ANNONS
Annons

Sony A230 Eller Canon 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Macbook

Avslutat medlemskap
Hej!

Har nu tänkt köpa min första system kamera och då har jag och välja mellan en sony Alpha A230 eller en Canon Eos 1000d.
http://www.pixmania.se/se/se/2981505/art/sony/alpha-dslr-a230l-objektiv.html Sony 3367 kr http://www.pixmania.se/se/se/1281012/art/canon/eos-1000d.html Canon 3625kr

Vilken borde jag köpa? Någon som har någon erfarenhet av någon av kamerorna?
Komeran är till en nybörjare som går från en 4 år gammal kamera som jag köpte för 700kr då, en Nikon coolpix 4600.

Först föreslår jag att du inte bryr dig om franska Pixmania (de kan vara lite besvärliga att ha att göra med, har jag sett). Du kan i alla fall köpa Sony förmånligare här i Sverige. Frakt och annat kan ibland kosta överraskande mycket vid utlandsköp, och det är inte alltid att det följer med kitobjektiv, batterier, laddare etc. från somliga ställen - detta tillkommer (påstår inte att just detta gäller Pixmania, har aldrig själv handlat från dem).

Ordinarie pris på Sony A230 inklusive AF 18-55/3,5-5,6 SAM är 3.495 kr på Scandinavian Photo, men de har ett begränsat antal kvar från Fotomässan som de säljer för mässpriset - alldeles under 3.000 kr.

Canon 1000D hittade jag inte billigare i Sverige.

Jag har en hel del erfarenhet av Sonys DSLR-kameror. Har ett par st, i och för sig inte just A230, men jag har i alla fall kört lite med den också. Har också disponerat ett par Canon 400D (1000D är en lite billigare och något förenklad variant av denna).

Ska återkomma med mina Sony/Canon-erfarenheter snarast, ifall du är intresserad.

Först föreslår jag att du inte bryr dig om franska Pixmania (de kan vara lite besvärliga att ha att göra med, har jag sett). Du kan i alla fall köpa Sony förmånligare här i Sverige. Frakt och annat kan ibland kosta överraskande mycket vid utlandsköp, och det är inte alltid att det följer med kitobjektiv, batterier, laddare etc. från somliga ställen - detta tillkommer (påstår inte att just detta gäller Pixmania, har aldrig själv handlat från dem).

Ordinarie pris på Sony A230 inklusive AF 18-55/3,5-5,6 SAM är 3.495 kr på Scandinavian Photo, men de har ett begränsat antal kvar från Fotomässan som de säljer för mässpriset - alldeles under 3.000 kr.

Canon 1000D hittade jag inte billigare i Sverige.

Jag har en hel del erfarenhet av Sonys DSLR-kameror. Har ett par st, i och för sig inte just A230, men jag har i alla fall kört lite med den också. Har också disponerat ett par Canon 400D (1000D är en lite billigare och något förenklad variant av denna).

Ska återkomma med mina Sony/Canon-erfarenheter snarast, ifall du är intresserad.

Okej, Har kollat frakten med dem och den skulle inte kosta mycket (95kr) Har köpt av dem tidigare och har inte haft några problem, Dock har jag inte köpt en kamera. Tror jag går för sonys för den är lite billigare och så har dem fler på lager hos pixmania. Finns bara en kvar hos scandinavian photos.

Och jag är väldigt intresserad av att höra om dina åsikter om sony.

Världen i särklass bästa kameramärke - var det det Du ville höra?

Allvar. Du kommer att bli nöjd med Sonyn, precis som Du skulle blivit med alla andra instegskameror på marknaden. Alla tar "rimligt bra kort".

Hej ! Jag tycker du ska köpa Sonyn för att du verkligen vill ha den och inte bara för att den är billigast,det blir aldrig bra ! Men som tur är i detta fall så är det en bra kamera.Lycka till !

Köpte en 1000D med 18-55 i ren impuls, men bytte snabbt ut den av olika anledningar. Främsta skälet var att medföljande objektiv var uselt. Troligen det sämsta jag provat någonsin. Tror att sonys kitlins är betydligt bättre. Tyckte också att sökaren var alldeles för liten på Canons. Köpte en beg Sony A200 och den räcker gott för mig. Som jag ser det så är problemet med Sony att det är en mindre marknad för beg optik än Canon/Sony. Just 230 har i o f sig inget bra grepp, vilket kan bli besvärligt att handskas med när man har längre objektiv.

Rajala säljer Sonyn billigt:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=DSLRA230K

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar