Annons

Sony A7 II bilstabilisering på Nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hejsan..

Har sålt min D700 och var först insnöad på att köpa en D610 men sen hoppade jag raskt upp till D750. Dock har ju även jag insett att lätt är härligt och har börjat kolla in det spegellösa. Nikon tycker jag inte än har kommit med något intressant i det segmenten men det har ju däremot Sony med sin nya A7 II som har bildstabilisering.

Så vitt jag förstår det så får man bildstabilisering med alla objektiv, även om jag sätter på en adapter och använder mina nikonobjektiv. Säg mitt manuella 500/4P blir alltså stabiliserat med Sonys kamera. Är det någon som har testat någon liknande kombo? Har googlat men inte funnit.

Chansen är väl inte överhängande att jag köper en Sony istället för Nikon men vore roligt att veta ändå. Snarare väntar jag kanske på att Nikon ska släppa en uppdatering på sin vattentäta spegellösa version så kan man ha en sådan som resekamera om man inte vill släpa tungt. Sonys A7 är väl nästan lika stor som en vanlig DSLR.

Mvh / Johannes
 
A7 II är inte särskilt lätt heller. Det är faktiskt större viktskillnad mellan D700 och D750, än mellan A7 II och D750. Sedan är sensorn lika stor, vilket inte direkt har en viktminskande effekt på objektiven, även om frånvaron av spegelhus för en del objektiv ger vissa möjligheter.
 
Det är faktiskt större viktskillnad mellan D700 och D750, än mellan A7 II och D750.

Nej, det stämmer inte!
Och de tre husen spelar enligt mig i tre olika kategorier vad vikt gäller. Jämförelsen är skev.
Från Cyberphotos sida:

D700: 995g (utan batteri!)
D750: 750g
A7 II: 466g

D700 är 245g tyngre än D750
D750 är 284g tyngre än A7 II
 
Ja, CyberPhoto har faktiskt missat på en siffra här. Vikten på A7 II är alltså 566 g, inte 466. Men lättare är den förstås. Och sätter man sedan på Sony/Zeiss objektivet 35/2,8 där man har lyckats göra ett verkligen mycket bra objektiv som bara väger 120 g, trots att det är ett FF-objektiv, så får man ju en oslagbart lätt kombination som ingenting annat kommer i närheten av.

För egen del tycker jag det är en nästan otrolig teknisk prestation att de har lyckats få fram ett FF objektiv med bra IQ som håller denna extremt låga vikt, Är faktiskt mer imponerad av hur mycket "krut" de har lyckats packa in i detta objektiv än att de har lyckats göra ett 55/1,8 objektiv som ligger mycket nära Otus i bildkvalitet, men till nästan bara fjärdelen av pris, vikt och storlek.

Eller något noggrannare, så är Otus 55/1,4-objektivet 3,6 ggr dyrare, 3,7 ggr tyngre och har 3 ggr större volym än Sony/Zeiss 55/1,8. Men det är ju förstås 2/3 EV-steg ljusstarkare. Är detta störande får man väl använda en A7S, som går att köra upp till ISO 400.000 (fast i praktiken knappast för stillbilder, där vill man nog inte gå över ISO 100.000). Eller också häkta på Otus-objektivet på något A7-hus med en Nikon F > Sony E-mount adapterring. :)

Siffrorna ovan är helt slappt baserade på uppgifter hämtade från CyberPhoto...

**********************************

Men jag gissar att du kan vara intresserad av information som inte går att utläsa bara genom att läsa specifikationer.

När det gäller superteleobjektiv så är detta inte de rena spegellösa kamerors bästa gren. Där kommer du att föredra t.ex. D750, ifall du håller dig inom Nikon-systemet.

Därmed inte sagt att supertelen är omöjliga att använda på A7-kameror. Här är en videofilm om någon som använder A7 II för att återuppliva två äldre manuella långbrännviddiga objektiv - Nikkor 500/4P och Canon FD 200/2,8. Man kan säga att A7 är det första system som kan ses som en öppen plattform.
https://www.youtube.com/watch?v=82zZAwKRQEM


Men det är inte bara detta som är intressant. Du kommer säkerligen att finna andra saker som är av ännu större betydelse. Där bra spegellösa kameror briljerar över även de dyraste OVF/DSLR-kamerorna.

Som att du även med objektiv från t.ex. Canon, Nikon eller Leica enkelt och snabbt kan sätta fokus med en exakthet som är långt bättre än vad som är möjligt med deras originalhus. Varje gång. Även i omgivninngsljus som är så dåligt att du inte ser vad det är du har i sökaren på din OVF/DSLR-kamera. På en kamera med ett bra liveview-EVF-system ser du motivet klart och tydligt, även om du inte kan urskilja mycket för blotta ögat. Likaså kan du se skärpa och återgivning med hög skärpa (2,4 Mp) och tydlig färgåtergivning även i solljus, vilket du inte kan med en vanlig skärm.

Makrofoto är ett område där bra spegellösa kameror innebär närmast en revolution. Den annars nästan hopplösa uppgiften att pricka fokus blir plötsligt enkel. Inga spegelvibrationer heller - mikroskakningar är mycket mera förödande vid makrofoto än annars. Man behöver inte, som med OVF-kameror, ha sitt i sammanhanget stora huvud alldeles intill kameran, vilket garanterat skrämmer bort sådant som kan sticka iväg (och skitar ner en när man tvingas lägga sig på marken). Likaså får man bildstabilisering även inom makroområdet, vilket förstås är väldigt välkommet. Nej, objektivstabilisering fungerar INTE inom makroområdet, även om det nu råkar finnas något enstaka makroobjektiv med stabilisering. Men denna fungerar enbart vid fotografering på längre avstånd. Inte för att man använt dålig teknik, utan pga att de fysikalisk-optiska lagarna gör att det inte räcker med att stabilisera runt de båda axlarna i horisontal och vertikalled. Det behövs planförflyttningar i vad man brukar kalla x och y-led för makrostabilisering. Detta nödvändiggör sensorstabilisering. Objektivstabilisering kan inte användas.

En i många sammanhang mycket väsentlig aspekt är att kameror med bra liveview-EVF-system ger ett mycket enklare, snabbare och säkrare arbetsflöde. Du kan ställa in kameran så att du direkt i sökaren eller på skärmen ser hur exponering och vitbalans blir, liksom andra specialeffekter som du har ställt in, redan INNAN du tar bilden. Sedan kan du också välja Auto Review, vilket betyder att du ögonblicket efter att du tagit en bild ser denna i sökaren. Du ser omedelbart ifall någon just säger något och munnen ser ut som en grimas, någon just blinkat och fått "sleepy eyes", någon vridit på sig etc. Du kan omedelbart ta en andra bild, och blir inte heller den bra tar du en tredje. Sedan kan du kanske ta ner kameran och förhoppningsvis visa en lyckad bild där alla ser hyfsade ut, och ingen förstår att du lyckades med detta pga att du tog flera bilder, de har inte uppfattat att du har kunnat hinna med att ta mer än en enda bild. :)

En annan sak som jag märkt är att möjligheten att ha kameran hängande framför bröstet med utvikt skärm gör att folk glömmer kameran efter två sekunder. Man slipper den ansträngda fotominen. Samt att porträttbilder blir mycket bättre ifall kameran har varit något lägre än "offrets" ögonhöjd. Det gav mig förklaringen till att gamla bilder tagna på folk med Hasselbladskameror på något sätt såg bättre ut än många av dagens porträttbilder tagna med fina, högupplösta kameror precis i ögonhöjd.


Även om det säkert inte är aktuellt för din del så bör jag väl ändå för fullsständighetens skull också informera om att allt det jag skrivit ovan även gäller för ett av tjockkamerasystemen - Sonys EVF/SLT-kameror. Förutom möjligheten att slänga på objektiv från en massa andra system förstås, eftersom registeravståndet för A-mount är 44,5 mm, men endast 18 mm för E-mount.

Avslutningsvis, se inte A7R II som en universalkamera som kan ersätta den gamla OVF/DSLR-tekniken i allt. Det kan den inte. Men dessa kameror kommer med ny teknik som ger nya möjligheter, bättre arbetssätt och nya områden som den gamla tekniken är dålig på, eller inte alls kan användas till.

Hoppas att dessa spridda noteringar kan var till någon nytta, även om det som vanligt blev mycket mer långrandigt än jag hade avsett...
.
 
Senast ändrad:
Stort tack för det långa svaret FlyerOne.

Det var verkligen intressant att läsa och att se på filmen hur stabiliseringen fungerade på 500at. Väldigt intressant.

Var och kollade på en A7II idag men fick tyvärr inte testa den med batteri i av någon anledning. Det hade varit roligt. Den verkar helt grym och väldigt skön att hålla i men adaptern som finns till Nikons objektiv har inga elektroniska kontakter så allt blir helmanuellt. Nu kör jag ju mycket helmanuellt ändå men om jag vill köra något automatiskt så går inte det. Tex tiden vid telefotografering. Så förstod jag det i alla fall.. Jag tvekade för mycket och kände att det var mycket pengar för att testa om man gillar det. Valde att avstå och tänker mig att om ett par år kanske den finns begagnad till bra priser så då kan man testa då. Men jag tror helt klart att spegelfritt kommer komma mer och mer och övertyga mig till slut om ett byte.

Jag har då kommit fram till att jag kanske behöver två kameror. Att Sonykameran inte kan ersätta en Nikon Dslr helt fullt ut. Jag kanske behöver en DSLR för en del saker och en spegellös, gärna väldigt vattentålig som jag kan ha vid vandringar, paddling, fiske och annat där jag vill minimera vikt och inte behöva vara lika rädd om den. Hoppas lite på att Nikons vattentäta spegellösa ska uppdateras.

Detta är precis som cyklar. Man vill ha många olika för olika ändamål men det kostar ju så mycket hehe.

Mvh / Johannes
 
Väl bekomme!

Jo, så är det, det finns ingen kamera som är idealet till allt. Tror att det ska finnas adaptrar som förmedlar EXIF-information även från Nikon-objektiv. Har nyligen läst om Nikon F > Sony E-mount adaptrar som ska ge AF även med Nikon-objektiv från åtminstone tre olika tillverkare, så det borde i alla fall vara på gång. Intresset från tredjepartsstillverkare verkar stiga brant, speciellt nu efter att Sony har presenterat sin senaste "diva" - A7R II. :)
 
Makrofoto är ett område där bra spegellösa kameror innebär närmast en revolution. Den annars nästan hopplösa uppgiften att pricka fokus blir plötsligt enkel. Inga spegelvibrationer heller - mikroskakningar är mycket mera förödande vid makrofoto än annars. Man behöver inte, som med OVF-kameror, ha sitt i sammanhanget stora huvud alldeles intill kameran, vilket garanterat skrämmer bort sådant som kan sticka iväg (och skitar ner en när man tvingas lägga sig på marken). Likaså får man bildstabilisering även inom makroområdet, vilket förstås är väldigt välkommet. Nej, objektivstabilisering fungerar INTE inom makroområdet, även om det nu råkar finnas något enstaka makroobjektiv med stabilisering. Men denna fungerar enbart vid fotografering på längre avstånd. Inte för att man använt dålig teknik, utan pga att de fysikalisk-optiska lagarna gör att det inte räcker med att stabilisera runt de båda axlarna i horisontal och vertikalled. Det behövs planförflyttningar i vad man brukar kalla x och y-led för makrostabilisering. Detta nödvändiggör sensorstabilisering. Objektivstabilisering kan inte användas.
.

Det går alldeles utmärkt att fotografera makro med optisk sökare ;)

Och jo, det fungerar med stabiliserade objektiv också för makro, även om det gör mindre nytta ju närmre motivet man kommer. Det finns inte "något enstaka" stabiliserat makroobjektiv - alla stora tillverkare har dylika i sitt sortiment (inklusive Sony E-fattning). Canon 100 mm f/2,8 L IS Macro använder sig av en ny typ av stabilisering som är optimerad för närbildsfotografering (http://www.dpreview.com/articles/4888038087/canonhybridis), och även om den inte ger mer än ungefär ett stegs skillnad vid 1:1 så gör den fortfarande nytta. Sensorstabilisering är måhända bättre för just närbilder, men åtminstone jag använder makroobjektiv till annat än närbilder.
 
Ja, CyberPhoto har faktiskt missat på en siffra här. Vikten på A7 II är alltså 566 g, inte 466. Men lättare är den förstås.

Skillnaden emellan A7II på 566 gram och D750 på 750 gram är 184 gram. Tar man ett komplett paket med två objektiv, lite filter, batterier, minneskort, etc, med sig på en fototur så blir ju skillnaden kanske inte så väldigt tydligt märkbar totalt sätt (om än alls).

Makrofoto är ett område där bra spegellösa kameror innebär närmast en revolution.

...

Man behöver inte, som med OVF-kameror, ha sitt i sammanhanget stora huvud alldeles intill kameran, vilket garanterat skrämmer bort sådant som kan sticka iväg (och skitar ner en när man tvingas lägga sig på marken).

...

En annan sak som jag märkt är att möjligheten att ha kameran hängande framför bröstet med utvikt skärm gör att folk glömmer kameran efter två sekunder. Man slipper den ansträngda fotominen. Samt att porträttbilder blir mycket bättre ifall kameran har varit något lägre än "offrets" ögonhöjd. Det gav mig förklaringen till att gamla bilder tagna på folk med Hasselbladskameror på något sätt såg bättre ut än många av dagens porträttbilder tagna med fina, högupplösta kameror precis i ögonhöjd.

Visst finns det olika för- respektive nackdelar med OVF kontra EVF, men är inte helt med på vad det har med ovan att göra (kan ha missat någon poäng här, så ursäkta mig om så är fallet)?
 
Man kan säga att A7 är det första system som kan ses som en öppen plattform.
I stort sett alla spegelfria system är att betrakta som en öppen plattform i så fall. A7-systemet är dock det enda med småbildsensor än så länge.

Nej, objektivstabilisering fungerar INTE inom makroområdet, även om det nu råkar finnas något enstaka makroobjektiv med stabilisering. Men denna fungerar enbart vid fotografering på längre avstånd. Inte för att man använt dålig teknik, utan pga att de fysikalisk-optiska lagarna gör att det inte räcker med att stabilisera runt de båda axlarna i horisontal och vertikalled. Det behövs planförflyttningar i vad man brukar kalla x och y-led för makrostabilisering. Detta nödvändiggör sensorstabilisering. Objektivstabilisering kan inte användas.
Jag har ett makroobjektiv med bildstabilisering som utöver att stabilisera horisontellt och vertikalt även stabiliserar även "shift-based camera shake". Jag har inte undersökt hur bra den oortodoxa bildstabiliseringen fungerar (jag har ingen aning om hur jag skulle gå tillväga), men objektivet existerar och ligger på en bänk här bredvid.

Annars håller jag med Gunnar. Den som mest använder långa telen gör nog bäst i att behålla sin spegelreflexkamera (eller SLT), men annars tycker jag att det ser mycket lovande ut på A7-fronten. Av förklarliga skäl är det förstås A7RII som ser mest lovande ut. Med A7II får man nog räkna med manuellt fokuserande eller rätt slö AF om man har en AF-adapter.

Men både A7II och A7IIR har sensorskiftbaserad bildstabilisering! Jag tycker att det är kul att de som en gång var först med sensorbaserad bildstabilisering nu har kommit till sans och insett att det är något som även passar i spegelfria systemkameror. :)
 
Visst finns det olika för- respektive nackdelar med OVF kontra EVF, men är inte helt med på vad det har med ovan att göra (kan ha missat någon poäng här, så ursäkta mig om så är fallet)?

Jag tror att Gunnar syftar på att man inte på ett lika uppenbart sätt siktar på foto-offret när man använder en utvikbar skärm som "sökare" (eller en ljusschaktsökare som t.ex. standardsökaren på en Hasselblad) jämfört med en "vanlig" sökare (oavsett om den är optisk eller elektronisk).

Den metoden kan man förstås använda med alla kameror som har Live View med utfällbar skärm, och inte bara med spegelfria kameror.
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto