Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer en LA-EA5, vilket Brian Smith har "beställt", med hybrid-AF a la A99II och när vore bättre än i samband med lanseringen av A9, då ser jag ingen anledning att behålla A-mount.
 
En sak som jag undrat, men inte hittat något svar på än, är hur det står till med precisionen på de däringa "Hybrid Cross Points" som Sony knåpat ihop genom att blanda vertikala fokuspunkter på sensorn med horisontella i AF-modulen.
Har kameran någon funktion liknande Nikons AF Auto Fine Tune som kom med D5 och D500 för att se till att sensorn och AF-modulen sätter fokus på samma avstånd?

Någon som sett eller hört något om detta?

Är det någon som vet varför man har både lösningen med den gamla dedikerade AF-sensorn och den "nyare" lösningen med hybrid-AF med stöd av fokuspunkter på huvudsensorn? Det verkar ju väldigt komplext med tanke på att det redan nu är komplext med enbart den senare lösningen.
 
Jag har också funderat på detta och förutsättningarna för mikrojustering a la Nikon finns ju där, vilket också borde gälla EA4-adaptern som jag hoppas skall uppdateras snart. Väldigt få hands-on-rapporter ännu men snart... :)
-
Hittills har det ju varit så att både EA2- och EA4-adaptrarna även ger möjlighet till mikrojustering om de sätts på en kamera som exv. inte har det. Om man exv. sätter en sån på en NEX 7 som bara har kontrastfokus så får även den mikrojusteringsmöjligheter som ju behövs för fasdetekt-AF men inte för kontrast-AF.

Hybrid-AF behöver ju heller inte det eftersom ju slutfasen i fokuseringen svänger in med kontrast-AF.

Jämför man med tidigare DSLR-modeller från Sony så är precisionen betydligt bättre med den nya hybrid-AF -modellen. I en del fall har ju fasdetekt-AF tyvärr ofta varit "fort men fel". De senaste husen jag haft med fokuspunkterna på huvudsensorn har jag inte upplevt några som helst fokusproblem med några AF-objektiv. Så var det långtifrån tidigare tyvärr då man inte sällan hade problem med några objektiv. Det är fantastiskt bra nu. Så om Sony inte gått vilse mellan den traditionella fasta spegellösningen och hybrid-AF i A99 II så är det säkert toppen den med och kanske finns det vinster med att kombinera de två teknikerna men än har jag inte hört någon förklara fördelarna.
 
Är det någon som vet varför man har både lösningen med den gamla dedikerade AF-sensorn och den "nyare" lösningen med hybrid-AF med stöd av fokuspunkter på huvudsensorn? Det verkar ju väldigt komplext med tanke på att det redan nu är komplext med enbart den senare lösningen.

Kombinationen ger 79 korslagda AF-punkter (399 vertikala på sensorn med 79 horisontella via spegeln till AF-sensorn). Tror inte heller sensorns små AF-punkter räcker till för längre telen.
 
-
Hittills har det ju varit så att både EA2- och EA4-adaptrarna även ger möjlighet till mikrojustering om de sätts på en kamera som exv. inte har det. Om man exv. sätter en sån på en NEX 7 som bara har kontrastfokus så får även den mikrojusteringsmöjligheter som ju behövs för fasdetekt-AF men inte för kontrast-AF.

Jo men Nikon D5 och D500 har detta automatiserat genom ett program (i kameran) som jämför AF-sensorns fokus med huvudsensorns d:eek: i Live View.
 
Trevligt att man nu kan mikrojustera zoomars autofokus för både vidvinkel och tele. Dessutom både för mitten i bilden plus de fyra hörnen. Nu är det bara för olika avstånd kvar. Fast det hade varit trevligare med ett automatiskt program.

Är det nån här som har provat Nikons variant och sett att den fungerar bra? Har Sony helt enkelt låtit bli automatik eftersom det kan gå fel då?
 
Provat A99 II

Jag återkomer lite tidigare än jag tänkte från början.
Jag hade ju nöjet att inte missa visningen av nya A99 II, när den var tillfälligt utlånad till Svenska Sony, och visades på Scandinavia Photo i början av månaden.
Jag är innehavare av både A77 II och A99, och går gärna ut med kameran för att fota fåglar. Jag är ofta tillsammans med en god vän som kör med Nikonutrustning (D750). Flertalet av våra bilder är jämförbara i kvalitet, men när det kommer till att sätta skärpan på flygande fågel så har han fler keepers än jag.
Vid visningen inne på ScPh på Norr Mälarstrand, så hade jag glädjen av att det inte var så många som trängdes vid visningsbordet, så jag fick hänga på mitt tele Tamron 150-600, och låna med kameran ut på gatan, dock utan tillstånd att sätta in eget minneskort.
Helt klart är att jag blev väääldigt imponerad av hur snabbt den satte fokus, och sedan bibehöll fokuset. Nu var det ju inte så gott om fåglar, men väl cyklister, mopedister och bilar.
Fick även testa hur den satte skärpan i svagare ljus. Man släckte ner belysningen i kontoret, även det funkade som tänkt.
Frågan om hur det nya autofokuset fungerar, så kan jag inte påstå att jag vet, men om man kollar Gary Friedmans analys av hur A77 II:s autofokus fungerar i nuläget så ser man att vissa punkter dedikerade för vertikala linjer och andra för horisontala linjer, och endast mittenpunkten är avsedd att kunna läsa såväl horisontellt som vertikalt.
Jag tyckte mig uppfatta vid en av presentationerna från Kölnmässan att det nya är att den fristående sensorn skall ta de horisontella linjerna och fotosensorns avkänning skall ta de vertikala linjerna, och härigenom åstadkomma en både säker och snabb utläsning av korrekt avstånd.
Hur som helst jag blev mycket imponerad kameran och ser fram mot att den dyker upp i butiken.
En funktion jag ser fram mot är att man kommer att kunna köra kameran i kroppat C-modusläge, och då kunna utnyttja kamerans enorma snabbhet och buffert, och då få full nytta av det långa teleobjektivet. Här får man då bilder tagna med 18 MP, vilket borde räcka mer än väl för mina enkla behov.
Videon av den kinesiska fotografen som också fått låna kameran visar ju tydligt hur snabbt kameran hugger tag och hänger fast. Precis samma intryck som jag fick på Norr Mälarstrand.
En funktion jag ser fram mot är ögonfokus när man kör i C-läget. Fungerar ju omständligt idag i S-läget på stillastående modell, med A77:an, men verkligen inte på mina vilda 6-åriga barnbarn.
Hur som helst, jag är nyfiken på att den dyker upp, och då ber jag att få återkomma med mer utförlig rapportering.
//Bertil
 
Hur pass mycket Ögonfokus AF-C klarar av att hålla kvar och följa motivets rörelser har jag inte riktigt fått klart för mig i någon test, jag kan nog inte tro att motivet kan hoppa om kring för toksnabbt liksom, det vore väl en sensation i så fall, Freidman surra om att han fota barn med Face detection, men hur kvickt rörde sig dom barnen. Det är bra tycker jag om ögonfokus klarar av lugnt tempo.
 
Om man får tro "rävarna" på DPR lär det bara Sonys åttapoliga objektiv som ger ögon-AF. Minoltorna med fem poler kommer enligt dessa endast ge AF via spegeln, alltså inte hybrid.
 
Sony har publicerat kompatibilitetsinfo för a99ii och objektiv från Sony och (Konica) Minolta.
http://support.d-imaging.sony.co.jp/www/cscs/lens_body/index.php?mdl=ILCA-99M2&area=gb&lang=en
Klicka på ett objektiv så poppar det upp en ruta där eventuella begränsningar listas.

På Dyxum finns en tråd
http://www.dyxum.com/DFORUM/a99ii-lens-compatibility-list_topic122033_page1.html
där en del märkligheter i listan diskuteras. T ex varför det är olika stöd för en del sony-objektiv jämfört med det minołta-objektiv som det bygger på, trots att objektiven rapporterar samma id-nummer till kameran.
 
Från A77-A99mk2

Nu känner jag att min gamla A77 har hamnat lite efter och känner att Sony a99 mk2 är det givna valet men hur är det med mina gamla objektiv som är för aps-c hur fungerar dom på FF sensor ?
 
Jo då jag har ett 70-300 G lins och ett fast 50 1/4 så jag får väl börja med dessa.
Vet inte om det stämmer men finns det möjligen någon inställning i menyn som ställer ner sensorn för att även fungera för aps-c objectiv

Stämmer. Nu vet jag inte men croppa i datorn eller i kameran kanske är sk-t samma?
 
I o f s men om man ändå skall beskära bilden varför då lägga ut över 30.000kr på en A99 II ist för att köra en cropkamera? Dessutom blir bara ca 20mp kvar om A99 II croppas till APS-C.

Nu var detta ett svar på om APS-C-objektiv kan användas i en FF-kamera och inget annat. Håller med, finns ingen att nedgradera kameran på det sättet men om man i övergångsfas inte har något annat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.