Jag fotar enbart i okomprimerad raw. Men kollar man på
https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A7 VS
https://www.dxomark.com/Cameras/Sony/A7R-II så har a7 högre på Landscape (dynamic range) med 14,2 vs 13,9. Hur mycket eller lite det är vet jag dock inte?
Jag har kollat A7, A7r II och A7r III parallellt hos DxO och det är väldigt marginella skillnader trots allt. Jag tror inte ett köp av en A7r III nödvändigt skulle upplevas som ett jättelyft. Jag har själv använt A7r, A7 II och A7 III och min sons A7 II och även om det är marginella skillnader mellan A7 II och A7 III och A7r och A7r II när det gäller sensoregenskaper så är det inte det jag haft några som helst avgörande problem med. De praktiska skillnaderna i egenskaper är mycket mycket marginella.
Att gå tillbaka till en A7 idag skulle i alla fall inte jag göra. Det har hänt så mycket med AF, nya batterier m.m. som gör att många nog inte skulle se det som det vettigaste valet.
Jag bytte ut A7 mot A7 III i DxO-jämförelsen och då ser du att A7 III och A7r III som är i samma generation ligger nästan identiskt i DR och mätbart bättre än A7. Rent praktiskt så är egenskapsskillnaderna negligerbara, utom möjligen lågljusegenskaperna på riktigt höga ISO.
www.dxomark.com
Sedan skriver ju någon i tråden att nästan all skärpa är avhängig objektivens egenskaper men det är ju faktiskt inte alls hela sanningen. Det kan du ju själv kolla genom att simulera något objektiv på exv. en A7 eller A7 III och en 7r III eller A7r IV som ju har än fler pixlar. Att gå från 24MP till 42 eller rentav 60 drygt ger väldigt stora skillnader i uppmätta skärpevärden hos DxO. Skalar man ner till samma utskriftstorlekar med 24 resp 42 eller 60 så har man även där kvalitetsvinster att hämta hem.
Många går möjligen bort sig i 100%-visningsträsket på bildskärm, där det kan vara svårt att avgöra vad som är vad.
Även ett halvdåligt objektiv presterar bättre på en kamera med betydligt fler pixlar. Just för många landskapsfotografer är bättre detalj av stor vikt.
Skillnaderna mellan Sonys tre-fyra olika generationer FF-sensorer är väldigt marginell, för att inte säga akademisk, både när det gäller DR eller brusegenskaper. Jag tror inte alls att ett kamerabyte i sig nödvändigtvis kommer göra användaren till freds - utan bara fattigare
Jag tror mer på att välja en bra RAW-konverterare och förfina efterbehandlingen. Det är ofta av betydligt större vikt för slutresultatet än både val mellan de kameror som här diskuterats eller objektiven, förutsatt att man inte väljer de absolut sämsta objektiven som står till buds i urvalet … men även halvusla objektiv har ju sweet spots rätt använda, så även det är ju en användarfråga.
Ett bra sätt kanske kunde vara att sammanstråla med några andra Sony-fotografer och utbyta erfarenheter och tips.