Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC 828 i Sverige, äntligen!

Produkter
(logga in för att koppla)

s96talle

Medlem
Hejs

Jag har äntligen fått lev datum på min beställning av Sony DSC 828 till nu på fredag 16/1.

Någon annan som oxo fått napp?

Riktig vidvinkel 28mm gentemot min 717:s 38mm är det som jag ser fram mot mest.

Jag återkommer med snabb recension när jag lekt lite med den.

Tschuss
 
Du givetvis läst Phil recension på Dpreview, om inte så är det intressant läsning. Jag tycker det verkar vara en bra kamera, det som möjligen skulle vara negativt är bruset.
 
Tyckte nog den kromatiska abberationen var det största problemet..

Bruset är ju visserligen högt, men eftersom det är 8mp så kan man ju förminska bilden rätt mycket i normalfallet och på så sätt minska bruset.

Så länge man plåtar vid 64 ISO så var det ju rätt okej brusnivå iaf.

Sen finns ju alltid neatimage att tillgå.
 
Äntligen?

Den har funnits i Sverige ett tag redan.
Var på NK för ca 1,5 vecka sedan. De hade den inne. Finns den inte hos någon annan affär?
 
ojdå!

ingen webbutik av de billiga i tyskland har fått in den ännu.

hoppas att du blir nöjd med den daniel! posta gärna testbilder och reflektioner så fort du kan :D

Jag har också bestämt mig för att köpa en f828. som det redan påpekats så är bruset och den kromatiska abberationen (brukar förkortas CA eller PF på engelska)de två stora problemen. båda går att undvika och jobba sig runt till en viss grad, men det är helt klart två stora grejer.

jag anser att köp av kamera alltid är en kompromiss då man aldrig kan få alla funktioner man behöver/vill ha i en och samma kamera. därför måste man ge efter på vissa punkter för att få de funktioner man prioriterar.

jag känner för att vänta tills uppdateringen av 828:an kommer, men kollar man på 707 och 717 så dröjde det ett år innan uppdateringen kom. ett år är inte aktuellt att vänta, och jag kommer ändå inte gråta över bruset o PF då jag inte jämför med D-SLR.
 
Det verkar som om de flesta hade förväntat sig något bättre.

Gossarna på Dpreview var ju inte precis lyriska.

Risken är nog överhängande att Minolta A1 tar hem klassegern 2003/2004.
 
Vi fick in den i mellandagarna. Har dock inte hunnit med att testa den än.
Ska se om jag inte hinner med lite provbilder på lördag eller så.
 
Re: Äntligen?

downtown skrev:
Den har funnits i Sverige ett tag redan.
Var på NK för ca 1,5 vecka sedan. De hade den inne. Finns den inte hos någon annan affär?

Så NK har suttit på den i 1,5 vecka... antar att vi pratar NK i Stockholm? Bor själv i GBG så om vi inte pratar Stockholm har jag en självklar utflykt.
 
I skrev:
Du givetvis läst Phil recension på Dpreview, om inte så är det intressant läsning. Jag tycker det verkar vara en bra kamera, det som möjligen skulle vara negativt är bruset.


Jo, suktade ett bra tag efter just Phil's review. Innan dess läst Steve's och några andra som cirkulerat på nätet. Kameran har ju fått blandade recensioner och jag väntade mig en viss diskussion även här på forumet ang dess problem med brus ock krom.

För mina kamerabehov verkar den dock vara suverän... Trogen sony sen dsc s70 skall jag ge den en chans och skulle det vara så att jag får ett ex som har just krom och brus i överflöd så finns det ju alltid andra alt.

Bara två dagar kvar.... kul!
 
Re: Re: Äntligen?

s96talle skrev:
Så NK har suttit på den i 1,5 vecka... antar att vi pratar NK i Stockholm? Bor själv i GBG så om vi inte pratar Stockholm har jag en självklar utflykt.

Ja, det var i Stockholm, tyvärr. Ledsen att göra dig besviken.
 
...but what we weren't prepared for were chromatic aberrations. This came as a surprise especially considering the F828's lens carries not only the Carl Zeiss name but also the 'T*' notation indicating the use of special lens coatings.
Sorgligt att Carl Zeiss objektivet inte är bättre. Hårda ord som får mig att tveka.
Nikon borde lura i vassen med en efterföljare till Coolpix 5700. Ser fram emot PMA om en månad.
 
sagan skrev:
Om du inte vill ha en D-SLR..varför väljer du 828 framför A-1? *nyfiken*
ja A-1 är ett värdigt alternativ, helt klart.

det är några saker som A-1 saknar, som jag prioriterar högre än fördelarna.

* 828:ans snabbhet (jämför 'timings' i resp. review)
* F2.0 vs. F2.8
* Antal bildrutor i burst modes
* Fördelen med två minneskort att 'switcha' mellan.
* Föredrar personligen 'swivel-body' framför lutningsbar LCD
* de extra megapixlarna ger möjlighet till större prints, om man ser till att hålla bruset nere.

På 828 saknar jag A-1:ans AS, kortare slutartider, subject tracking AF, mkt mindre krom. abberation.

Sedan så är mitt val färgat av att jag var endast en dag från att beställa 717 när jag upptäckte att sony annonserade 828. jag har redan batteri och filter som passar 828. så för mig är den en rätt god förbättring av kameran som jag var jättenära att köpa.

måste säga att jag tycker det är jättesvårt att välja mellan dessa två kameror. de har båda mycket bra funktioner och deras fördelar väger tungt på båda sidor. men jag har fastnat för 828...
 
yaz skrev:
ja A-1 är ett värdigt alternativ, helt klart.

det är några saker som A-1 saknar, som jag prioriterar högre än fördelarna.

* F2.0 vs. F2.8
Jo..men AS gör att du kan använda längre slutartider med A-1 trots något mindre ljusstyrka.
yaz skrev:

* Fördelen med två minneskort att 'switcha' mellan.
Personligen ser jag ingen direkt fördel med det..man köper ju inte gärna dyra MS när man kan köpa CF.
yaz skrev:

* de extra megapixlarna ger möjlighet till större prints, om man ser till att hålla bruset nere.

Det är väl största argumentet för 828:an som jag ser det..upplösningen är ju mycket bra..i nivå med 6mp D-SLR.

Håller man sig till 64 ISO så kan man ju få ut kanonfina stora papperskopior.
 
ja jag kan hålla med dig på en del punkter kim.

när det gäller bländaren så är jag mer ute efter det minskade skärpedjupet än ljusstyrkan. fast det kanske inte är så stor skillnad...
 
Och skärpedjupet är ju toksvårt att få riktigt kort med den storleken på sensorn iaf.

Det dumma är att det är kort nog för att man ska se oskärpan om skärpan ligger fel, men det är inte kort nog för att sudda ut bakgrunderna snyggt.

Det är jag tokirriterad på med min E-10.
 
ja så är det nog...

fotade en del med min gamla zenit 12xp systemkamera och jag älskar oskärpan man kan få till i bakgrunden. de flesta bilderna på första testrullen blev för övrigt mkt lyckade. måste fota ännu en rulle där jag antecknar inställningarna så jag kan lära mig den bättre.

lite off topic men.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.