Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A300 - omdömen i flera tester

Produkter
(logga in för att koppla)

Hjälte

Aktiv medlem
Vad tycker testarna?
Sony Alpha 300 anses unisont vara en greppvänlig och lättanvänd kamera. Att live-view nyttjar samma autofokus som sökaren gör att funktionen blir lika värdefull som hos en kompaktkamera. Det underlättar för nybörjare i kameraklassen. Den inbyggda bildstabilisatorn uppskattas på samma sätt. Bildkvaliteten uppges av vissa testare vara mycket hög medan andra menar att Sony kunde ha fått till ett bättre slutresultat på den biten.


Testkälla Betyg Testkommentarer

Colorfoto 82/100 "Schärfeproblem bei wenig Kontrast"

Kamera & bild 7,6/10 "Snabb autofokus"

Digitalfoto för alla 89/100 "Förnämlig bildkvalitet"

Pc world 88/100 "A fun-to-use, uncomplicated form"

Länk
http://www.smartson.se/test/systemkamera/sony-alpha-300.htm
 
Läääääs för sjutton gubbar ...Hehe.. Det är liksom hela meningen med skriven text... DVS att den bör läsas...även om det är en länk...

Och svaret står ju i klarspråk.. men ??. Du kanske inte kan läsa Engelska Leo??





""for the month of September 2008, according to this blurb on PopPhoto.

http://flash.popphoto.com/... .../top-selling-cameras-for-september-2008.html I can't tell if this article is referring to US Sales or worldwide sales. It is a very limited reference.""
 
Väldigt användarvänlig kamera och med en liveview som funkar klockrent(skjuter mycket från höften och ur groperspektiv så att man kan vinkla skärmen uppåt e guld värt)Bildstabeliseringen funkar bra(tagit en del fina handhållet på 300mm så den funkar för man rister jy som en gammal follegobbe)Tar rätt mjuka bilder om man inte drar upp skärpan o kontrasten i kameran(alternativt skjuta i RAWformat och sedan behandla i ps eller nåt)annars mycket kamera för pengarna tycker jag.Kameran e dock inte perfekt för bruset över iso 800 skulla vatt bättre då hadde jag gett den full pott i betyg(obs amatöranvändarbetyg)
peace // Christer
 
Läääääs för sjutton gubbar ...Hehe.. Det är liksom hela meningen med skriven text... DVS att den bör läsas...även om det är en länk...

Och svaret står ju i klarspråk.. men ??. Du kanske inte kan läsa Engelska Leo??

""for the month of September 2008, according to this blurb on PopPhoto.

http://flash.popphoto.com/... .../top-selling-cameras-for-september-2008.html I can't tell if this article is referring to US Sales or worldwide sales. It is a very limited reference.""

Hej Torbjörn, du kanske anar att jag inte gillar lösryckt statistik som avser två butiker i norra Boston som sedan presenteras utan sammanhang så att de kan förefalla att gälla worldwide, ganska mycket sånt på FS.

Annars, apropos prisvärda kameror, är enligt min uppfattning att de kanske mest prisvärda idag är A300, nästa prissteg Samsung GX-20 (!), och sedan Canon 40D.
 
Samsungen har jag noterat också.. Tyvärr inte så vanlig kamera så man kan fatta någon bredare uppfattning egentligen.... Den står i alla fall oavsett det på min "hålla ögonen på" lista utan tvekan... detta efter på min hemmabio sett några riktigt tilltalande bilder tagna av en vanlig glad fotoamatör... Dessutom erbjuds det till ett prisförhållande ingen kamera i det segmentet hänger med på..

och 40D är jag med dig helt på också...

och länken var ju lite kul ändå.. Jag gillar att Sony slår sig fram.här o var... För jag är konsument och "tror tycker hoppas" en hårdare konkurrens skall erbjuda mig en bättre kamera undan för undan.. Ev till o med en FF kamera.... Vilket aldrig skulle ske om Nikon samt Canon fått fortsätta dela upp marknaden som har varit fallet.I alla fall inte i priser som jag kanske skulle ha råd med i alla fall....

Så stenhårt håller jag på hårdare konkurrens....
 
Samsungen har jag noterat också.. Tyvärr inte så vanlig kamera så man kan fatta någon bredare uppfattning egentligen.... Den står i alla fall oavsett det på min "hålla ögonen på" lista utan tvekan... detta efter på min hemmabio sett några riktigt tilltalande bilder tagna av en vanlig glad fotoamatör... Dessutom erbjuds det till ett prisförhållande ingen kamera i det segmentet hänger med på..

.....

Så stenhårt håller jag på hårdare konkurrens....

Samsungen är ju en Pentax K20D med annan logga och 1000 spänn billigare än Pentax - nåja, tydligen lite mjukvaruskillnader också.

Absolut konkurrens, alla önskar ju att Sony ska vässa konkurrensen ytterligare! Finns några finesser med t ex A900 som jag klämde på rätt länge på mässan idag som jag skulle vilja ha på Nikon. För att inte tala om Sonys blixt med det briljanta rörliga huvudet, varför har inte alla avancerade blixtar det så?

Men utveckling kräver också saklig kritik när det är befogat. Du, Torbjörn, har ju ett öppet sinne (även om jag inte höll med om Nikons döda bilder), men på Sonytrådarna är det mycket "nu säljer Sony bra" eller "här ett test av en kille som skriver på Dyxum att Sony är bäst", "Sony är mobbad av alla testare", "Sony har bäst AF och är mest innovativa och modiga men ingen förstår det", "Alla andra märken utan stabilisering i huset är värdelösa"...

Bättre att konstatera att A900 hade varit en killer om den kostat 5000 spänn mindre, haft Lv och mindre brus och fler egna, bra prissatta gluggar. Kanske nästa Sony FF med video för 15000 blir vändpunkten?
 
Leo skrev

""Bättre att konstatera att A900 hade varit en killer om den kostat 5000 spänn mindre, haft Lv och mindre brus och fler egna, bra prissatta gluggar. Kanske nästa Sony FF med video för 15000 blir vändpunkten?""



Nu vet jag ju inget om A900 av egen erfarenhet.. Så det där med bruset kan jag varken hålla med eller säga emot..Verkar blir stora skillnader beroende på användaren ..varför det blir så vet jag inget om.. Men det ser ändå ut som så..

Men.. resten du skriver i det jag citerade är väl inget jag för min del har nån annan åsikt eller tanke om.. 15000 lapp vore bra.. Då ökade chanserna att få äga en riktig kamera igen...Och optiken hälften så dyr... (Men det gäller all optik. Inte bara för Sonyägarna..)

Video? Njaa.. Är det där så kan de va där..

sådant är önskedrömmar.. Men även dom skall man leva ut.....Hehe
 
Några halv-OT kommentarer:

* Varför är det inga pixel-peepers/fanboys som drar i ordentligt och säger att "småbild är värdelöst och kan aldrig konkurrera med mellanformat". Måste väl finnas några digitala MF-amatörer/entusiaster i vårt avlånga land?

* Har läst en del recensioner på sistone i svenska tidningar och jo det är faktiskt så att Canon/Nikon är älskade av alla recensenter och andra fabrikat är "bra för nybörjare" eller har något annat upplevt handikappande problem. Lite komiskt tycker jag det är att det alltid är t.ex. Canon 5D och liknande som lyfts fram som "the shit" och aldrig t.ex. Canon 1Ds som i stället får kommentarer som "vi hade väntat oss mer..." Undrar vad recensenterna själva har i väskan ;-)

* Konkurrens är bra. Jag tycker det är askul med Nikons comeback, Leicas nya MF, Olympus 4/3, Sony/Zeiss och Pentax (nåja). Mer sånt gör att det är roligare. Kamerorna är väl en sak men den stora glädjen tycker jag är att alla tillverkare har olika styrkor i sin objektiv-line, känns liksom som att det finns minst ett objektiv i varje tillverkares linje som gör att det vore värt att äga en sån kamera.

* Som en passus är det intressant att dyka ner i ett eget "nytt" fanboy-träsk. Jag är rätt nybliven Sony-människa och har alltid fnyst åt minolta-ägare och japp - ingen rök utan eld, man invaderas av folk som snackar om hur fantastisk Minoltas 70-210 "beercan" är och annan lokal mytologi ;-) Occams rakkniv fram eller sägningar som "too good to be true"...

På det stora hela är det en grym hobby och det har varit en grym utveckling dom senaste åren. Oavsett pris så är t.ex. A900 (eller motsvarande från andra tillverkare) helt sinnessjukt bra och knasigt mycket för pengarna.

bara mina .02
 
Hej!

Jag funderar på att köpa mig en A300. Jag tycker om att fota men har aldrig ägt en systemkamera, dock har jag lekt lite med systemkameror emellanåt.

A300 verkar passa bra att börja med skulle jag tro. Nu undrar jag lite över de olika alternativen som finns:

- Enbart huset, Lägsta pris: 4000

- 18-70/3,5-5,6, Lägsta pris: 4800

- 18-70/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6, Lägsta pris: 6000

Ska man bara ta huset och köpa helt nya glugg(ar)? Lägga till 800 och få åtminstone standardobjektivet? Eller tom det stora paketet?

Vad finns det annars för bra objektiv till denna kamera? Sigma? Sonys egna? De sistnämnda verkar inte få så bra kritik men det verkar ju inte mycket av Sonys grejer få. Ni som använder dem kanske har en helt annan uppfattning?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Per
 
Hej!

Jag funderar på att köpa mig en A300. Jag tycker om att fota men har aldrig ägt en systemkamera, dock har jag lekt lite med systemkameror emellanåt.

A300 verkar passa bra att börja med skulle jag tro. Nu undrar jag lite över de olika alternativen som finns:

- Enbart huset, Lägsta pris: 4000

- 18-70/3,5-5,6, Lägsta pris: 4800

- 18-70/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6, Lägsta pris: 6000

Ska man bara ta huset och köpa helt nya glugg(ar)? Lägga till 800 och få åtminstone standardobjektivet? Eller tom det stora paketet?

Vad finns det annars för bra objektiv till denna kamera? Sigma? Sonys egna? De sistnämnda verkar inte få så bra kritik men det verkar ju inte mycket av Sonys grejer få. Ni som använder dem kanske har en helt annan uppfattning?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Per

Rekomenderar dig att köpa huset och köpa ett begagnat objektiv för en tusing istället. Då kommer kameran till sin fulla rätt. Kitobjektivet är inget vidare imo.

Kolla denna annonsen: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=92283
 
Vad finns det annars för bra objektiv till denna kamera? Sigma? Sonys egna? De sistnämnda verkar inte få så bra kritik men det verkar ju inte mycket av Sonys grejer få. Ni som använder dem kanske har en helt annan uppfattning?

Jag tror ungefär såhär: I princip alla objektiv som säljs idag är väldigt bra om man jämför med förr. En sak som inte har förändrats är att det fortfarande är värt att lägga pengar på objektiv. Man får i princip det man betalar för. Om man läser recensioner etc är det bra att komma ihåg det.

Om jag köpte en A300 idag skulle jag rekommendera Zeiss 16-80 eller Sony 16-105, jag tror dom är ungefär likvärdiga, båda är kilometer före kit-gluggen (men visst, inte gratis).

Många Canon-människor pratar varmt om Sigma 17-50/2.8 och på en Sony-kamera får man ju dessutom stabilisering på den. Sigma har även en 17-70 som jag tror är lite billigare. Kan vara ett alternativ om man vill spara lite pengar.
 
Jag bytte nyligen ut min A100 mot en A300 och är mäkta nöjd. Visst, sökaren är något mindre på 300:an och slutarljudet låter lite Galne Gunnar men bortsett från det är jag nöjd. Live view:funktionaliteten tycker jag är grym, det fungerar bättre än vad jag hoppats på och inspirerar till roliga bilder då man inte behöver trycka ögat mot sökaren hela tiden.

Vad gäller objektiv tycker jag inte att man generellt kan säga att nya objektiv är bättre än gamla. Pratar man "bang for the buck" (vilket man kanske bör göra så länge man inte har obegränsad budget) tycker jag att Minolta's 35-70/4 eller 28-85 är oslagbara, bägge går att få för runt 500, naturligtvis fungerar bildstabiliseringen med dessa. Jag använder endast 18-70't när de ovanståendes vidvinkelomfång inte räcker till.

När jag hade sållat bort de återförsäljare som inte verkade seriösa var skillnaden på A300 och A300+kitobjektiv inte så stor så jag köpte det senare.
 
Jag bytte nyligen ut min A100 mot en A300 och är mäkta nöjd. Visst, sökaren är något mindre på 300:an och slutarljudet låter lite Galne Gunnar men bortsett från det är jag nöjd. Live view:funktionaliteten tycker jag är grym, det fungerar bättre än vad jag hoppats på och inspirerar till roliga bilder då man inte behöver trycka ögat mot sökaren hela tiden.

Vad gäller objektiv tycker jag inte att man generellt kan säga att nya objektiv är bättre än gamla. Pratar man "bang for the buck" (vilket man kanske bör göra så länge man inte har obegränsad budget) tycker jag att Minolta's 35-70/4 eller 28-85 är oslagbara, bägge går att få för runt 500, naturligtvis fungerar bildstabiliseringen med dessa. Jag använder endast 18-70't när de ovanståendes vidvinkelomfång inte räcker till.

När jag hade sållat bort de återförsäljare som inte verkade seriösa var skillnaden på A300 och A300+kitobjektiv inte så stor så jag köpte det senare.


Som du säger.. Kitoptiken är inte dålig.. Utan den har begränsningar ifråga om skärpa egentligen som begränsning vid pixelkrypande.. Men för att ta bilder så gör den ett bra jobb.. Och den förvrider inte bilden i vidaste läget så extremt heller.. Och zoomomfånget är bra. Så den optiken gör ett bra alroundjobb...

Och kombinationen med som du säger 35-70 F4 är bra om man vill komma undan billigt men ändå få mycket kvalitet billigt inom optikval..och ändå ha vidden kitoptiken har typ inomhus.. Eller utomhus vid landskapsbilder där helheten är det man eftersöker...

Vad som också är kul att läsa var att du har haft A100 och jämfört med nu med din A300.. Och att du finner dig nöjd med A300 mot A100..

Jag har undrat om hurvida en A100 ägare skulle bli nöjd med just byta till instegaren A300.. Och därför var och är din info ju klart intresant här att du faktiskt blivit just nöjd...

Och Live viewen.. Ja man förstår inte föränn man har den hur den verkligen kan användas...


Jag har ju starka funderingar att byta min A300 mot A700. Men just live viewen värderar jag så högt så det utjämnar A700ans fördelar till att bli 50/50 mellan kamerahusen...Så det växlar med 51/49 för att byta. Och nästa dag 51/49 att inte byta...

Ett mycket högt betyg det för att jämföra en instagskamera mot en ren semipro kamera... Och hade A300 inte varit så extremt lättmanövrerad som den är så snart man lärt sig funktionerna så hade det ju dragit mer den i betyg... Men. Man kan ju i mörka rum manövrera A300 blixtsnabbt så snart man lärt sig den...För direktfunktioner sitter där. Och dom övriga finns mycket lättåtkomligt till..

Tänk om folk verkligen satte sig in hur sjukt mycke kamera man får då man köper en A300 för dom låga kostnader den betingar....Tyvärr gör folk inte det. Utan man jämför en strippad kamera utan ens Af eller stabilisering med en A300 och tror det är "samma sak"..

Trotts det är som att jämföra en 2 dörrars volvo 240 utan fönsterhissar Cd eller någon bekvämlighet mot en ny bil med fullt av options inmonterat.. Och uppepå detta även Ac......

Jag säger inte A300 är världens bästa kamera. Men den är solklart startseriekamrornas ledare utan jämförelse.. Ingen startseriekamera kan mäta sig i samma liga..Dom kan enskilda saker som kan vara bättre. Såsom brus tex.. Canon då samt Pentax är snäppet bättre enligt det jag sett. Nikon D60 är det absolut inte..Inte i dom bilder jag sett i alla fall..

Hur många startseriekameror kan skapa en feeling av 50/50 till sitt märkes rena semiprokamera..

Jag tror väldigt få skulle tänka så Mellan en Nikon D60 och en D300.. Eller en Canon 1000D mot en 40D...

medans det faktiskt ju är exakt så jag känner mellan min A300 och A700..

tror välddigt få tänkt på så sätt så man inser tyngden i det man säger då man sitter och tvekar inför att byta A300 mot en A700...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.