Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha DSLR-A100W

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony Alpha DSLR-A100W

Tänkte bara höra vad ni har att säga om den kameran i allmänhet. Ska köpa en kamera och den ligger på listan. Är amatör så det blir min första digitala systemkamera. Vad ska jag tänka på om jag köper den kameran? Ska jag kanske skaffa en annan kamera pga någon spec. anledning?

MVH Martin Bergman

Den är säkert bra, den har fått rätt bra kritik. Den stora fördelen mäste väl vara att den har intern bildstabilisering i kamerahuset. Det fär man betala rätt mycket för när den sitter i objektiven. Å andra sidan är inte Sonys objektiv särskilt billiga ändå, men Carl Zeiss är ju väldigt bra grejor förstås.
Nackdelen med denna kamera om man ska köpa den ny är väl att modellen hunnit bli rätt gammal nu och man kan förmoda att det kommer nya modeller när som helst. Jag tror Sony kungjorde två modeller på Comdex senast. Å andra sidan sjunker väl priset på denna modell stadigt. En annan nackdel är det relativt höga bruset vid ISO 800 och 1600.
Om jag skulle köpa nytt system idag så skulle jag nog titta en extra gång på Pentax K10D. Den har bildstabilisering och tätat hus.
Skulle jag köpa begagnat så tror jag att man kan fynda på Fuji S3 nu när S5 har kommit. Då får du tillgång till Nikons objektivserie, där det också finns ett överlägset utbud på begagnat (ja tillsammans med Canon förstås).

Digital systemkamera

Ok, så jag borde vänta anser du med att löpa just sony, för att det kommer ut en ny modell snart? Pentax K10D, vad är det för märke? Aldrig hört talas om... är det kanske bara en modell :S MVH Martin

Om du har bestämt dig för att det just ska vara en Sony, så skulle jag nog ge dig rådet att vänta. Eftersom det gått mer än ett år sedan den introducerades och det har pratats om uppföljare, så är det väl troligt att det kommer något inom det närmaste halvåret. Så fort den nya modellen är ute så kommer den gamla att sjunka som en sten i andrahandsvärde och även pris förstås.
Jag gjorde misstaget att köpa just en Sonykamera ett år efter introduktionen (F707) och en månad efter köpet så kom en uppdaterad modell, inte så kul. Å andra sidan behövde jag kameran och den hade förstås gått ner ordentligt i pris under den tid den funnits.
Fast jag förstår att du behöver kameran nu under sommaren, och då är det väl bara att gå åstad och handla. Du kan ju kolla nätet om vad som sägs om nya modeller innan du slår till.

Jag förväntar mig att nästa modell blir en semiproffsmodell på något högre nivå än Pentax K10D, Canon D30 och t o m Nikon D200, alltså en semiproffsmodell. Priset blir troligen därefter, alltså betydligt högre än Alfa 100.
Priset på den senare sjunker nog inte så mycket om det inte kommer en direkt ersättare, undrar om Sony mäktar det i år, jag tror att de är ganska nöjda med A 100 som instegsmodell.
Säger jag kanske detta p g a att jag har en Alfa 100 till salu...

Men jag kollade på nätet nu på en pentax k10d då. Och den verkar ju bättre som du säger. Om man nu ska jämföra sonys a100 med pentaxen då.. men är det bruset som är problemet med sonyn? För pentaxen var bra när det gäller sådant eller??? Hade pentaxen bildstabilisator som sonys a100? Det vill jag nämligen ha...

MVH Martin

Om du vill ha en Sony, köp då A-100, ingen idé att vänta på en kamera som ännu inte finns - rent tekniskt så är kameran kapabel till utmärkta bilder. Bruset är bara ett problem för den som tittar på sina bilder på skärmen i 100 % förstoring. I verkligheten är det ett marginellt problem, min egen erfarenhet är att välexponerade bilder på ISO 800-1600 inte är något problem.

Om valet står mellan Pentax K10D och Sony A-100, så tror jag att jag i dag skulle välja Pentaxen (jag har själv en A-100, vilken jag i och för sig är mycket nöjd med), p.g.a. det robusta huset. Sonyn är förvisso inte heller skramligt ihopsatt.

Som ny A100 ägare kan jag säga att jag är mycket nöjd och än så länge inte hittat något jag inte gillar. Och var inte orolig för nyare modeller, det man serr från Sony är det kommer en semi-proffs och en proffs kamera alltså ingen ny instegsmodell.

Att Sonys objektiv är lite dyarer än andras märken spelar inte så stor roll då Sigma och Tamron har flertalet objektiv till Minolta/Sony fattningen.

Jag valde A100 pga av bildstabiliseringen och den har fungerat utmärkt för mig tar bilder på 1/30 och 1/15 slutare utan synligt skak vilket är skönt vid "snapshots".

Tror inte du kommer bli missnöjd med varken A100 eller K10D.

Ps. jag tycket att A100 huset är stabilt som tusan och lätt vilket är bra Ds.

MartinBergman skrev:
Om man nu ska jämföra sonys a100 med pentaxen då.. men är det bruset som är problemet med sonyn? För pentaxen var bra när det gäller sådant eller??? Hade pentaxen bildstabilisator som sonys a100? Det vill jag nämligen ha...
Pentaxen har bildstabilisator och klart bättre brusprestanda på höga ISO än A100an, dessutom är den vädertätad, har fler fokuspunkter, möjlighet till batterigrepp, större sökare och andra funktioner som placerar den i en högre klass än A100an.

Pentaxen är dock också ca 2 laxar dyrare och några hekto tyngre än Sonyn. Den enda f2.8-normalzoomen till Pentax är väl också just nu Sigma 18 - 50 f2.8 (medan Tamron 17 - 50 f2.8 också finns för Sonyn), men Pentax kommer väl kanske ut med sitt 16 - 50 f2.8 ungefär samtidigt som Sony släpper uppföljaren till A100. Eftersom du tittar på kitobjektiv borde det dock inte spela någon roll.

Hade Pentax K10D funnits när jag behövde ny kamera skulle det nog blivit en sådan istället för A100, men samtidigt är jag inte särskilt avundsjuk på någon annan utrustningsuppsättning när jag plåtar på låga ISO med A100an och min Zeiss 85mm f1.4 :)

Senast ändrad:
Nuså...

Har hittat kameran jag vill ha...
Samsung GX-10, precis samma hus som pentax men billigare (1000:)...tack alla för hjälpen... =)

Med tanke på att pentaxen användar samma sensor som sony, men mer bresureducering med bekostnas pådetaljerna så är det inte en så stor fördel ...
med A100 kan du välja reducera brus effektivare och bättre i PS tex, eller maximera detaljerna.

fast då krävs det ett till steg i PS.

fördelen med A100 CZ16-80 ISO Hi200 läget +AS + metersystemet ...klarar svårt lägen nu när det är så toksoligt ute :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar