Annons

Sony a200 eller Canon eos 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eelias

Aktiv medlem
ska köpa en första systemkamera och ska köpa canon eos 400d eller sont a200.

(med sony a200 får man ett kit med som är ett objektiv med 55-200 vidvinkel och en väska för ca.600:)

Så vad tycker ni?

Senast ändrad:
Eelias skrev:
ska köpa en första systemkamera och ska köpa canon eos 400d eller sont a200. Så vad tycker ni?
Gå till en butik där då får känna ordentligt på de olika kamerorna med de objektiv du är intresserad av. Hur känns de i handen? Hur känns det att titta genom sökaren? Det viktiga är ju att du trivs med kameran -- och använder den flitigt. Bra bilder kan man nog ta med båda.

Köp en begagnad 30d eller liknande. Du får mycket mer för pengarna. Se bara till att den är skött rikigt.

Hm.
Du har fler bilder per sekund, mindre brus, ett bättre hus. Mer inställningar. Den är större också.

Eelias skrev:
vad är plus på d30?
Trevligare att hålla i (fast det är förstås individuellt), bättre sökare, snabbare autofokus -- och bättre reglage som gör det enklare att göra manuella inställningar. (Detta jämfört med 400D -- Sonyn har jag inte nån koll på.)

Eelias skrev:

(med sony a200 får man ett kit med som är ett objektiv med 55-200 vidvinkel och en väska för ca.600:)

Så vad tycker ni?

A200an är bättre, mycket bättre ergonomi, bättre sökare, IS i huset så alla objektiv får IS! etc etc.

Eller så går du och köper senaste tidningen Kamera&Bild, där testar de A200 och Nikons D60.

Och nej Kristoffer (Sony sidans Farbror Barbro), du kommer inte att gilla den tidningen.

//Adam

Eelias skrev:

Så vad tycker ni?

Du skriver i din profil att du plåtar med en A200?
Vad tycker du om den.

Canon 30D ger 5b/s och större hus. Om du inte värderar dessa egenskaper är nog Sonyn bättre av de som diskuteras här.

Tyckaren skrev:
Eller så går du och köper senaste tidningen Kamera&Bild, där testar de A200 och Nikons D60.
Köp gärna tidningen. Kort sammanfattat säger de att Nikon D60 är en maximalt begränsad kamera som därför är väldigt lättanvänd och blir deras favoritfamiljekamera, medan Sonyn är ett bättre lågprisval för folk som vill växa med hobbyn

Direkt citat om a200 "En kamera att växa med. Inte lika begränsad som exempelvis Nikon D60". Kul, men förvånande att Adam rekommenderar de artiklarna :)

Senast ändrad:
Tyckaren skrev:

Och nej Kristoffer (Sony sidans Farbror Barbro), du kommer inte att gilla den tidningen.

//Adam

Varför inte? D60 passar till familjefotograferna, men för hobbyfotograferna är A200 bättre.

De placerar dem i olika klasser själva.

Re: Re: Sony a200 eller Canon eos 400d?

js1 skrev:
Du skriver i din profil att du plåtar med en A200?
Vad tycker du om den.

Ja jag har en a200 och jag tycker att den är hyffsat bra men jag har fuderat över att lämna tillbaks den och köpa en eos 400D.

Mest för ekonomin.

Och jag har inte fotograferat alls länge heller så a200 kanske är lite för "proffsig" så jag kanske inte får ut alla funktioner eftersom jag inte vet hur man gör. Så kanske jag får ihop lite pengar så jag kan köpa ngt nytt objektiv eller stativ.

PS.tack för alla svaren.

Re: Re: Re: Sony a200 eller Canon eos 400d?

Eelias skrev:
Ja jag har en a200 och jag tycker att den är hyffsat bra men jag har fuderat över att lämna tillbaks den och köpa en eos 400D.

Mest för ekonomin.

Och jag har inte fotograferat alls länge heller så a200 kanske är lite för "proffsig" så jag kanske inte får ut alla funktioner eftersom jag inte vet hur man gör. Så kanske jag får ihop lite pengar så jag kan köpa ngt nytt objektiv eller stativ.

PS.tack för alla svaren.

I början med alla dSLRer så kan man använda de olika scenelägena, ta en titt i manualen när du skall använda resp. läge. Manualen har många bra tips om hur du får bra bilder också.

Annars är A läget bra att använda, då ställer du skärpedjupet själv och kameran fixar resten.

Egentligen väljer man ju inte en kamera utan ett system. Ett gott råd är därför att fundera på vilka objektiv och tillbehör man skulle vilja ha på sikt.
En del på fotosidan tycker ju att en kamera har dött teknikdöden redan efter 1-2 år.
Så den optimala kameran är ju bara optimal en kort tid och sedan har utbudet förändrats.
Att köpa en ny kamera är ofta inte mer pengar än ett bra objektiv men skall man byta märke och ersätta ett antal objektiv, blixt med mm. så kostar det en duktig slant.
Så ta en ordenltig funderare på vilket system som skulle passa dig bäst.

Flash Gordon skrev:
Egentligen väljer man ju inte en kamera utan ett system. Ett gott råd är därför att fundera på vilka objektiv och tillbehör man skulle vilja ha på sikt.
En del på fotosidan tycker ju att en kamera har dött teknikdöden redan efter 1-2 år.
Så den optimala kameran är ju bara optimal en kort tid och sedan har utbudet förändrats.
Att köpa en ny kamera är ofta inte mer pengar än ett bra objektiv men skall man byta märke och ersätta ett antal objektiv, blixt med mm. så kostar det en duktig slant.
Så ta en ordenltig funderare på vilket system som skulle passa dig bäst.

JA fast de flesta köper inte mer än ett säg 18-70 eller 18-50 samt 55-200 kanske och sedan ett macro. Eventuellt en extern blixt också.

Det är inte alla som investerar 30 40k i fina glas. Det är bara fotonördar och de som jobbar med foto :)

Jag läste nån intervjuv med Nikon där de räknade med att kundbasen för nikons d40 aldrig skulle köpa ett objektiv till. Bla. därför de tog bort fokus motorn i huset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar