TimoL
Ny medlem
Hej! Nu är det så att jag köpte en Sony Alpha 33a i vintras för att filma och fota extremsport. Jag är helt klart en nybörjare inom området men är helt klart fast för det sen första gången jag tog ut kameran till skidbacken. Kameran lät finfin med många bilder i sekundens burst mode, billig och ja jag lät mig helt enkelt övertalas av Media Markt försäljaren då det var 25% rea på allt. När jag sedan satt ned för att redigera mina klipp så märkte jag att kameran bara spelade in i 25fps vilket gjorde att min slowmo (mestadels twixtor) blev ful och hade mycket defekter. (http://vimeo.com/22297582)
Jag funderar nu på att eventuellt köpa en annan kamera, och det lutar åt en Canon 550d. Detta därför att då jag nu kollat lite efter optik så såg jag att det var begränsat med just objektiven. Det är alltså två stora minus med min Sony a33 vilka Canons 550d motarbetar då den spelar in i 50/60fps och det finns gott om bra objektiv (vad jag har läst).
Mina frågor är då, ska jag byta över till Canon eftersom kamerorna verkar tillfredställa mina behov som fotograf bättre? Finns det någon annan kamera i samma prisklass eller ev aningen dyrare som skulle passa mig bättre än 500dn? Eller ska jag strunta i den extrema slow motionen och nöja mig med den kameran jag har. Jag har trots allt hittat två objektiv som verkar bra, och passar till min kamera (Sony a33).
Samyang 14mm alt 8mm - vill ha vidvinkel då jag filmar
Sigma 70-300 - ett billigt teleobjektiv då jag vill stå långt ifrån
Som sagt, mitt huvud är en enda stor röra och det vore trevligt om någon snäll själ kunde ge mig lite hjälp med detta. Blev dock ett lite längre inlägg än vad jag tänkte mig. Men det får ni leva med!
Och ja, jag borde ha gjort mer research innan jag köpte kameran..
Jag funderar nu på att eventuellt köpa en annan kamera, och det lutar åt en Canon 550d. Detta därför att då jag nu kollat lite efter optik så såg jag att det var begränsat med just objektiven. Det är alltså två stora minus med min Sony a33 vilka Canons 550d motarbetar då den spelar in i 50/60fps och det finns gott om bra objektiv (vad jag har läst).
Mina frågor är då, ska jag byta över till Canon eftersom kamerorna verkar tillfredställa mina behov som fotograf bättre? Finns det någon annan kamera i samma prisklass eller ev aningen dyrare som skulle passa mig bättre än 500dn? Eller ska jag strunta i den extrema slow motionen och nöja mig med den kameran jag har. Jag har trots allt hittat två objektiv som verkar bra, och passar till min kamera (Sony a33).
Samyang 14mm alt 8mm - vill ha vidvinkel då jag filmar
Sigma 70-300 - ett billigt teleobjektiv då jag vill stå långt ifrån
Som sagt, mitt huvud är en enda stor röra och det vore trevligt om någon snäll själ kunde ge mig lite hjälp med detta. Blev dock ett lite längre inlägg än vad jag tänkte mig. Men det får ni leva med!
Och ja, jag borde ha gjort mer research innan jag köpte kameran..