Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77ii eller A99ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Steneljungs

Ny medlem
Hej!
Jag kan inte bestämma mig, så ber om lite råd och inputs.

Jag har efter några års upphåll kommit igång och fotograferar rätt mycket igen. Lite blandade objekt. Men förra året blev det 7 bröllop. Utöver det så blir det ganska mycket natur samt motorsport. Har idag två hus varav ett äldre, så tänkte uppdatera med ytterligare ett hus. Då väljer jag mellan en A77ii och ett A99ii. Det är ju en ganska rejäl prisskillnad. Så frågan är, kommer jag ha stor nytta av en A99ii eller är det lika bra att hålla sig till A77ii?

Idag består utrustningen av:
A77ii samt ett äldre A700 som backup, båda med grepp
Sony Zeiss 24-70mm 2,8
Sony 70-200mm 2,8
Tamron 150-500mm
Tamron 90mm 2,8
Minolta 50mm
samt några blixtar mm

Sen funderar man ju på om det kommer dyka upp en 99iii i framtiden eller vad som händer....

Tacksam för alla tips o tankar.

Med vänlig hälsning, Per

Som det ser ut så är ju alla dina objektiv anpassade till FF så då är ju A99II som klippt o skuren med tanke på att du fotar så många bröllop. A99II ger ju kortare skärpedjup och mindre brus, precis de egenskaper som du behöver till bröllop. Och så får du ju lite vidare vinkel med den. Dessutom så är ju A99II en snabb kamera även fast det är en FF. Även nyare teknologi än A77II. Jag ser inget att tveka inför förutom att A99II är dyrare.
A99III lär du få vänta minst tre fyra år på.

Jag håller med föregående. Gå för A99II om du kan finansiera den. Du har ju objektiven som behövs.
Jag har haft båda två och 99:an är betydligt rappare och träffsäkrare än 77:an. Dessutom får du fantastiskt fina filer ur den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar