Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC-P10 vs. Canon 300D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Har just nu en kamera av förstnämnda modell (sony dsc-p10, som tar (enligt mig) mycket mycket fina bilder, ganska ordentligt förvånad på kvaliten!!
Den är dock slö... i ALLT, uppstart, autofokus, etc etc. Känns nästan pinsamt att gämföra dessa kameror ändå naturligtvis, men frågan är om jag ska inhandla en kamera med max av vad jag har råd med, då ja hittade en EOS 300D som sista ugångsex för 5990kr altså är kameran värd pengarna? eller ska man köpa en kompaktkamera till o vänta till det kommer ännu värre modeller, självklart vilade ja ögonen på en 350D, men då stryper min plånbok mig... vad säger ni....? =) vad jag annars väljer skulle vara en annan betydligt snabbare kamera än min nuvarande - men med minst lika bra bildkvalitet.

300D är ju inte heller dundersnabb egentligen. Framför allt så tar den runt 3s på sig för uppstart och så är den ebarmligt långsam vid skrivning till/läsning från kortet, vilket visar sig vid sekvenstagningar, eller bilder kort efter varandra, eller när man vill titta på bilder man redan tagit. Om den är långsammare eller snabbare än din nuvarande på dessa punkter vågar jag dock inte svara på.
Vad gäller fokus kommer du troligen att märka stor skillnad till det bättre, både vad gäller hastighet och hur bra den funkar i "dåligt" ljus.

I övrigt får du ju åxå mycket större möjlighet att kontrollera bilden med hjälp av skärpedjup osv. Du får åxå användbara bilder ända upp till ISO1600. Även det dynamiska omfånget är ju betydligt bättre.
På det stora hela är 300D en betydligt mer potent kamera.
350D, D50 eller kanske en begagnad D70 är dock alternativ som jag skulle valt istället, om ekonomin tillåter.

japp, de e sant, men det blir svårt att få tag på en begagnad sådan, säljaren i butiken som ja pratade med (som inte visste så mycket om kameran då de i huvudsak säljer kompaktkameror) sa att de hade compact falsh-kort med nån bättre modell typ "Pro" eller nått liknande som tydligen var mycket bättre, men hur mycket bättre vet ja inte. själv tycker jag att mitt Sony memorystick minne är jätte slött, då det tar tid att titta på bilderna man tagit. man får vänta 1.5-2 sek innan typ. men så vitt jag vet är visserligen 350D mycket snabbare med nån nyare processor, men hurvida det är snabbt att läsa på kortet har väl mer med minneskorttypen att göra då om det är snabbt eller inte, och såvitt jag vet är inte compact falsh det snabbaste direkt (tog i underkant) men tar 300D flera sekunder på sig med så är det ju mindre intressant förstås, man vill ju bara trycka på kameran o knäppa av ett kort utan att vänta det minsta, eller hur, men då är inte 300D ett alternativ eller??

För att visa bilden i displayen på kameran måste den processas i kameran. 350D har en mycket snabb processor så bilderna visas på direkten, speciellt om du kör raw då man nästan får hindra kameran från att bläddra mellan fotona. Korttypen spelar ju här också roll, men med ett "Sandisk Ultra2" rullar det på bra.

300D är mycket snabbare på att ta kort än kompakterna pga den snabba fokusen. Vid uppstart av kameran och lagring till och från kortet är den något långsammare dock. Men är kameran igång och du ser något att fota och du tar upp 300D till ögat så på en bråkdelssekund har den hittat fokus och kortet är taget.

Jag tycker defenitivt att du ska prova 300D. Det är ju trots allt en systemkamera att växa och utveckla dina fotokunskaper med. Den har riktig slutare och du ser genom objektivet optiskt, samt att den har en betydligt större censor, vilket ger betydligt större dynamisktomfång på bilderna och bättre kvalitet.

Gå till säljaren och be att få prova den och ta ett kort. Känn på den och prova själv och se om det är nått för dig. Lycka till!

När kameran väl är startad kan man ju ha den igång, en DLSR drar inte ström på samma sätt som en kompakt då man inte har LCD:n igång hela tiden.
Fokusering och avtryck går mycket fort. Så länge bufferten inte är full (det ryms 4 bilder i den) så är det bara att trycka av nästa bild så fort du orkar, mer eller mindre.

Ang. minneskortens hastighet så är det klart att hastigheten på själva kortet spelar roll, men i fallet 300D så är kameran så långsam på att skriva till kortet att praktiskt taget alla CF-kort som går att köpa nya idag är snabbare (den skriver med typ 1.3MB/s eller nåt). Snabba CF-kort finns det väl för övrigt. Sandisk Extreme III klarar väl 20MB/s. Nu skriver ju de flesta kameror långsammare än så, så i de flesta fall räcker Sandisk Ultra II, som toppar på runt 10MB/s gott.

okay, o kameran skriver i 1.3mb/sek eller? Om ja tänker på en annan sak, som jag använt lite på min lilla sony är en mindre filmnings-funktion, har inte läst migtill att detta skulle vara möjligt, men säljaren i affären som hade den sa det att det vore väldigt konstigt om det inte fanns den minsta lilla filmningsfunktion på den, men jag har då inte läst mig till någon, vad säger ni??

Jepp:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425

300D, precis som alla andra digitala systemkameror saknar filmfunktion. För det första sitter det en spegel ivägen för CCD:n, som ju fälls upp när bilden tas. Då blir det mörkt i sökaren. För det andra så är, vad jag förstått, typen av bildsensor en annan i DLSR:er, vilken inte lämpar sig för att kontinuerligt "dra ur" data.
Ingen filmning med DLSR (än så länge) alltså.

okay, men borde det igentligen inte bara vara så lätt att man låter processorn spela in vad som visas på skärmen så får man ju en video-funktion? eller är ja helt ute o simmar? =)

Det visas inget på skärmen. Spegeln sitter ivägen för sensorn. Bilden ska ju upp i sökaren. Det finns ingen elektronisk sökare på systemkameror, med undantag för Canon 20Da som har en halvgenomskinlig spegel som tillåter detta under korta stunder (jag gissar att sensorn blir för varm annars).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar