** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A700

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Hej! Någon som vet nypriset på en Sony A700 med Sony 16-105 mm obj. och batterigrepp när den lanserades?

Kjellsn

Re:

Jag gav 17000:- för mitt paket i slutet på 2007

Tack för det! Var lite nyfiken på vad det kostade! Köpte mitt paket för 8000:- nu i mellandagarna
Det var bara 525 exponeringar gjorda på lite över 2 år så det kan man kalla nästan som nytt!

Ha en trevlig helg! H/ Kjell

Grattis till en kanon kamra :) och ett bra objektiv. (objektivet kostar 6-7000 )

Om du inte ska sitte inne och ha näsan tryckt mot skärmen ;)

Tack för det! Var lite nyfiken på vad det kostade! Köpte mitt paket för 8000:- nu i mellandagarna
Det var bara 525 exponeringar gjorda på lite över 2 år så det kan man kalla nästan som nytt!

Ha en trevlig helg! H/ Kjell

"Nu i mellandagarna"? I mitten av mars, eller vad? :)

På MediaMarkt i Forum Nacka finns ett demo-ex av A700 med 16-105 för 7990, men som visat sig prutbart till 7500 kr. Det står högt upp och verkar inte ha känts och klämts på alls. kameran säljs som splitter ny med fabriksgaranti från inköpsdagen.

Jag var på vippen att handla det för att få tag i objektivet billigt om jag sålde kameran, men jag avstod till slut ändå.

Så, det är ett tips om det är någon som vill köpa en A700 till ett bra pris.

/Mats

Re

På MediaMarkt i Forum Nacka finns ett demo-ex av A700 med 16-105 för 7990, men som visat sig prutbart till 7500 kr. Det står högt upp och verkar inte ha känts och klämts på alls. kameran säljs som splitter ny med fabriksgaranti från inköpsdagen.

Jag var på vippen att handla det för att få tag i objektivet billigt om jag sålde kameran, men jag avstod till slut ändå.

/Mats

Hej! Jag har åxå varit och sneglat på den! Men jag slog till på den jag har istället. Har aldrig haft en bättre kamera! Tänker inte byta på länge!

Re igen!

/Mats

Nej jag menade mellandagarna i julas! H/ Kjell

Re

Grattis till en kanon kamra :) och ett bra objektiv. (objektivet kostar 6-7000 )

Om du inte ska sitte inne och ha näsan tryckt mot skärmen ;)

Hej! Är inte nån vinterälskare precis så det har varit lite dåligt plåtat! Men när snön börjar försvinna så ska jag ut och testa ordentligt! Ha det........ Kjell

Hoppas att det går bra att låna den här tråden lite! Min frågeställning kanske är relevant för tråden också. Det hoppas jag iallafall.

Min fråga är huruvida man tjänar något på att köpa en A700 i dagsläget? Jag har just nu en A550 och känner att det enda jag skulle vinna på är byggkvalitet och allt man förlorar i funktionsväg gör att en A700 inte känns speciellt relevant. Finns det något mer än greppet och byggkvalitéen som motiverar en A700 över en A550?

(Står lite och velar över om jag ska slå till på en A700, en A850 eller nöja mig med min A550...)

Hoppas att det går bra att låna den här tråden lite! Min frågeställning kanske är relevant för tråden också. Det hoppas jag iallafall.

Min fråga är huruvida man tjänar något på att köpa en A700 i dagsläget? Jag har just nu en A550 och känner att det enda jag skulle vinna på är byggkvalitet och allt man förlorar i funktionsväg gör att en A700 inte känns speciellt relevant. Finns det något mer än greppet och byggkvalitéen som motiverar en A700 över en A550?

(Står lite och velar över om jag ska slå till på en A700, en A850 eller nöja mig med min A550...)

Jag har en A700 jag väntar på att den nya A700 kommer eller en ny FF. Jag skulle inte byta om det inte är någonspecifik finess du behöver. Typ snabbare blixtsynk, 1/8000 del grepp etc. Kolla på http://www.dyxum.com/gear/camera/index.asp
Annars presterar den kamaran du har bättre på iso etc etc. Sedan har du ju LV det saknar A700 men den har en kanon sökare.
Min plan blir nog en beg A850/A900 när de nya kommer. Känner inte att ekonomin klarar en ny kanske....
Så jag får fortsätta att undvika ha näsan för nära skärmen :) och bara skriva ut bilder...

Så jag hade i ditt ställe behåll vad du har och väntat, så sjunker nog A850/A900...

Nej, byt inte! A55 är en mycket bättre kamera än A700 på alla sätt när det gäller bildresultatet. Att göra det vore nog ett nerköp.

Visst är byggkvaliten känslan "maffigare" i A700 och det är ju väldigt olika från person till person hur tungt det väger, för mig personligen ligger det ganska långt ner på priolistan jämfört med funktioner som t.ex. LV, ISO-prestandan, snabbheten och kvaliten på bilderna.

Den viktiga finessen på A700 so mockså finns på A850, men inte på A5xx är möjligheten att spara minnen med egna inställingar. Det är en funktion som jag har på min A850, men saknar oerhört på min A580.

A850 däremot är en helt fantastisk kamera som man inte kan låta bli att känna mycket för. Dels är den ännu mer gedigen än A700 och absolut solid och dels är bildkvaliten helt fantastisk. Den är "svårare" att få till det med än A550, jag hade en A550 när jag skaffade min A850 och blev inte alls nöjd i början av vad jag fick ut. Berodde mycket på sättet som jag plåtade på, A550 kan man skjuta med lite hur som jhelst och det blir bra, men A850 tolererar inte slarv på samma sätt, men det gör dig till en bättre fotograf i slutändan och när man kommit in i det så sitter det. Bildkvaliten är fantastisk och A850 har faktiskt inte lika höga krav på objektiven, det blir kanon utan att man behöver svindyra objektiv. Det är ett litet steg tillbaka i finesser att gå från A550 till A850, men A850 ÄR en betydligt bättre kamera. om du tar mycket "snapshots" så får du sannolikt fler keepers med A550, men med lite ansträngning så sitter de där med A850 också. Jag förbluffas gång på gång över hur bra resultatet är. Jag har en A580 också och den kombon är suverän, fast mycket prylar blir det.

Däremot är den inte heltäckande och snabbheten och ljusstyrkan i de mer moderna APS-C kamerorna är ju också bra, så att om du har möjlighet att behålla bägge så är det inte så dumt. A850 kostar dag 15000 hos Rajala, begagnad runt 11000. Det lär dröja mer än ett år gissar jag innan någon efterföljare till A850 och A900 kommer, så om du har möjlighet att "ligga ute" med pengarna är det en hygglig investering ändå utan alltför mycket tapp, säg 6000 kr på ett år gissningsvis, men den kommer att vara till stor glädje långt efter det med. En FF har längre livslängd än APS-C.

Rykten går att A850 kommer att dras in och istället kommer A900 att lyftas fram med ett lägre pris. Om du vill ha en FF, så är det ingen idé att vänta tills nästa modell kommer, det lär dröja och troligtvis blir den ganska kostsam vid introduktionen, men det är bara spekulation, kan mycket väl vara helt fel.

Till sist angående katastrofen i Japan. Det är verkligen hemskt och framförallt för att det kostat människoliv, men det är också en ekonomisk katastrof för landet och även för en del företag. De som drabbats hårdast är visst Toyota, Honda och just Sony. Sony har vad jag förstod förlorat en hel fabrik, men vet inte vilket segment den sysslade med, men lansering av nya modeller kommer definitivt inte att påskyndas av detta, snarare tvärtom.

/Mats

Det ska tydligen röra sig om en fabrik för Blu-Ray, och vad jag hört har ingen fabrik som producerar kamera-delar drabbats av katastrofen.

Re:

Jag har en A700 jag väntar på att den nya A700 kommer eller en ny FF. Jag skulle inte byta om det inte är någonspecifik finess du behöver. Typ snabbare blixtsynk, 1/8000 del grepp etc. Kolla på http://www.dyxum.com/gear/camera/index.asp
Annars presterar den kamaran du har bättre på iso etc etc. Sedan har du ju LV det saknar A700 men den har en kanon sökare.
Min plan blir nog en beg A850/A900 när de nya kommer. Känner inte att ekonomin klarar en ny kanske....
Så jag får fortsätta att undvika ha näsan för nära skärmen :) och bara skriva ut bilder...

Så jag hade i ditt ställe behåll vad du har och väntat, så sjunker nog A850/A900...

Jag är jättenöjd med min A700. Men en FF kamera är alltid intressant. Väntar nog jag med tills jag hittar en begagnad Sony A850. Finns ett demoex på Elgiganten i Sickla för 13995:- Har varit där och sneglat på den några gånger! H/ Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar