Annons

Sony A67 vilket vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Minny

Medlem
Har så svårt att leta och läsa mig till info men försöker här , jag söker förslag på vidvinkelobjektiv till min Sony A67 .

Foto actionbilder typ cross och skate, lite annat.

Måste ha några namn så man kan kolla andrahandsmarknaden.

När det gäller att kolla upp objektiv till sonykameror på begagnatmarknaden finns det inget som slår Dyxums objektivdatabas.
Där hittar du bilder och specar på objektiv, länkar samt omdömen och exempelbilder från Dyxums medlemmar.

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Kolla gärna i deras forum under Lens Talk. Där hittar du säkert någon passande tråd om vidvinklar.

Har så svårt att leta och läsa mig till info men försöker här , jag söker förslag på vidvinkelobjektiv till min Sony A67 .

Foto actionbilder typ cross och skate, lite annat.

Måste ha några namn så man kan kolla andrahandsmarknaden.

Jag vet inte vilken kamera du menar, kanske A65? A77? Jag antar du menar A-mount. Både A65 och A77 har 24MPixel sensor.

I alla fall om det är crop-camera så är Sigma 10-20/4-5.6 riktigt skarp ut i hörnen.
Men det finns andra bra alternativ, t.ex. Tokina 11-16/2.8 om du behöver ljusstyrkan. Bägge har skruvdriven autofokus som är riktigt snabb, men högljudd; så den passar inte till filmning.

Jag sålde min KonicaMinolta 11-18/4.5-5.6 för den var inte tillräckligt skarp. Sigman är tilräckligt skarp för mig. Jag har SLT-A35 (16MPixel) och SLT-A77 (24MPixel). Sigman ser skarp ut i 100% på bilder tagna med A77 och nerbländat ett snäpp (1/3 steg). Dessutom känns Sigman mer som kvalitetsobjektiv än KonicaMinoltan. KonicaMinoltan är samma objektiv optiskt sett som Tamron och Sony. Sony brukar ha bättre kvalitetskontroll än Tamron och de sena KonicaMinolta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar