Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
SONY a99 II är här nu

Ja, där kom den, inte var det självklart heller.

Fotosidan nyhet:
http://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/42-megapixel-i-sony-a99-ii.htm
Fotosidan provar:
http://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/fotosidan-provar-sony-a99-ii.htm
sony.com:
http://www.sony.com/electronics/int...01B01B01-EN_GL-2016-08-M02-M01B0-TOUT01-M01B0
sony.se:
http://www.sony.se/electronics/kame.../ilca-99m2?cpint=EURO_LATESTNEWS_ILCA99M2_PDP

Var tror ni?

Kommer gamla A skrivdrivna objektiv att snabbas upp och med en mycket förbättrad AF-säkerhet?

Den som vill skriva en novell om att hen själv har vart utomlands med en kamera, en anekdot om att det var på 30-talet eller alla krav på över en A5 utskriven bild räknas inte, ni kan väl kommentera i en annan tråd eller varför inte skapa en egen tråd om ditt semesterminne.

Klokt att ge denna kamera en ny egen tråd med bra länkar i trådhuvudet. Det är den värd!
Skall bli jättespännande att få läsa testerna med de gamla skruvobjektiven. Vågar man hoppas på att Sonyingenjörerna fått till det?

När jag hastigt läste 12bps första gången med A99II, så tänkte jag Aha dom har valt 24mp för att få till en action kamera, förmodligen lite flimmer med EVF vid 12bps, men det skulle jag överleva för det går så himla fort om man vill använda sådan hög bps vid något tillfälle.

Intressant att se om dom eller hur dom lyckats förbättra ljus förlusten, en fin kamera med en bra sensor. Spännande att se hur den är vid kommande tester och vad DX0 mäter fram.

Det som gör mig spontant lite avvaktande, är att Sony själva inte visar på bildexempel där objektet går fort framåt eller bakåt, det är fortfarande bilder från sporter där det går fort, men mest i sidled hitintills, att den är snabb tvivlar jag inte på, men håller det samma eller nästan samma som andra tillverkare i den prisklassen?

Blixtsystemet? Fungerar det riktigt bra från start eller åtminstone från FW 1.0X. Där avvaktar jag och är nyfiken från praktiserande användares åsikter framöver.

Den korta batteritiden får man ta med i beräkningarna också,
"BATTERITID (STILLBILDER) Ca 390 bilder (sökare)/ca 490 bilder (LCD-skärm) (CIPA-standard)"
Här blir det batterigreppet som standard för många.

/Michael

Senast ändrad:
Funderar på om inte kan bli riktigt bra med a99 II (FF) och AF 24/1.4, ISO 12 800, IBIS 5 axlad 4.5 steg, AF fungerande ner till -4 EV, ögon-AF, detta med 14 bitars RAW till framkallningen, för oss som lever med de svenska mörka kvällarna?

Ser på pappret riktigt lovande i alla fall :)

Lite synd att stänga den gamla tråden med Bertils intressanta test i butiken.
Sen är det dags att hypa den här kameran lite :):

Sony a99 II has all the tech of a7RII with additional improvements to the AF system and 12 FPS high speed capture that at 42.4mp blows away anything Canikon offers at any price.

--
Brian Smith
Sony Artisan of Imagery
Brian Smith Pictures

Sony a99 II has all the tech of a7RII with additional improvements to the AF system and 12 FPS high speed capture that at 42.4mp blows away anything Canikon offers at any price.

Det missade jag, jag ska traggla igen den tråden senare och se om jag hittar det.

Vi får försöka undvika "namedropping" i det längsta tycker jag. T.ex X varumärke är bättre än Y varumärke, medans t.ex a99II är sämre/bättre b/s än X, men det är också oundviklig att ha någon referens emellanåt. Så nu säger jag som jag säger åt knattefotbollslagets föräldrar, vi hejar på alla som gör mål :)

B&H skriver att deras leveranser börjar 30 november, preorders pris $3,198.00:
https://www.bhphotovideo.com/c/sear...etNs=p_NEWEST_SORT|1&N=4288586280&srtclk=sort

Michael - Största Knatten-

Jag har försökt läsa mig till om A99ii har helt tyst slutare och det verkar som om den inte har denna funktion som ju finns flera av E-modellerna. Är det någon teknisk begränsning som gör detta eller ett val från Sony? Jag ser en sådan otrolig fördel med detta, saknar det ofta min A7. (Min nästa kamera skall givetvis ha denna funktion)

Det missade jag, jag ska traggla igen den tråden senare och se om jag hittar det.

Vi får försöka undvika "namedropping" i det längsta tycker jag. T.ex X varumärke är bättre än Y varumärke, medans t.ex a99II är sämre/bättre b/s än X, men det är också oundviklig att ha någon referens emellanåt. Så nu säger jag som jag säger åt knattefotbollslagets föräldrar, vi hejar på alla som gör mål :)

B&H skriver att deras leveranser börjar 30 november, preorders pris $3,198.00:
https://www.bhphotovideo.com/c/sear...etNs=p_NEWEST_SORT|1&N=4288586280&srtclk=sort

Michael - Största Knatten-

Bra vad du skrev, vi MÅSTE hålla borta allt sånt här att nu skall märke Y passa sig och X har inte det A99II har osv. Skitbra att du tänkte på det. referens är oundviklig och är ofta nödvändigt, självklart kan man önska att A99II får samma effektiva blixtsystem som dom bästa, Jag vill att vi i Sonytrådar berömmer andra märken mera för det fins ingen dålig kamera i dag. Sony är inte så innovativa som vi så gärna vill tro, Ta gamla 7D som kom 2009 den rasslade 135 Jpeg redan då, 18mp och APS-C, fasen det är snart 8 år sen det. Inget roligt när Brian och andra fjantar sig, vi hänvisar inte till sådana eller tycker jag.

Om jag personligen måste ta lån för att köpa en dyr kamera, så blir jag också mera kräsen och petig och skulle bli vansinnig om dom släpper en helt ny ett år efter den första med totala förändringar.

Om det nu råkar vara så att A99II tuggar undan betydligt mer data per tidsenhet än
dyrare kameror av andra märken, skall det tassas på tå kring detta faktum? Jag tycker det är smått sensationellt.

Om det nu råkar vara så att A99II tuggar undan betydligt mer data per tidsenhet än
dyrare kameror av andra märken, skall det tassas på tå kring detta faktum? Jag tycker det är smått sensationellt.

Nej nej, det vill antagligen de flesta veta hur det ligger till och skrivet om det, det jag önskar att man skriver om det visar sig att det förhåller sig på det viset. Är det en sensation så skriver vi det och visar vilka modeller som inte hänger med.

För att vara övertydlig :) Om ingen annan skyfflar data till minneskortet och bästa av alla på marknaden under 80' kr, behöver inte någon gå in skriva att A99II åket åttor runt Canikon X-2T åtta dagar i veckan hela nästa år och företagen Canikon kommer vara konkursdrabbat inom tre månader, samt någon börjar då sedan redovisar ekonomiska företagsfakta i försvar och länkar till någon "White papper" om vad som är omöjligt och sedan visar sig att A99 II har en svaghet, 8 i topp när det kommet till skyffla data över Wifi....allt detta i en enskild produkttråd. Det är väl där något mäsrkeskrigen kommet till.
Absolut nte tassa, men det denna tråd önskar jag handla om A99II i sig och vs a900 vs a7rII vs 5D MkIV vs X1d vs D810 etc etc inte företagen i sig.

Slut på övertydligheten och min försa och sista roman. :)

Tycker jag inte.

Tycker det är högst relevant att poängtera det som är bättre, och även i jämörelse med andra kameror som inte är riktigt lika bra på det.

Det vore ju väldigt märkliga trådar om man inte kan jämföra fördelar (och nackdelar) med andra kameramodeller.

En sak som jag undrat, men inte hittat något svar på än, är hur det står till med precisionen på de däringa "Hybrid Cross Points" som Sony knåpat ihop genom att blanda vertikala fokuspunkter på sensorn med horisontella i AF-modulen.
Har kameran någon funktion liknande Nikons AF Auto Fine Tune som kom med D5 och D500 för att se till att sensorn och AF-modulen sätter fokus på samma avstånd?

Någon som sett eller hört något om detta?

En sak som jag undrat, men inte hittat något svar på än, är hur det står till med precisionen på de däringa "Hybrid Cross Points" som Sony knåpat ihop genom att blanda vertikala fokuspunkter på sensorn med horisontella i AF-modulen.
Har kameran någon funktion liknande Nikons AF Auto Fine Tune som kom med D5 och D500 för att se till att sensorn och AF-modulen sätter fokus på samma avstånd?

Någon som sett eller hört något om detta?

Jag har också funderat på detta och förutsättningarna för mikrojustering a la Nikon finns ju där, vilket också borde gälla EA4-adaptern som jag hoppas skall uppdateras snart. Väldigt få hands-on-rapporter ännu men snart... :)

Nej inte meningen att Sonyägare skall behöva tassa på tå. fast vi har rent historiskt ständigt råkat illa ut för att vara för självegna i vår syn över kameror. Var så träffande när en Nikon ägare tyckte att en finess var bättre hos A7RII ( tror det var den ) än sin egen Nikon, att han/hon skyndsamt förklarade, " jag är ingen fanboy av Sonykameror " jag kör själv med Nikon. Så nog hade han/hon reagerat på något sätt och upptäckt faran med att bli för vidlyftig med beröm vad gäller Sonykameror.

Jag har försökt läsa mig till om A99ii har helt tyst slutare och det verkar som om den inte har denna funktion som ju finns flera av E-modellerna. Är det någon teknisk begränsning som gör detta eller ett val från Sony? Jag ser en sådan otrolig fördel med detta, saknar det ofta min A7. (Min nästa kamera skall givetvis ha denna funktion)

Borde inte vara någon teknisk begränsning eftersom sensorn är densamma som A7RII:s. Konstigt att inte finessen kom med då Sony bl a vänder sig till naturfotografen med denna kamera och "silent mode" är ju då väldigt användbart. Kanske är en firm ware-grej men betvikar't

--
Brian Smith
Sony Artisan of Imagery
Brian Smith Pictures

Ja, det var nog många som inte hann läsa Bertils inlägg då tråden stängdes strax därefter.

Tyvärr "försvinner" trådar ifrån den övergripande forumsidan (som jag misstänker att de flesta använder) när de låses/stängs. Undrade själv var den tog vägen först (fick använda sökfunktion eller gå via Sonygruppen för att lyckas hitta den igen och förstå vad som hänt).

Här är iaf sista sidan för de som missade Bertils inlägg på slutet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167283&page=4

Den som vill skriva en novell om att hen själv har vart utomlands med en kamera, en anekdot om att det var på 30-talet eller alla krav på över en A5 utskriven bild räknas inte, ni kan väl kommentera i en annan tråd eller varför inte skapa en egen tråd om ditt semesterminne.

LOL! 😄

Jag kan ju iofs någonstans uppskatta både lite anekdoter, och även kameranvändning i en historisk kontext och sammanhang. Det kan ge lite perspektiv på tillvaron och den tekniska utvecklingen som skett.

De spånerier i den förra A99II-tråden som var lite OT för själva kameran har istället fortsatt i denna tråden (där jag håller med dig att de klart bättre hör hemma): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166137&page=16

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar