Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6000 Kitlens

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Nyss införskaffat en Sony A6000 med tillhörande kitlens. Men, efter att ha läst runt på nätet, sett diverse tutorials och brassat på med information så är det en sak som jag inte förstår när det kommer till bländaren.

Här exempelvis så får man tips om hur man ska använda bländaren för bäst resultat. För min del som tänkt fotografera en del produktbilder med produkten i fokus, fick upp ögonen för att man behöver komma ner på låga bländartal som f/1,4-f/2,0 för kort skärpedjup - men på min kamera (om jag fattar rätt efter att ha kollat runt i mina inställningar) så är 3,5 lägst?

Är det med andra ord ett annat objektiv som krävs för att kunna ta sådana bilder? Pratar alltså inte om själva zoomen, utan så att objektet får fokus och bakgrunden blir oskarp. Tacksam för hjälp...

Du har rätt

Du har förstått det hela rätt men misströsta inte.
Jag själv har ett liknande objektiv och jag gillar det skarpt. Litet, snabbt och hyfsat bra bilder!

Om du vill att det ska få den effekten att bakgrunden blir oskarp så är det lågt bländartal som gäller men mitt tips är att du ser till så att bakgrunden är så långt ifrån motivet som möjligt.. då får du liknande effekt.
Zoomar du in blir effekten ännu större.

Prova dig fram.

Men det finns inget som säger att du inte kommer få en skarp bild. Risken är snarare att delar av motivet blir oskarpa med för lågt bländartal.

Du har förstått det hela rätt men misströsta inte.
Jag själv har ett liknande objektiv och jag gillar det skarpt. Litet, snabbt och hyfsat bra bilder!

Om du vill att det ska få den effekten att bakgrunden blir oskarp så är det lågt bländartal som gäller men mitt tips är att du ser till så att bakgrunden är så långt ifrån motivet som möjligt.. då får du liknande effekt.
Zoomar du in blir effekten ännu större.

Prova dig fram.

Men det finns inget som säger att du inte kommer få en skarp bild. Risken är snarare att delar av motivet blir oskarpa med för lågt bländartal.

Tack för svar! Förstår att det krävs exempelvis micro-objektiv för att komma riktigt nära och ner i bländartal. Samtidigt märker man tydligt hur mycket man måste testa sig fram bland alla inställningar för att ”träffa rätt”. Däremot tycker jag att när man kommer för nära eller zoomar så har kameran tufft att hitta fokus, men det kanske sitter mer i inställningar än något annat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar