Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha 100, Pentax K10D eller Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Jag har haft en Canon 350D sedan den kom ut, men har upptäckt att det är rätt jobbigt att inte kunna se rätt resultat varken i den minimala sökaren eller i displayen och funderar därför på att byta till antingen Pentax K10D eller Sony Alpha 100 - även Nikons D80 är intressant men saknar väl antiskakfunktionen som finns både i K10D och Sonyn. Pentax verkar ju ha en smalare möjlighet till objektiv av olika märken än Sonyn och Nikon. Vilka för- respektive nackdelar finns det med respektive märkes kamera?
 
Vad menar du med "att inte kunna se rätt resultat varken i den minimala sökaren eller i displayen" ?

Annars tycker jag Pentax K10D är helt överlägsen bland dom kameror du räknar upp, hur många objektiv behöver du igentligen ?

Pentax har väl dom vanligaste typerna av objektiv, av mycket bra klass desutom, sen kommer det nya värstingar med ultra motorer nästa vår.

kent.
 
Zoso skrev:
Vad menar du med "att inte kunna se rätt resultat varken i den minimala sökaren eller i displayen" ?

Sökaren är väldigt liten på min 350D och displayen är liten och knepig. Färgerna misstämmer och visar inte samma färger som visas upp i PS utan de kan se bleka och kontrastlösa ut på displayen. Min kompis KM D7D visar verkligen samma bild skärpe- och färgmässigt på displayen som den sedan ser ut i datorn plus att sökaren känns stor och behaglig, och det är mycket det jag eftersöker plus antiskakfunktionen. Pentax K10D verkar helt klart mycket intressant.

Annars tycker jag Pentax K10D är helt överlägsen bland dom kameror du räknar upp, hur många objektiv behöver du igentligen ?

Om nu Pentax har ett bra sortiment med kvalité så är det ju möjligt att det räcker gott och väl, men valmöjlighet är väl alltid positivt både vad gäller kvalité och pris. Skulle exempelvis en ljusstark Pentax-glugg vara för dyr så är det ju bara en fördel om man kan hitta en Tamron, Tokina eller Sigma som ersättare i så fall.

Pentax har väl dom vanligaste typerna av objektiv, av mycket bra klass desutom, sen kommer det nya värstingar med ultra motorer nästa vår.
Det låter bra! :eek:)
 
Zoso skrev:

Här kan du se vad Pentax har att erbjuda för objektiv mm.

http://www.pentax.se/

Oj det var nästan fler än på B&H Photo.

Som sagt kan man ofta köpa det som eventuellt saknas i Sverige från tex USA och ibland blir det tom billigare så. Tyckte B&H foto även hde runt 40 Sigmangluggar för Pentax.

Försäljninngen verkar ju gå bra så jag tror vi kommer få fler som tillverkar för pentax mount och ett större utbud av optk generellt även här hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.