Annons

Sony a35, något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Jag fotar just nu med 450D och ett Canon 17-85 IS USM, har tidigare haft ett 70-300 IS USM och även Tamron 17-50 2,8. jag tjänar inte många kronor på mitt fotande, men tycker definitivt det är roligt och har vissa krav på min utrustning, även om min nuvarande utrustning inte är särskilt proffsig.

Anyways, jag är nyfiken på lite filmning och snabb sekvenstagning för t ex sport och så. Någonstans, på något sätt, så fick jag syn på Sony a35, som verkar vara en ganska ok kamera, får jag säga. Jag har inte hållt i den och inte heller testat den, men tester verkar ju vara positiva, även om de jämför med andra instegsmodeller som 1100D med flera.

Därför undrar jag nu... Hur är kameran om man jämför med lite mer avancerade modeller?

Det finns väl en anledning till att den jämförs med andra instegskameror, men filmmöjligheterna verkar vara lite fler, det kreativa verkar ha fått mycket fokus, den har snabbare fps än många andra kameror i liknande prisklass osv.

Jag har testat att fota med Sony ett tag innan, men det är just bara lite och jag är lite rädd för hur det skall funka med till exempel blixtsko då jag har radiosändare till mina blixtar samt att jag är rädd att man får förlita sig på 3:e parts objektiv om man inte skall bli ruinerad på kuppen.

Hur känner ni som använder Sony, är detta nackdelar som märks eller känns av? I så fall hur?

Vad jag är ute efter är väl egentligen 2-3 gluggar i så fall och med tanke på budget så blir det väl inga proffsgluggar, men kanske något i stil med 17-50 2,8 och någon ok telezoom.

När det kommer till telezoomen, vad har jag då att välja mellan, om jag kanske tycker att 70-200 2,8 från Sigma/tamron egentligen är för mycket pengar.

Jag skall tillägga att jag fotar ganska allround och med tanke på att jag inte jobbar med foto, så vill jag kunna ha typ 2 gluggar till som ändå går att fota allt med.

Det blev många frågor och de blev väldigt utspridda, jag ber om ursäkt för detta, men jag hoppas ändå på många svar. :)
 
Jag fotar just nu med 450D och ett Canon 17-85 IS USM, har tidigare haft ett 70-300 IS USM och även Tamron 17-50 2,8. jag tjänar inte många kronor på mitt fotande, men tycker definitivt det är roligt och har vissa krav på min utrustning, även om min nuvarande utrustning inte är särskilt proffsig.

Anyways, jag är nyfiken på lite filmning och snabb sekvenstagning för t ex sport och så. Någonstans, på något sätt, så fick jag syn på Sony a35, som verkar vara en ganska ok kamera, får jag säga. Jag har inte hållt i den och inte heller testat den, men tester verkar ju vara positiva, även om de jämför med andra instegsmodeller som 1100D med flera.

Därför undrar jag nu... Hur är kameran om man jämför med lite mer avancerade modeller?

Det finns väl en anledning till att den jämförs med andra instegskameror, men filmmöjligheterna verkar vara lite fler, det kreativa verkar ha fått mycket fokus, den har snabbare fps än många andra kameror i liknande prisklass osv.

Jag har testat att fota med Sony ett tag innan, men det är just bara lite och jag är lite rädd för hur det skall funka med till exempel blixtsko då jag har radiosändare till mina blixtar samt att jag är rädd att man får förlita sig på 3:e parts objektiv om man inte skall bli ruinerad på kuppen.

Hur känner ni som använder Sony, är detta nackdelar som märks eller känns av? I så fall hur?

Vad jag är ute efter är väl egentligen 2-3 gluggar i så fall och med tanke på budget så blir det väl inga proffsgluggar, men kanske något i stil med 17-50 2,8 och någon ok telezoom.

När det kommer till telezoomen, vad har jag då att välja mellan, om jag kanske tycker att 70-200 2,8 från Sigma/tamron egentligen är för mycket pengar.

Jag skall tillägga att jag fotar ganska allround och med tanke på att jag inte jobbar med foto, så vill jag kunna ha typ 2 gluggar till som ändå går att fota allt med.

Det blev många frågor och de blev väldigt utspridda, jag ber om ursäkt för detta, men jag hoppas ändå på många svar. :)

Det är absolut mycket att ha.

Den har typ världens bästa sensor och ger mycket bra kvalitet och filmmöjligheter med följande AF. Har stabilisering inbygt i huset som alla Sony och har massor av finesser. Filmar mycket bra och klarar AF vid filmning.

Det är dock en väldigt liten kamera, pytteliten rentav och vissa älskar det medan aandra inte. Jag föredrar npg en större kamera, men det är personligt.

Den håller på att utgå nu. Tillhör första generationens EVF från Sony. A57 har precis lanserats och A37 lär komma inom bara ett par veckor med större hus, kraftigare batteri och bättre sökare, men annars i princip samma bildkvalitet.

Men om den ska jämföras med Canon 1100D eller Nikon 3100 så är det definitivt en mycket bättre kamera skulle jag vilja säga.

Mitt råd är att vänta ett par veckor och se vad efterföljaren blir, om inte annat kan det ge ett prisfall på A35.

Objektiv:
Kit-objektivet 18-55 är inte kul, men brukar inte kosta extra. Vid kampanjer o.d. så blir kiten ofta tom billigare än enbart kamerahus och det kan vara bra att ha när man sen ska sälja den.

Köp ett Tamron 17-50/2,8 och ett Tamron 70-300/4,5-5,6 SP USD. Helt rätt att lägga mer på objektiven och du kan byta upp kameran sen.

Som tredje objektiv kan du leta rätt å ett begagnat 50/1,4 t.ex., fast Tamron 17-50 räcker långt.
Ett mycket roligt och prisvärt objektiv är Samyang 8mm FishEye, rekommenderas!

Köp också en blixt, HVL-F43AM. Du kommer inte att ångra dig. Sonys trådlösa blixtsystem är suveränt.

Det här tycker jag är ett riktigt bra system om man har begränsad budget. Mycket bättre än att köpa en dyrare kamera och billigare objektiv.

Go for it (fast vänta ett par veckor pga av kommande lansering).


/Mats

Batteriet är lite klent i den också, bör definitivt ha två i så fall.
 
Tack för svaret. Jag har inga direkt akutbehov av nytt så då väntar jag lite i hopp om lansering, den blir ju förhoppningsvis bättre då. Får kolla upp gluggarna med, men 17-50 2,8 är jag ju vän med sen innan och tycker det är helt ok för pengarna. även om ett 50 1,8 eller 1,4 är bättre så kanske jag klarar mig på ett 17-50 2,8 i så fall.

Vad gäller blixtar så har jag i dagsläget 3e parts blixtar och kör helt manuellt. Inte optimalt men jag fotar så pass lite, så jag kan inte lägga ut på pocket wizards och dyra blixtar. Jag tar nästan eller aldrig kort med blixten på huset heller, så manuellt funkar väldigt bra just nu, till det jag använder blixt till så att säga.

SS är något jag saknar på min Canon, även om jag använder 17-85 IS USM, men den har ju inget bra ljusinsläpp tyvärr så det faller lite på det i alla fall.

Jag har sugit i mig allt du skriver om filmning, af, sensorn osv och jag är som sagt väldigt intresserad och nyfiken på tekniken, så det skall bli kul att testa. även om jag inte dagsläget inte kan filma, så skulle det vara trevligt att ha möjligheten. Kameran har ju även micingång vilket slår konkurrenterna.

Men hur som helst, kommer det en uppföljare inom kort så kanske vi kan lägga denna diskussion på hyllan tills man vet om uppföljaren kommer och om det är något att ha.

Tack så hemskt mycket för infon och för att du bekräftar mina tankar hur som helst... :)
 
Tack för svaret. Jag har inga direkt akutbehov av nytt så då väntar jag lite i hopp om lansering, den blir ju förhoppningsvis bättre då. Får kolla upp gluggarna med, men 17-50 2,8 är jag ju vän med sen innan och tycker det är helt ok för pengarna. även om ett 50 1,8 eller 1,4 är bättre så kanske jag klarar mig på ett 17-50 2,8 i så fall.

Vad gäller blixtar så har jag i dagsläget 3e parts blixtar och kör helt manuellt. Inte optimalt men jag fotar så pass lite, så jag kan inte lägga ut på pocket wizards och dyra blixtar. Jag tar nästan eller aldrig kort med blixten på huset heller, så manuellt funkar väldigt bra just nu, till det jag använder blixt till så att säga.

SS är något jag saknar på min Canon, även om jag använder 17-85 IS USM, men den har ju inget bra ljusinsläpp tyvärr så det faller lite på det i alla fall.

Jag har sugit i mig allt du skriver om filmning, af, sensorn osv och jag är som sagt väldigt intresserad och nyfiken på tekniken, så det skall bli kul att testa. även om jag inte dagsläget inte kan filma, så skulle det vara trevligt att ha möjligheten. Kameran har ju även micingång vilket slår konkurrenterna.

Men hur som helst, kommer det en uppföljare inom kort så kanske vi kan lägga denna diskussion på hyllan tills man vet om uppföljaren kommer och om det är något att ha.

Tack så hemskt mycket för infon och för att du bekräftar mina tankar hur som helst... :)

Som sagt, om du kommer från Canon så är du förmodligen inte så van med hur ett riktigt bra blixtsystem med trådlös styrning och fullständig exponeringskontroll funkar.

med Sony behöver du inga pocket wizards eller sånt, allt finns inbyggt på ett mycket bra sätt.

Läs det här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142896


/Mats
 
Tack jag får kolla upp det. Jag kör nu yongnuo 560 och de är rätt ok kvallemässigt. I alla fall med tanke på att jag betalade ca 1500 för 2 stycken. Jag har ävrn utlösare med samma märke på 2,4 ghz, som fungerar bra. Skulle väl vilja ha en ttl blixt också kanske, men jag klarar mig utan än så länge. Hade jag haft en stadig inkomst från fotandet, hade det nog inte varit några problem, men då kanske ja inte hade kollat på ett så billigt hus iofs, men sak samma...

Det är ju som sagt mycket som tilltalar med sony, även om jag verkligen inte är missnöjd med min canon.:)

Om du har koll så får du gärna skriva npgra exempel på motsvarande canon/nikon kameror när det gäller fps/af/fokuspunkter/isohantering osv. För även om jag inte fotar mycket sport så är det mest där jag märker en kameras begränsning och eftersom jag tycker oerhört mycket om sport så vill jag gärna ha nåt som klarar det hyfsat. Jag funderar i dagsläget på att bara investera i plastic fantastic för att kunna fota lite inomhussport och helst skulle jag också ha någon 70-200 variant, men det är lite svårt att motivera kostnaden, även om den inte är kopiöst stor.
 
Jag tänkte på en sak till. Modeller utgår ju och säljs till lägre priser under utfasning. Vanligtvis så kansnyare midell är ute samtidigt och behöver nödvändigtvis inte kosta så mycket mer. Skulle det vara värt o investera i en a35 om detta händer eller är nyare teknik mycket bättre för säg, extra 1000-2000 kr?

Det känns iofs som det här kan bli mycket spekulation i och det är väl bara att vänta o se, men med tanke pp vad som finns i kameran så känns den ganska ok för en användare som mig. Speciellt om den går till bra pris om nyare modell kommer ut.

Vad tros om detta?
 
Jag tänkte på en sak till. Modeller utgår ju och säljs till lägre priser under utfasning. Vanligtvis så kansnyare midell är ute samtidigt och behöver nödvändigtvis inte kosta så mycket mer. Skulle det vara värt o investera i en a35 om detta händer eller är nyare teknik mycket bättre för säg, extra 1000-2000 kr?

Det känns iofs som det här kan bli mycket spekulation i och det är väl bara att vänta o se, men med tanke pp vad som finns i kameran så känns den ganska ok för en användare som mig. Speciellt om den går till bra pris om nyare modell kommer ut.

Vad tros om detta?

Det kommer nog inte bli nån större överraskning. A35 och A55 ersätts av A37 och A57. A57 är redan släååt och den kommer bli väldigt lik den, fast utan GPS, med anins´gen lägre fps och kanske nån mer skillnad som nu finns mellan A35 och A55.

Det är samma 16 megapixel-sensor (som också sitter i Sony A580, Nikon D5100, Nikon D7000, Pentax K-5 och NEX-5N) så bildkvaliten är likvärdig.

Skillnaden mellan A57 och A55 är främst att kamerahuset är större, har kraftigare batteri och en lite bättre elektronisk sökare, EVF. Just EVFen har lite egenheter på de första SLT-modellerna A35 och A55 att den kan visa lite regnbågsmönster ibland och vissa personer ser det öht inte, medan andra störs mycket av det.

Läs om A57 så får du ett klart hum om hur A37 blir.
När den är släppt så kommer förmodligen A35 att droppa i pris om den inte gör det redan innan.
http://www.fotosidan.se/cldoc/12-bilder-i-sekunden-med-sony.htm

Jag gissar att A37 kommer att hamna strax under 6 000 kr. Mycket kamera för pengarna. Jag skulle personligen hellre valt den än A35 pga storleken och batteriet i första hand om jag valde mellan dessa två.

/Mats
 
Ok så det blir mindre uppdateringar bara ja. Ja får kolla lite på det också då. Om ja nu ska köpa så får jag väl låta prisskillnad och funktionsskillnad spela in i så fall. Men om det blir några 1000 skillnad och bara smärre uppdateringar så vet jag inte om det är värt det då. Framtiden får visa.:)
 
Ok så det blir mindre uppdateringar bara ja. Ja får kolla lite på det också då. Om ja nu ska köpa så får jag väl låta prisskillnad och funktionsskillnad spela in i så fall. Men om det blir några 1000 skillnad och bara smärre uppdateringar så vet jag inte om det är värt det då. Framtiden får visa.:)

Som sagt den största skillnaden är storleken och batteriet.
A35 och A55 är väldigt små kameror, för små i mitt tycke.

Batteriet är också klent i dessa och är samma som sitter i NEX, så man bör absolut ha två.

I de nya sitter ett större NP-FM500H som är samma som i alla andra "stora" Sony-kameror.

I övrigt är det bara små detaljer som skiljer.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.