Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a230 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

thessank

Ny medlem
hallå,

skulle vilja ha tips och råd på vad man kan ha för objektiv till en SONY a230, har ett Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD MACRO 1:2 (som köptes till min Minolta Dynax3 för en herrans många år sedan).
Jag skulle vilja ha ett objektiv med nästan samma zoom fast ett digitalt objektiv. Eller kom med förslag på vad ni skulle välja.....jag är öppen för alla svar jag kan få...

tack på förhand

Thessan

Digitalt? Det enda som skiljer digitala från analoga är att antireflexbehandlingen är bättre. Om du inte lider av reflexer eller dålig kontrast vid motljus så behöver du inte byta för den sakens skull. Är det skärpan du lider brist på så kan ett nyare vara bra då utvecklingen går framåt. Du skriver inte om du har någon normalzoom eller inte. Har du ingen så tror jag att det är där du ska satsa först. Se då till att objektivet är anpassat för den mindre sensorn, dvs. att det börjar på 16-18mm upp till 50-70mm. Det motsvara en normalzoom på den analoga tiden. Undvik de som har bländare f/3.5-5.6 för de brukar inte vara så bra. Bättre är de som har f/2.8, ex:
Tamron 17-50mm f/2.8
Sigma 18-50mm f/2.8
Om du hellre har lite längre zoom så finns:
Sigma 18-70mm f/2.8-4 med lite längre zoom
Sony har en ännu längre normalzoom 16-105mm f/3.5-5.6.
En superzoom typ 18-300mm skulle jag inte rekommendera om man inte redan har en normalzoom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar