Annons

Sony A300 - omdömen i flera tester

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror ungefär såhär: I princip alla objektiv som säljs idag är väldigt bra om man jämför med förr. En sak som inte har förändrats är att det fortfarande är värt att lägga pengar på objektiv. Man får i princip det man betalar för. Om man läser recensioner etc är det bra att komma ihåg det.

Om jag köpte en A300 idag skulle jag rekommendera Zeiss 16-80 eller Sony 16-105, jag tror dom är ungefär likvärdiga, båda är kilometer före kit-gluggen (men visst, inte gratis).

En 16-105 kostar väl ca 6000:- tror jag. Jag tvivlar inte på att det är bra men man kan också spendera pengarna så här:

* Beg Minolta AF "Beercan" 70-210/4, 1800:-
* Beg Minolta AF 35-70/4 eller 28-85, 600:-
* Beg Minolta AF 50/1.7, 1200:-
* + något trevligt Macro-objektiv.
* + kitobjektiv för 17-28mm

Begagnade glas håller värdet bättre än nya och dessa är prima konstruktioner av stål och glas. Tröttnar man på dom är det bara att sälja dom igen, få igen pengarna och köpa något annat.
 
Tack för era synpunkter!

Jag kör på standardobjektivet till att börja med. Sen när jag känner vad jag behöver ger jag mig in i objektivdjungeln och letar.

Ni lär nog höra mer från mig senare :)
 
Man blir lite nyfiken på varför den här recensenten går från 2 femmor till att kapitalt såga sitt köp efter 2 veckor, "se inlägg 1 resp 3)

Så, Eric om du läser detta. Det skulle vara kul med ett lite mer utvecklande svar om vad som gått snett?
 
Önskar att jag vore nämnde person men iallafall. Plastighet kan man tycka vad man vill om, men det gäller alla tillverkare. Att bildkvaliteten skulle vara sämre än Nikon och Canon är blaha blaha och varken en speciellt intressant eller korrekt iakttagelse. Rätt oseriös recension på det stora hela. Jag tycker att vissa saker i A300 är mindre bra men som sagt, konstruktivitet?
 
Tjaa.. Jag får feelingen han inte har koll alls på systemare.... Såg i ett omdömme han inte förstod varför frukterna på hela bilden var skarpa. Vilket tyder på mycket trolig oerfarenhet med systemkameror.. Och en vana med just mer ficktypen... Såg också en bild han tagit att han har nog rätt lite systemar erfarenhet...


Vad som är trist med snubbar som denna är att dom inte söker svaren på varför deras kameror inte motsvarar det dom hoppats på. Oavsett märken..För man ser dessa lite här o var oavsett märke som sagt..

För garanterat är att många som köper en systemare borde köpt en kompakt i stället.. Och detta råder för få folk om i sina tips o råd kan man tycka.....Även jag.. fast ibland har man gjort det.. Men blir snabbt överkörd av systemartipsarna som säger systemaren är bäst...

Men för många många är nog en systemare långt ifrån bäst..


Samt jag anser att för sällan detta skrivs tydligt ut i testar mm att man måste lära sig en systemkamera. Medans en kompakt behöver man bara kunna sätta i batterier samt trycka av.. Alla kan.. Så är det inte riktigt med systemaren..Bara detta att bildbandlingen blir så mycket mer av innan man lärt sig kameran så man ställer in sakerna i kameran i stället före bild tas...Jpeg bilder ...

Att han sedan snackar rena goja om bildkvaliteten är en annan sak.. Det är den frustration han känner.Eller så har kameran något fel helt enkelt... Men tyvärr sätter han den på kameran och inte sin egen begränsning han har i kunskap efter vad man kan se ..


jaja. mest synd är att han inte bett om hjälp och tips..För många kunde enkelt hjälp honom förstå och bli en glad kamerasnubbe i stället för ledsen.. För även om insikten om att han köpt fel är ju bra.. Då kunde han sålt samt köpt en mer lämpad nya fin kompaktare...
 
Men det är ingen större svårighet att ställa in en systemare så att den levererar "kompaktbilder" direkt ur minneskortet: öka kontrasten, färgmättnaden och skärpan till max. Vissa modeller har ett sådant "läge" som ett förval man kan ställa in.

Och det är väl på gott och ont.

Gott för att det gör att man kan knäppa ett gäng bilder som man sedan skickar direkt till kopiering utan att passera Photoshop e.dyl.

Ont för att det inte stimulerar den kreativa ådran och benägenheten att lattja i Photoshop e.dyl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.