Annons

Sony A33 - Hjälp uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

TimoL

Ny medlem
Hej! Nu är det så att jag köpte en Sony Alpha 33a i vintras för att filma och fota extremsport. Jag är helt klart en nybörjare inom området men är helt klart fast för det sen första gången jag tog ut kameran till skidbacken. Kameran lät finfin med många bilder i sekundens burst mode, billig och ja jag lät mig helt enkelt övertalas av Media Markt försäljaren då det var 25% rea på allt. När jag sedan satt ned för att redigera mina klipp så märkte jag att kameran bara spelade in i 25fps vilket gjorde att min slowmo (mestadels twixtor) blev ful och hade mycket defekter. (http://vimeo.com/22297582)

Jag funderar nu på att eventuellt köpa en annan kamera, och det lutar åt en Canon 550d. Detta därför att då jag nu kollat lite efter optik så såg jag att det var begränsat med just objektiven. Det är alltså två stora minus med min Sony a33 vilka Canons 550d motarbetar då den spelar in i 50/60fps och det finns gott om bra objektiv (vad jag har läst).

Mina frågor är då, ska jag byta över till Canon eftersom kamerorna verkar tillfredställa mina behov som fotograf bättre? Finns det någon annan kamera i samma prisklass eller ev aningen dyrare som skulle passa mig bättre än 500dn? Eller ska jag strunta i den extrema slow motionen och nöja mig med den kameran jag har. Jag har trots allt hittat två objektiv som verkar bra, och passar till min kamera (Sony a33).

Samyang 14mm alt 8mm - vill ha vidvinkel då jag filmar
Sigma 70-300 - ett billigt teleobjektiv då jag vill stå långt ifrån

Som sagt, mitt huvud är en enda stor röra och det vore trevligt om någon snäll själ kunde ge mig lite hjälp med detta. Blev dock ett lite längre inlägg än vad jag tänkte mig. Men det får ni leva med!

Och ja, jag borde ha gjort mer research innan jag köpte kameran..
 
Hej

Om jag inte misstar mig så tror jag att samyang objektiven inte har AF!Men du vet väl att alla Minolta objektiv med AF fungerar på sony´s alfa kameror .
 
I o f s har 550D ingen fungerande autofokus i filmläget. Om 50-60bps är ett måste kan du fundera på ett byte till detta eller t ex Panasonic GH2 som är ännu mer optimerad för filmning.

Jag är dock osäker på om någon filmande spegelreflexkamera motsvarar dina behov då full HD eller t o m 720p ofta innebär i SLR/ESR sammanhang en komprimering där kanske 1 ruta på 8 är komplett och resten är inkompletta mellanrutor. I många fall är, i konsumentfall, gammal hederlig SD video bättre för action p g a komprimeringsalgoritmerna. Det finns säkert någon mer kunnig som kan expandera mer.

Visst, vad gäller objektiv finns mer till Canon och Nikon, men tittar man på vanlig konsumentoptik och kan tänka sig d u tredjepart spelar det nog ingen roll - du kan nog fortsätta med Sony.

Vad gäller Samyanggluggarna - de har ingen kommunikation alls med huset och ingen autofukus. Men detta med AF spelar ingen större roll vid dessa brännvidder då skärpedjupet är stort. Med 8mm är det bara att fokusera på säg 1-1,5 och bl 5,6, tejpa fokusringen, och allt blir i fokus ändå. Däremot måste du kolla att det går att ta bild med din kamera utan objektiv på - med Samyang tror nämnligen kameran att det inte finns något objektiv.
 
Timothy,
finns lite missuppfattningar i ditt inlägg. När det gäller slow-motion så kommer det inte att bli någon skillnad alls ifall du går över till en Canon-kamera istället, eftersom inte heller dessa har möjlighet att köra i slow-motion. Vid Canon-kamerans 50 bilder/sekund gäller interlaced mode, så bilderna kommer ut med 25 b/s (dvs detsamma som för din Sony-kamera). För 60 b/s gäller också interlaced mode, dvs bilderna kommer då ut som 30 b/s (detta har du dock ingen nytta av i Europa).

Nu är det så att Sony var den systemkamera-tillverkare som var sist med att komma ut med en videofunktion. Anledningen var att de ville göra denna bättre än de andras i en del avseenden tämligen bristfälliga videofunktion. Sonys A33 och A55 är t.ex. ännu så länge de enda systemkamerorna på marknaden som klarar att ge autofokus även UNDER själva filmningen (med snabb följande fasdetekt-autofokus). I slutet av augusti kommer ytterligare ett par modeller från Sony som klarar detta (SLT-A77 och A65, samt kanske även ännu någon modell).

Kolla t.ex. här, där du hittar ett inlägg med en länk till en YouTube-film, där man jämför just Canon 550D med Sony A55 (som är snarlik din A33:a):
www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1554106&postcount=199

Skulle rakt av säga att Canon-kamerornas videofunktioner kommer att tillfredsställa dig avsevärt SÄMRE än videofunktionerna i din A33;a. Ifall du ändå inte anser att din A33.a är tillfyllest i detta avseende, så kan jag bara ge samma råd som Fredrik ovan gär - då behöver du köpa dig en "riktig" videokamera.


Sedan när det gäller påståendet att det skulle vara "begränsat med just objektiven" till Sony, så är detta en av de vanligaste myterna som sprids överallt (men är likafullt ren verklighetsförfalskning). Får jag fråga dig hur många mille du hade tänkt att köpa objektiv för? :)

Sant är annars i och för sig att när det gäller NYA objektiv så kan man här i Sverige köpa runt 150 olika objektiv till Canon-systemet. Till Sony Alpha-systemet finns ännu så länge "bara" cirka 100 att köpa, men detta torde mer än väl räcka till för de allra, allra flesta fotointresserade här i landet. Med tanke på att Sony började tillverka digitala systemkameror för bara drygt fyra år sedan, så får väl detta anses vara alldeles strålande.


Och om någon nu INTE skulle tycka att runt 100 gluggar räcker, men kan tänka sig att köpa något begagnat (t.ex. några Minolta AF-objektiv i likhet med vad de flesta av oss har valt att göra) så finns det över 350 olika objektiv att välja på. Och SAMTLIGA dessa klarar ALLA funktioner, alltså autofokus, autoexponering, autonedbländning, EXIF-data samt anti-skak (i kamerahusen). Vilket faktiskt är ett långt större antal än vad vare sig Canon, Nikon eller någon av de amdra på marknaden kan erbjuda.
.
 
Senast ändrad:
Tack för alla snabba svar, Just det där med AF med vidvinkel var ju som Fredrik nämnde inte så viktigt i det här fallet(på 8mm framför allt). Jag antar att jag stannar kvar med min alpha33a. Någon videokamera är jag inte speciellt intresserad av då jag trots allt gillar de resultaten jag får med fotofunktionen med kameran.

Någon "mille" hade jag inte tänkt lägga på nytt objektiv men jag vill ändå ha ett objektiv som ger mycket för pengarna så att säga. Samyang objektivet låg ju på bekväma 2 500 kr respektive 3 400 vilket jag finner som ett bra pris. Kameran kan ta bilder utan objektiv så tror att Samyang skulle fungera. Annars, har ni några tips på vidvinkel-linser som ligger i samma prisklass? Vill också inflika att jag såg ett Sigma 10-22 objektiv som verkade intressant då man kunde variera på hur mycket "fisheye-effekt" man vill ha. Vet dock inte om det är kompatibelt med mina kamera (vilket jag gissar att det inte är) eller om det objektivet är hutlöst dyrt. Kanske ni vet något liknande objektiv? Tamron kanske?
 
I o f s har 550D ingen fungerande autofokus i filmläget. Om 50-60bps är ett måste kan du fundera på ett byte till detta eller t ex Panasonic GH2 som är ännu mer optimerad för filmning.

Jag är dock osäker på om någon filmande spegelreflexkamera motsvarar dina behov då full HD eller t o m 720p ofta innebär i SLR/ESR sammanhang en komprimering där kanske 1 ruta på 8 är komplett och resten är inkompletta mellanrutor. I många fall är, i konsumentfall, gammal hederlig SD video bättre för action p g a komprimeringsalgoritmerna. Det finns säkert någon mer kunnig som kan expandera mer.

Inte om man kör tex Panasonic GH2 i crop 1x1 när man filmar...då tar kameran ut äkta 1920×1080 direkt från sensorn vilket innebär att man inte dras med komprimering mm.
Det ger ett grymt bildresultat när det gäller detaljer,renhet mm dock är nackdelen att 1x1 cropen ger en brännviddsförlängning motsvarande ca x4...man går alltså miste om riktig vidvinkel i 1x1 crop-läget....tex
om man använder Panasonic Lumix G Vario 7-14/4 ASPH i 1x1 crop-läget så blir/motsvarar det ca 28-56mm.
 
Timothy,
finns lite missuppfattningar i ditt inlägg. När det gäller slow-motion så kommer det inte att bli någon skillnad alls ifall du går över till en Canon-kamera istället, eftersom inte heller dessa har möjlighet att köra i slow-motion. Vid Canon-kamerans 50 bilder/sekund gäller interlaced mode, så bilderna kommer ut med 25 b/s (dvs detsamma som för din Sony-kamera). För 60 b/s gäller också interlaced mode, dvs bilderna kommer då ut som 30 b/s (detta har du dock ingen nytta av i Europa).

Nu är det nog du som är ute och cyklar. Så vitt jag känner till spelar Canonkamerorna alltid in progresivt, 50/60 bilder/sekund. Något stöd för interlace mode finns över huvud taget inte, varför Canons kameror går utmärkt att använda för inspelning av slow-motionsekvenser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.