Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha 100 avtryckaren fungerar ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJeppsson

Ny medlem
för några år sedan köpte jag mig en Sony A 100. Den var ny då jag
köpte den och för ett halvt år sedan började den sluta klicka av och ta
kort.
Den klickade av vart tionde, vart 31, eller inte alls. Nu har jag inte
använt den sedan dess då jag antog att den gjort sitt. Men, jag känner
att jag vill försöka se vad som är problemet. Det verkar inte som att
den "trycker av", det låter inget då man trycker på knappen för att ta
en bild och allt som händer är att skärmen fungerar som den ska, den ställer
skärpa men sedan händer inget. Vad tror ni skulle vara
fel?
Och är det lönt att lämna in den och försöka laga den? Allt annat fungerar som det ska. Jag har tagit av objektiv och satt på igen. jag har laddat batteriet fullt och provat om det var det, samt så är har jag ställt om den till fabriksinställningar. Det enda som inte fungerar är alltså, händelsen när kameran klickar av och bilden sparas.
 
Någon annan kanske tycker olika, men spontant skulle jag säga att det antagligen blir för dyrt att laga en så pass gammal kamera.
 
Hej
Funkar den i övrigt. När du trycker halvägs löser autofocus då?
Har du provat om det är glapp i kontakten. Te.x. genom en fjärrkontroll eller med självutlösaren?
Kanske bara glapp i kontakten??
 
En möjlig förklaring är att kameran är inställd på Focus Priority (rätt säker på att det är default) istället för Release Priority. I så fall tar den ingen bild om inte den har lyckats låsa fokus.
Prova att ändra denna inställning, jag har a100:an inställd så.
Alternativt prova med manuell fokus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.