Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan väl aldrig vara fel att ha två kameror i en så att säga, har man liggandes APS-C objektiv så varför inte skruva på det när ett spännande motiv dyker upp bort i fjärran. nja 42mp har jag också hört skall ge 18mp vid APS-C, 36mp ligger väl på 15mp. Har läst lite olika om det där. Agfors han luftar väl fortfarande sina 12mp kameror bort i mellan och verkar jättenöjd, fina smidiga filer och mycket får plats.

Flera hävdar Fuji 16mp räcker hur långt som helst ser ingen skillnad mot 50mp skriver en del, så nog skall 18mp räcka långt fast det är en Sony. Två kameror i en och APS-C läget ger 18mp det är inte kattskit precis.
 
Nu känner jag att min gamla A77 har hamnat lite efter och känner att Sony a99 mk2 är det givna valet men hur är det med mina gamla objektiv som är för aps-c hur fungerar dom på FF sensor ?

Antar att a99ii kommer att åtminstone ha samma val som a99. Nu har jag inte den men är rätt säker på att den kan ställas in på att alltid köra FF eller alltid köra APS-C eller växla automatiskt beroende på vilket objektiv som sitter på för tillfället.

Har själv a77ii och är väldigt nöjd. Klart att en a99ii skulle sitta fint för de fullformatsobjektiv jag har, men kostnaden är alldeles för hög för mig. Kanske kan bli en när a99iii trillar ut på marknaden om ~4 år.

Ser dock fram emot att klämma på en a99ii på Fotomässan om ett par veckor.
 
Stämmer. Nu vet jag inte men croppa i datorn eller i kameran kanske är sk-t samma?

Om man ställer kameran i APS-C-läge så justeras även sökaren till det. Det är ganska jobbigt att komponera bilden med en kraftig vinjettering runt om, som annars skulle bli fallet. Sen tror jag att kameran mer eller mindre kommer att vägra göra annat, det gör iallafall min Sony A850.
 
Ang APS C-lins på nya A99 II

Jag var ju inne på Norr Mälarstrand, och satte även på mitt Tamron 18-270 på A99 II.
Kameran gick över till APS C mode direkt, och fungerade klockrent utan vinjettering.

Se även den tyska instruktionsvideon. https://www.youtube.com/watch?v=5QOu343cGKM

Detta är en av anledningarna till att jag så starkt "behöver" denna kamera....

Bertil
 
Jag var ju inne på Norr Mälarstrand, och satte även på mitt Tamron 18-270 på A99 II.
Kameran gick över till APS C mode direkt, och fungerade klockrent utan vinjettering.

Se även den tyska instruktionsvideon. https://www.youtube.com/watch?v=5QOu343cGKM

Detta är en av anledningarna till att jag så starkt "behöver" denna kamera....

Bertil

Tackar tackar låter hur bra som helst dock kommer jag väll sakta men säkert byta ut till FF objektiv allt efter som :D
 
Testade A99 II med 50/1.4 på Fotomässan. Autofokusen är verkligen fantastiskt snabb. Känns verkligen som en superbra kamera. Då fotograferar jag ändå med Nikons D750 med 24-70/2.8 (som är snabb) till vardags. A99 II var i en helt annan klass.
Hade jag pengar i överflöd, så hade jag köpt direkt.
 
Testade A99 II med 50/1.4 på Fotomässan. Autofokusen är verkligen fantastiskt snabb. Känns verkligen som en superbra kamera. Då fotograferar jag ändå med Nikons D750 med 24-70/2.8 (som är snabb) till vardags. A99 II var i en helt annan klass.
Hade jag pengar i överflöd, så hade jag köpt direkt.

Häftigt! Tyvärr verkar det stå helt klart att Sonys exklusiva hybrid-AF i A99II inte fungerar med Minoltaobjektiv eller med tredjepartsobjektiv.
 
Sony A99 II. Kom i torsdags.

Jag har haft min nya leksak sedan i torsdags.
1) Den är väldigt snabb i sin autofokus. Kört den mest med mitt Vario Sonar T 24-70.
2) Den är väldigt mycket mer ljusstark än min A77 II. De flesta bilderna togs under ett julkalas med belysning av levande ljus, med ISO 6400. Perfekta bilder utan blixt. Tidigare ett måste under samma omständigheter.
Alla bilderna togs i JPEG - extra fine. Alla bilderna kom ut med gott resultat och hade inga problem med slutjustering i LR.
Tog en promenad idag för att testa på fåglar med mitt Tamron 150-600. Ställde in kameran i RAW-läget. Här fungerar autofokusen på samma sätt som min A77 II. Det betyder att mitt Tamron fungerar bra, men jag har inte tillgång till alla de fokuspunkter som sitter på sensorn, men man måste vara noga med att hålla fåglarna kvar i den mindre fokusrutan från den separata fokusmodulen, men då skjuter den skarpt på flygande fåglar.
Det är ju synd att Sonys original-telen skall vara så dyra. Mina Tamron och Sigma får hänga med, och jag är ju redan inskjuten på hur dessa jobbar från flera år med A77 II.
Jag betraktar det som att färgbalansen är mjukare, och dynamiken mer omfångsrik.
Framför allt så klarar kameran att ge bra bilder i decembermörkret.

Jag har ett problem. LR läser inte RAW-filerna. Misstänker att Adobe inte hängt med i svängarna. Nån som har ett tips på hur man skall bearbeta ARW-filerna, som LR inte vill ta hand om. Känns inte så väldigt motiverat att man skall installera ännu ett nytt redigeringsprogram. Det är ju samma sensor som A7 RII. Kan man ställa om LR, så den tror att det är en A7 RII den skall importera ifrån ????

Det är ju en rätt stor investering i denna kamera, och jag tror och hoppas på att den kommer uppfylla mina önskemål. Känns rätt i nuläget.
 
Du kan ändra EXIF-data i råfilerna så att LR tror de kommer från A7R II

As a stop-gap, a user on dyxum.com showed us how to trick LR into thinking the A99ii is a A7Rii. with exiftool, type this command:

exiftool -SonyModelID="ILCE-7RM2" *.arw

LR still lists the raw files as A99ii but now reads them. The output from LR with the A99ii raw files looks good but maybe adobe will tweak things a little further with official support....

Källa: https://forums.adobe.com/thread/2235187
 
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Bertil! Kul att den verkar hålla vad som utlovas betr AF. När det gäller långa telen tycker jag Minoltas skruvdrivna 400 mm 4,5 är fantastiskt. Synd att hybridtekniken i nya A99II inte fungerar med Minoltaobjektiven, då hade jag nog sålt min A7RII och starkt övervägt den nya 99:an. Kan ju annars inte se den som annat än en A7RII med AF och serietagning i en helt egen division, minus ett halvt bländarsteg
När det gäller LR kommer de säker snart med en uppdatering för kameran. Annars har jag sett på dpreview att man ändrar EXIF med ett program till att få LR tro att det är filer från A7RII - precis det du är inne på:

https://www.dpreview.com/forums/thread/4079129

OK! Afe hann före.
 
Skruvdrivna till A99 II

Hej
Testade några av mina gamla skruvdrivna på "den nya"

Min gamla Sony 16-80. Samtliga fokuspunkter är aktiva. = Sonykompatibel

Mitt gamla Tamron 70-200. Samma som på A 77 II. 79 aktiva punkter. Går att köra både som APS-C Eller som fullformat. Betyder att om man vill köra kameran som C-sensor så är det 3 knapptryckningar och man har en utmärkt "kroppad" kamera.

Samma för mitt gamla Sigma 50-500, skruvmatad. (väldigt bra promenadobjektiv)

Återkommer...

//Bertil
 
Jag var på fotomässan förut och provade A99II + 500mmF4 samt två spegellösa Sony med var sitt tele på. De sista två fungerade vettigt men var långt ifrån några fågelalternativ. Med A99II:an så small det bara till så satt skärpan. Mycket imponerande!
 
Hej
Testade några av mina gamla skruvdrivna på "den nya"

Min gamla Sony 16-80. Samtliga fokuspunkter är aktiva. = Sonykompatibel

Mitt gamla Tamron 70-200. Samma som på A 77 II. 79 aktiva punkter. Går att köra både som APS-C Eller som fullformat. Betyder att om man vill köra kameran som C-sensor så är det 3 knapptryckningar och man har en utmärkt "kroppad" kamera.

Samma för mitt gamla Sigma 50-500, skruvmatad. (väldigt bra promenadobjektiv)

Återkommer...

//Bertil

Betyder ju att hybrid-AF inte hänger på var fokusmotorn sitter varför minoltorna också borde kunna göras h-AF-kompatibla.
 
Jag var på fotomässan förut och provade A99II + 500mmF4 samt två spegellösa Sony med var sitt tele på. De sista två fungerade vettigt men var långt ifrån några fågelalternativ. Med A99II:an så small det bara till så satt skärpan. Mycket imponerande!

Jo det vore en drömkombo men priset...dessutom trettio papp dyrare än Canons motsvarande. Vad är det f ö som gör fasta långtelen så oändligt mycket dyrbarare än långzoomar med samma räckvidd? Zoomen är väl en mer komplicerad konstruktion med fler element än fasta objektiv?
 
Fortsatt inkörning av nya A99:an

Hängde på mitt gamla promenadobjektiv, Sigma 50-500, och ställde om kameran till APS-C mode. I detta läge fungerar kameran samma som min A77 II. Detta objektiv är måttligt skarp i ytterändan, och är ju inget nytt för mig. Tog en promenad på Reimersholme i morgonljuset. På andra sidan kanalen på Långholmen Göta Segelsällskaps brygga satt duvhöken. Det är ju som att vinna på lotteri. Mitt i stan har vi gratis naturupplevelser...
Det gör mig väldigt nöjd, att jag kan använda kameran med såväl mina gamla trotjänare, som de nyare och skitdyra objektiven.
Hursomhelst. Duvhöken satt majestätiskt på mastkranen och kollade läget, ända tills kråkorna fick syn på ärkefienden. Kul skådespel i morgonljuset.
Bifogar ett par bilder. Behöver inga kommentarer om att "skärpan kunde vara bättre". Jag har ex. mitt Tamron 150-600, som hade gett bättre detaljskärpa, men jag är glad att inte behöva skrota mina gamla trotjänare.
 

Bilagor

  • Duvhök-6.jpg
    Duvhök-6.jpg
    116.9 KB · Visningar: 156
  • Duvhök-8.jpg
    Duvhök-8.jpg
    96.8 KB · Visningar: 123
Ja grattis Bertil! Duvhök är minsann ingen art man kan närma sig enkelt och bilderna är ju helt ok. Det går ju bra för duvhöken i Stockholm till skillnad på andra håll där man mejar ner gammelskogen. Det fina med 42 MP-sensorn är ju croppningsmöjligheterna och TC med 500 mm känns väl överflödigt? DxO ger A99II-sensorn lite lägre poäng jfrt med A7RII. Skillnaden vad jag förstår kan helt tillskrivas spegeln (ett halvt bländarsteg). Det går faktiskt att fälla upp spegeln om man händelsevis skulle vilja få tillgång till detta halva bländarsteg. Kul att du delar med dig av dina intryck av kameran och lägg upp fler bilder! :)
 
Andrahandsmarknaden för A mount?

Hej!

Jag är på väg att byta system, från m43, och nya A99ii har gjort att A mount ligger bäst till även om jag inte fått chansen att testa den ännu. Jag har lagt ut en Köpes-annons här på Fotosidan ang objektiven 16-35 f2,8, 24-70 f2,8, 70-200f2,8 och 135 f1,8 men knappt fått någon respons alls.

Beror det på "alla" är så nöjda med sina A mount system att de inte vill sälja eller att det helt enkelt inte finns så många sålda? Eller är det så att nya A99ii har fått de som har A mount nu är helt extas och vägrar släppa sina objektiv? Jag har ju förstått av forum att döma att många A mount användare hoppat över till FE systemet men jag trodde ändå att annonsen skulle ge mer napp än vad jag fått.

Kan tänka mig att de flesta på det här forumet är nöjda med sitt system och inte kan tänka sig sälja men känner någon nå'n som kan tänkas ha ovan nämnda objektiv liggandes i garderoben vore det ju toppen om det tipsades att jag är intresserad. Tack på förhand!
 
Tre år utan någonting på A-mountsidan (förutom A-68, en billigare och plastigare variant av A-77II) släpper så Sony sin värsting i form av A99II. I Australien slutade Sony sälja A-mount och de gjorde t o m en reklamfilm med en jättestor spegel som slogs sönder ute i öknen. Hoppas de städade upp efter sig. Sedan hette allt alpha och Sony låtsades inte om att det fanns två fattningar. Frågor om a-mount viftades bort med "det finns ju EA-adaptrar". Mantrat "a-mount is dead" hördes på fotoforumen runt om i världen. Sigma skulle också lägga ner tillverkningen för denna fattning. Tycker Sony har skött detta jättedåligt men samtidigt har det i intervjuer hörts något om att a-mount inte är nedlagt. Klart att många gick över till e-mount och sålde av a-mountobjektiven. Såg förresten ett Minolta 400 gå för 3000kr på Blocket. Ofattbart för så prisvärt objektiv. En del behöll nog objektiven och körde med EA-adapter eller väntade på bättre tider som säljare på begagnatmarknaden. Sony är själva tydligen förvånade över försäljningsframgången med A99II. När efterfrågan också i Sverige ökar borde även begagnatmarknaden för objektiv göra det. Tror bara du är lite tidigt ute. Att det flesta skruvfattade objektiv inte har stöd för hybrid-AF är ett aber men AF-en via spegeln är tydligen ändå snabb och säker med dessa.

Lightroom har nu fullt stöd för rawfilerna i A99II!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.