Provat A99 II
Jag återkomer lite tidigare än jag tänkte från början.
Jag hade ju nöjet att inte missa visningen av nya A99 II, när den var tillfälligt utlånad till Svenska Sony, och visades på Scandinavia Photo i början av månaden.
Jag är innehavare av både A77 II och A99, och går gärna ut med kameran för att fota fåglar. Jag är ofta tillsammans med en god vän som kör med Nikonutrustning (D750). Flertalet av våra bilder är jämförbara i kvalitet, men när det kommer till att sätta skärpan på flygande fågel så har han fler keepers än jag.
Vid visningen inne på ScPh på Norr Mälarstrand, så hade jag glädjen av att det inte var så många som trängdes vid visningsbordet, så jag fick hänga på mitt tele Tamron 150-600, och låna med kameran ut på gatan, dock utan tillstånd att sätta in eget minneskort.
Helt klart är att jag blev väääldigt imponerad av hur snabbt den satte fokus, och sedan bibehöll fokuset. Nu var det ju inte så gott om fåglar, men väl cyklister, mopedister och bilar.
Fick även testa hur den satte skärpan i svagare ljus. Man släckte ner belysningen i kontoret, även det funkade som tänkt.
Frågan om hur det nya autofokuset fungerar, så kan jag inte påstå att jag vet, men om man kollar Gary Friedmans analys av hur A77 II:s autofokus fungerar i nuläget så ser man att vissa punkter dedikerade för vertikala linjer och andra för horisontala linjer, och endast mittenpunkten är avsedd att kunna läsa såväl horisontellt som vertikalt.
Jag tyckte mig uppfatta vid en av presentationerna från Kölnmässan att det nya är att den fristående sensorn skall ta de horisontella linjerna och fotosensorns avkänning skall ta de vertikala linjerna, och härigenom åstadkomma en både säker och snabb utläsning av korrekt avstånd.
Hur som helst jag blev mycket imponerad kameran och ser fram mot att den dyker upp i butiken.
En funktion jag ser fram mot är att man kommer att kunna köra kameran i kroppat C-modusläge, och då kunna utnyttja kamerans enorma snabbhet och buffert, och då få full nytta av det långa teleobjektivet. Här får man då bilder tagna med 18 MP, vilket borde räcka mer än väl för mina enkla behov.
Videon av den kinesiska fotografen som också fått låna kameran visar ju tydligt hur snabbt kameran hugger tag och hänger fast. Precis samma intryck som jag fick på Norr Mälarstrand.
En funktion jag ser fram mot är ögonfokus när man kör i C-läget. Fungerar ju omständligt idag i S-läget på stillastående modell, med A77:an, men verkligen inte på mina vilda 6-åriga barnbarn.
Hur som helst, jag är nyfiken på att den dyker upp, och då ber jag att få återkomma med mer utförlig rapportering.
//Bertil