Annons

Sony blixt på Minolta 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverblue

Medlem
Sony Blixt till Konica Minolta 7D, funkar det?
är det nån som har provat?

Funderar på att köpa en Sony HVL-F56AM.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HVL-F56AM

Jag har för mig att det är ersättaren till Minolta blixten 5600HS (D).

Frågade Cyberphoto men de svarade med att de inte kan tänka sig att det inte funkar. Det var inte helt 100% säkra.

Nån som vet? Eller nån som har en beg 5600HSD till salu?
 
Det är klart den funkar. Det är en 5600 med nytt namn. Man kan ha förfinat elektroniken dock.

mvh/Ove
 
jag tycker inte det är självklart att säga "det är klart den funkar". När det gäller Minolta så är det ju verkligen en djungel det här med blixtar. Varje blixt de gjort genom historien verkar typ funka med två kameror och så vidare. Helt hopplöst att reda ut vilka kameror som funkar med vilka blixtar. Sett ur historisk synvinkel.

(det är kanske likadant med Pentax, Canon, Nikon, men jag har ingen koll på dessa system)
 
Blixtskons utseende har inget med kompatibiliteten mellan blixt och kamera annat än att blixten rent fysiskt går att sätta fast på kameran. Utöver detta innebär det bara att det går att fyra av blixten med kameran. Om sådana saker som ADI och TTl mm skall funka så måste det vara rätt modell till rätt kamera. Till de digitala kamerorna D5D, D7D och Alpha 100 så passar bara Sonys nya blixtar för Alpha 100 samt Minoltas 2500, 3600 och 5600 liksom Macro Flash Controller 1000 och dess nya Sonymotsvarighet.
 
Så man kan gå helt och hållet efter blixtsko?
Hur är det då med blixtsko mellan KM digitala och analoga då?

Elektroniken ska ju kommunicera med kameran.

Jag vill bara vara 100% sälkert innan jag köper.
 
Jag köpte en Metz 54 vilket som jag är mycket nöjd med och den blixten är en ganska generisk historia som man sätter ovanpå en "modellspecifik" blixtfot som kopplar blixten till kameran.

Skaffar man då en blixt samt två adapters så kan du tex köra den till både Canon och Minolta.

Poängen var dock att firmwaren i den kameraspecifika foten måste uppgraderas till senaste rev, M6, för att fungera helt klockrent till A100'an.

Jag tror nog inte man kan ta för givet att Sony's är bakåtkompatibel även om det sannolikt är så. Rimligtvis har någon testat det på något av de utländska forumen.
 
Någonstans bland Sonys websidor finns en kompatibilitetstabell mellan Minolta, Konica Minolta och Sonys pryttlar. Där framgår att Sonys blixt funkar på D7D. Hittar inte sidan nu men jag minns att det var så eftersom jag hade fundering på en Macro Twin Flash och kollade då alla blixtarna gentemot D7D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.