Dvs merpriset för ett paket med 18-70 är för
A200 100 kr
A300 500 kr
A350 800 kr