Annons

Sony a55 uppdatering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kuda

Medlem
Hej,
Jag har kollat runt på olika kameror men fastnade till slut för Sonys a55.
Ser fram emot många bra stunder med denna kamera.
Nu undrar jag om nån här har en a33 eller a55 och uppdaterat dem till ver. 2.0??
Hur funkar denna uppdatering och är det nåt man ska göra??

//Freddi
 
Jag citerar från Sonys hemsida om uppdatering Ver. 2.00 från 2011-06-20 för SLT-A55V:

Förbättringar
Det här hjälpprogrammet uppgraderar den inbyggda programvaran SLT-A55 till version 2.00 och ger följande fördelar:

• Funktionen [Picture Effect] har lagts till.
• Möjlighet att tilldela funktioner som används ofta till D-RANGE-knappen för anpassning.
• Ett nytt läge för att stänga av displayparametrar har lagts till.
• Förbättrad hantering av menyn
• Höghastighetssynkronisering via användning av trådlös blixt med lämplig extern blixt.
• Digital nivåmätare vid användning av en extern bildskärm som finns som tillval, t.ex. clip-on LCD-skärmen eller CLM-V55, har lagts till.


Det finns två versioner - en för Windows och en för Macintosh. Du väljer här:
http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A55V/updates

Då kommer du till en sida där du finner alla instruktioner du behöver för att ladda ner uppdateringen. Nedanstående länk går till Windowsversionen:
http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A55V/downloads/FW_A55_V2_WIN

För att ladda ner den 7-sidiga PDF-manualen till denna uppdatering går du nästan längst ner på sidan ovan och klickar på länken:
• Ladda ned bruksanvisningarna för nya funktioner


För att ladda ner FW Ver. 2.00 går du ännu lite längre ner på sidan och klickar i rutan framför texten:
Jag har läst igenom friskrivningsklausulen och godkänner villkoren

Till sist klickar du på den blå knappen "Download" som du hittar efter denna text längst ut till höger på sidan.


Ja, det är alltid lämpligt att uppdatera, men se till att du har ett fulladdat batteri eller en nätadapter när du gör det - blir det strömavbrott KAN det bli strul,så att du i värsta fall får skicka in kameran för service.


PS Nä, jag har ingen A55. Men jag tänker skaffa en A77 när jag blir vid kassa...
:)
.
 
Senast ändrad:
Jag har uppdaterat min A33 till 2.0, tror att det är samma program som A55. Starta det nedladdade programmet och följ instruktionerna om hur och när du ska ansluta kameran med den medföljande USB-kabeln. Det känns ofta lite läskigt att uppdatera firmware i saker men ta det lugnt och följ instruktionerna så löser det sig.
 
Jag har uppdaterat min A33 till 2.0, tror att det är samma program som A55. Starta det nedladdade programmet och följ instruktionerna om hur och när du ska ansluta kameran med den medföljande USB-kabeln. Det känns ofta lite läskigt att uppdatera firmware i saker men ta det lugnt och följ instruktionerna så löser det sig.


Hur funkar det med den nya versionen ??
Är du nöjd med den?? mest nyfiken bara,.
 
Hur funkar det med den nya versionen ??
Är du nöjd med den?? mest nyfiken bara,.
Det är inge stor skillnad egentligen, den blir mer som en A35 efter uppgraderingen, alltså vad gäller menyer, keativa effekter och sånt men somsagt är den märkbara skillnaden liten. Dom har säkert fixat lite buggar och det finns lika säkert några kvar. Jag är nöjd
 
Det var inga problem att uppdatera kameran.
Nu ska man bara lära sig så mycket man kan om den och se om man lyckas ta några bra kort. :)
 
Jag har 2.0 ...det var bara att följa instruktionerna. Min kommer förresten att vara till salu när a77an kommer hem till pappsen...:) Troligen med ett finfint Sigma 17-35/2.8-4 samt kitoptiken. Mint condition på allt.
 
Jag gjorde uppdateringen för någon vecka sedan och tyckker "picture effect" är sjukt kul. Dessutom kan du filma i detta läget! Någon skillnad på buggar eller menyer har jag inte tänkt så mycket på... dock är det smidigt nu när man kan sätt vilken fuktion man vill på d-range knappen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.